Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Recension av "Hur tillförlitliga är väderprognoserna?"

publicerad 2011-12-08 | Lhasa
Medlem sedan : 2009-08-12
En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)
Bra
Fördelar Det är bra att det finns prognoser annars skulle det vara rätt besvärligt att planera i förväg
Nackdelar Stämmer inte på längre sikt, irriterande när det inte stämmer
exceptionell

"Väderprognoserna stämmer bra för ett dygn men inte mycket mer"

Nu på morgonen så säger SMHI, lätt snöfall och ett par minusgrader, det stämde.

Nu på morgonen så säger SMHI, lätt snöfall och ett par minusgrader, det stämde.

När det gäller att förutse vilket väder som kommer att bli de närmaste dagarna så har den moderna tekniken gått frammåt. På artonhundratalet började man studera vädret och det är först då man kan börja prata om väderprognoser. Innan dess så bestod ofta väderprognoserna i vad någon kunde ana sig till eller vad en kycklinglever eller några andra inälver från djur kunde berätta om det kommande vädret.

Bra prognoser när det gäller det närmaste dygnet

Numera ska väderprognoserna stämma till 85% när det gäller det närmaste dygnet men sen blir det genast svårare. Det går att se tendenser ända upp till fem dygn för närvarande men det blir inte säkert. Mycket kan hända på fem dygn så det blir egentligen bara en fingervisning om hur det kommer att se ut. Ju fler mätstationer det finns desto mer säkert blir prognoserna.
Jag kommer ihåg när vi hade regn en hel sommar men inte såg en enda droppe

För rätt många år sedan så satt vi här i norrbotten med hakan på bröstet när vi såg väderprognoserna. Hela sommaren så visade vädret på nyheterna att vi hade konstant regn men här uppe var det soligt hela sommaren. Till slut så blev det nog, någon klagade på det missvisande vädret och vädergubbarna fick backa och erkänna att prognosen inte alls hade stämt om man såg till hur verkligheten såg ut. Nu kan man undra varför de envisades med att säga att det skulle bli regn när det var så uppenbart att det inte fanns ett enda regnmoln i sikte på hela sommaren.

En annan sak som var enerverande men som har blivit bättre på senare år är hur noga vädergubbar och gummor är med att tala om vädret här uppe. När kartan visades så var det mycket noga med alla delar av södra Sverige men när det kom till den övre halvan så var det bara en svepande rörelse över de stora vidderna och en generell väderprognos som till exempel att det blir regnigt och blåsigt över fjällen och lite mildare vid kusten. Jag tror inte ens pinnen som de höll i någon gång vidrörde kartan ovanför Luleå.
Det är fortfarande lite si och så med prognoserna

Allt utöver ett dygn är svårt att sia om men ibland blir man riktigt less på alla missar. För ett par veckor sen, när det stormade ordentligt över södra Sverige så skulle det även blåsa regält här uppe och vi skulle få tre decimeter snö. Det blåste lite kraftigare i byarna men inte en enda snöflinga i sikte. Det är först idag som det snöar så pass att man kan kalla det att det snöar. Tidigare har det bara dammat lite smått av snö och har knappt synts på backen.
Idag stämmer vädret alldeles förträffligt

Idag ska det vara ett par kallgrader och snöa lite enligt SMHI. Det är precis vad det gör, det snöar lite och termometern står på minus två grader. Om man tittar på det norska yr.no så ska det idag vara molnigt, ingen snö och -4 grader. I morgon ska det däremot snöa enligt yr.no men det ska det inte göra enligt SMHI, vi får väl se vem som får rätt i morgon. Det är olika väder beroende på vem man väljer att tro på. Jag tycker att yr.no har bra väderprognoser och jag brukar lita mer på prognoserna som kommer därifrån än vad jag litar på våran egen SMHI. Nu stämde SMHI:s bättre så det kanske bara handlar om tur när det gäller vem som prickar in vädret bäst.
Vädret ett kärt ämne

Eftersom vi har årstider så är vädret väldigt relevant och någonting som man måste ta i beräkning när det gäller att planera sina aktiviteter. Det är därför det är så viktigt att prognoserna stämmer någorlunda så att inte allt går på tok. Vi planerar inte in att köra några längre sträckor om det ser ut att bli snöoväder så därför blir man så irriterad när det inte stämmer. Jag såg ett program för ett antal år sedan från ett ställe där det till nästan hundra procent alltid var sol. De hade inget ord för väder, de förstod inte varför vi var så intresserade av att fråga om väder, de hade ju bara ett sorts väder och det var mer eller mindre sol.

Vi är så vana att prata om vädret att det har blivit ett helt konversationsämne i sig. Har man inget annat att prata om så går det utmärkt att prata om vädret, alla har en åsikt och alla kan delta i samtalet. Väderprognoserna är det som är nästan mest intressant i ett nyhetsprogram. Efter att ha lyssnat på rubrikerna och det inte finns någonting nytt som intresserar så väntar man på vädret.

Sen diskuterar man om det stämmer eller inte med vad man ser när man tittar ut genom fönstret, ofta stämmer det just för tillfället men jag litar inte på prognoser som är längre än högst ett par dagar. Efter ett par dagar så tycker jag att det mer blir tendenser och gissningar. Givetvis är det rätt avancerade gissningar eftersom det finns erfarenheter som säger att om det ser ut så här i dag så är det troligt att det ser ut på ett speciellt vis i morgon.
Vad är en väderprognos

När man pratar om prognos så menar man det mest sannolika som kommer att hända. En prognos är egentligen en väl underbyggd gissning men ingenting som är exakt. En väderprognos kan göras för några timmar och upp till ca två veckor. Allt över två veckor är svårt att förutse. Det beror på att atmosfären är så föränderlig och den så kallade fjärilseffekten där en fjärils vingslag på andra sidan jorden kan vara upphovet till en storm i Sverige, den är högst relevant.

När man ska göra en väderprognos så börjar man med att samla in de data man har från väderstationerna i form av barometer, termometer, anemometer osv där man mäter lufttryck, temperatur, vindriktning och vindhastighet. Man gör även mätningar från flygplan. Vissa mätningar görs med sonder som skickas upp med väderballonger. Sen kör man alla data man får i en kraftfull dator som finns i Linköping och då får man ca två dagars prognos om hur vädret sannolikt kommer att bli.

Sen jämför man manuellt med andra väderstationer bland annat i England som kan få fram en prognos på tio dagar, sen lägger man till lite egna erfarenheter och till slut får man fram den prognos som vi får ta del av. Det är inget litet jobb som föregår en väderprognos, det krävs mycket instrument, stora kraftiga datorer och människor som kan tyda allt för att det ska bli en hyfsad prognos.
Omöjligt att alltid ha rätt

Det är en omöjlighet att ha rätt när det gäller att förutsäga hur vädret kommer att bli. Vi får vänja oss med att atmosfären inte är så förutsägbar som vi skulle vilja att den var. Det finns så många variablar som måste räknas in att vi ska vara glada över att någon lyckas hyfsat med prognoserna och att vi åtminstone får veta vädret i stora drag och att de närmaste dygnet går att förutsäga rätt bra i alla fall. Till och med meteorologerna erkänner att det inte går att säga hur exakt deras prognoser stämmer, de gör så gott det kan med alla intrument och all erfarenhet de har att tillgå och sen får vi nöja oss med det och vara glada i alla fall. Fortfarande irriterade över att det inte alltid stämmer men glada för att det finns väderprognoser som vi kan följa varje dag.

Den här inlägget har blivit läst 1553 gånger och utvärderats till
exceptionell

• sjubarnsmamma publicerad 2011-12-11
    Som vanligt mycket bra skrivit
  • erkan00 publicerad 2011-12-10
    stabil rec
  • cover15 publicerad 2011-12-10
    Bra

Produktinformation : Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Publicerad på Ciao sedan: 28/11/2011