Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Recension av "Hur tillförlitliga är väderprognoserna?"

publicerad 2011-12-01 | universum777
Medlem sedan : 2010-09-12
Om ni betygsätter mig så betygsätter jag er! Men betygsätt då min senaste recension, så jag inte behöver leta efter ert betyg!
Bra
Fördelar Inga.
Nackdelar Man är som ett frågetecken dagen efter i alla fall, sånt här väder skulle det ju inte bli?

"Jag tycker inte alls att väderprognoserna är tillförlitliga"

Jag tycker inte alls att man kan lita på väderprognoserna.

DAG FRÅN DAG

Det är många kvällar man sitter och stirrar framför TV:n vad det ska bli för väder dagen efter. Men varförför gör man det? Så ofta som det blir ett helt annat väder än vad de har sagt på TV. Ibland blir man glad och tänker: äntligen lite sol, men nej då,
det kommer ingen sol.
Ibland säger de att det ska bli regn, då dyker solen upp helt plötsligt och överraskar.

Ett tag avskedade ju Sveriges Television metrologerna, för att de inte var utbildade meterologer och anställde utbildade meterologer. Så alla meterologer var utbildade.

Men vad hjälpte det? Det blev ju inte det vädret som de hade sagt dagen innan. De kunde ju inte "förutspå" vädret bättre de.

5-dygnsprognos

Sen när de börjar med 5-dygnsprognoser, då går det bara för långt! Om de inte kan säga vilket väder det blir dagen efter, hur ska de då kunna säga vilket väder det blir 5 dygn framöver?

Man hittar ju även väderleksprognoserna på nätet på SMHI, på Godstart, som jag har som startsida på internet och många andra sidor.

Men jag glömmer aldrig när vi var hos min sambos farmor på Öland. När hon satt i sin fåtölj på kvällarna och vi tittade på TV. Då tittade hon på solnedgången över Kalmarsund och kunde tala om precis vilket väder det skulle bli dagen efter. Det blev alltid det vädret som hon sa att det skulle bli. Tyvärr finns hon inte bland oss längre.

Undra vad de utbildade meterologerna får lära sig i sin utbildning?
Nej då tror jag mer på tysken som spår i fiskben hur somrarna ska bli!

Den här inlägget har blivit läst 1165 gånger och utvärderats till

• kuligheter publicerad 2011-12-03
    Tror att meterologerna får lära sig att tolka olika väderapparater som de mäter väder med men jag har ingen aning egentligen :-)
  • universum777 publicerad 2011-12-03
    Ja, det var Fredriks mormor som kunde se det, när hon tittade över Kalmarsund, mot solnedgången åt Kalmar!
  • sjubarnsmamma publicerad 2011-12-03
    Häftigt att hon kunde förutspå vädret :-D

Produktinformation : Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Publicerad på Ciao sedan: 28/11/2011