Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Recension av "Hur tillförlitliga är väderprognoserna?"

publicerad 2011-12-05 | Trullsa87
Medlem sedan : -0001-11-30
Fördelar Man får en hint om vad det blir för väder
Nackdelar Stämmer inte alltid
exceptionell

"Hur tillförlitliga är väderprognoserna?"

Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Ja Hur tillförlitliga är väderprognoserna egentligen ? Jag personligen tycker nog att det är så tillförliga efter dom stämmer ibland eller ibland inte. Ibland stämmer vädret perfekt , och ibland stämmer det inte alls så det är lite svårt att veta om man ska gå efter dem eller inte.

När dom stämmer är det så klart kanon bra. Det ger oss en hum om vad det är för väder som väntar oss framöver, och vi kan planera vissa saker efter det. Tex kanske man inte planerar in en tältningssemester en vecka dom lovat regn och rusk. Men nackdelen är ju att dom faktiskt har fel titt som tätt och man kanske avstår från saker man skulle vilja göra för att dom lovat regn och det faktiskt blev strålande sol. Så det finns absolut för och nackdelar med prognoserna och dom gånger det stämmer är det ju kanon. Men eftersom dom inte alltid gör det känns det missvisande och hjälper inte oss tittare på det sätt man kanske skulle önska.

Men sen kan man ju undra om vi faktiskt behöver veta vädret? Varför kan inte vädret få vara en överraskning? Jag tycker faktiskt en sån grej som vädret är en sak som vi faktiskt inte behöver ha kolla på egentligen, eftersom vi ändå inte kan påverka den på något vis. Fast det är ju bara vårat vanliga väder. När det handlar om stora stormar och liknade som till och med kan vara livs avgörande för en del människor är det så klar kanon bra att vi får veta det och kanske kan rädda människoliv. Tänker då mest på det stora kraftiga stormarna som faktiskt tagit med det mesta i sin väg som hus och bilar och människor. Så den varningen och det slags vädret vill jag att dom ska fortsätta med. Men måste vi veta vad det blir för grader i morgon? Om det är sol eller växlande molnighet? Vad ska vi egentligen med den informationen till? Eftersom vi inte kan lite till 100% på väder prognoserna så är det ändå inget vi bör styra upp oss för mycket på tycker jag.

Fast att jag kanske inte tycker att prognoserna är jätte säkra och gansak onödiga för det mesta så kollar jag ändå på vädret och tycker att det är ganska intressant. Man blir nyfiken på vad det är för väder som väntare än och omedvetet planerar man sen vissa saker efter vädret dom utlovat på prognosen. Jag hatar tex hala väglag och ger mig inte gärna ut i trafiken en dag då dom varnat för halka, jag planerar inte in att åka till stranden följande dag om dom lovat regn, så vist påverkas jag trotts att jag vet att det inte alltid stämmer. Jag ser det lite som att vi styr upp lite saker efter prognoser vi inte vet om dom stämmer istället för att vänta och se. Sen är det ju så att man bli besviken om dom lovar 25 grader varmt och sol och man vaknar av att det spöregnar. En besvikelse som vi egentligen inte skulle ha eftersom vädret varierar och vi kan inte styra det.

Nu lät det kanske som jag inte tycker att dom stämmer alls, och så är det inte! För nog stämmer dom till viss del, men inte alltid. Jag är fascinerad att dom faktiskt kan lista ut så pass bra vad det blir för väder. Ja det är faktiskt gansak fantastiskt. Speciellt i fall med stormar och stora saker som kan skada människor. Men även att det lyckas pricka in hur många grader det är just där jag bor är otroligt fantastiskt. Men det jag menar är mest att man inte ska lita till 100% på prognoserna och att vi faktiskt inte alltid behöver veta allt utan att vädret kan få vara en härligt överraskning.

Jag personligen är ganska väderberoende då jag hatar att åka bil när det snöar och gärna är ute om vädret tillåter. Vädret är något som fascinerar mig, och det är faktiskt en av få grejer som vi människor faktiskt inte kan rå oss på.

När man ser en prognos på tv sår oftast en person och visar på kartan vart vädret är si och så och hur det kommer bli framöver. Jag tycker oftast dom som visar vädret ser ganska trevliga ut och man kan ju kanske se det mer som ett nöjes program eller som horoskopet i tidningen om man vill. Man behöver ju faktiskt inte ta det så allvarligt heller. För vad dom en lovar på tv och i tidningarna om vädret kan vi ändå inte styr vad som blir.

Om man tänker efter kan dom faktiskt få ut ganska mycket på vädret som temperatur alltså hur varmt det kommer vara i luften, om det kommer komma nederbörd i form av regn, snö eller hagel, vindar, och om det blir åska. Fantastiskt att dom kan få fram det! Fast att det inte stämmer alla gånger så är det otroligt att dom faktiskt kan lista ut på ett ungefär vad vi ska få för väder. Kanske ska man ha överseende med felen, kanske ska man inte ta prognoserna på sånt allvar. Men hur som helst är det duktiga människor som gör att vi får prognoser varje dag. Tack till dom! Oftast sträcka sig en prognos över de närmaste dagarna . Ju närmare i dagar en prognos är desto säkrare är den.

Om jag förstått det hela rätt så bestäms vädret av väderstationer, satelliter, väderballonger och radar och jag har ingen aning om hur dom fungerar utan är mest fascinerad att det gör det.

==Slutord=
• Jag anser inte att väderprognoserna är 100% säkra
• Men jag tycker att det är kul att kolla på och är ganska fascinerad att det ändå fungerar så pass bra som de gör.

Den här inlägget har blivit läst 1304 gånger och utvärderats till
exceptionell

• froggo2 publicerad 2011-12-07
    Håller med :)
  • universum777 publicerad 2011-12-06
    Bra skrivet!
  • ingbac44 publicerad 2011-12-06
    Eiktigt bra, men kolla formateringen

Produktinformation : Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Publicerad på Ciao sedan: 28/11/2011