Isadora eyeshadow quartet - En bra produkt med ett bra pris

5  22-02-2012

Fördelar:
dryg, fina färger som passar ihop, finns en skugga för varje tillfälle om man bara vill använda en

Nackdelar:
inga

Jonnsen

Om mig: Trots att Ciao har lovat att man skall få 5 kronor per skriven recension i hela november så har man ...

Medlem sedan:04-07-2008

Den här recensionen har betygsatts av 11 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Om produkten

Detta är en dosa med fyra stycken cremepuderögonskuggor som är oparfymerade. Det är alltså inget löst puder som flyger omkring utan det har en fast konsistens så man får gnugga antingen med borsten eller fingret för att kunna applicera ögonskuggorna. Det finns flera olika färger i denna serien men det dom alla har gemensamt är att dosan innehåller fyra stycken ögonskuggor vars färger passar bra ihop. Den jag skall recensera nu heter "21 silver gray" och den består av:

En ljusgrå skugga som är ganska matt och resultatet tycker jag blir riktigt silvrigt fast utan att det skimrar till. Denna brukar jag använda som vardagsskugga när jag exempelvis bara skall till jobbet.

En grå skugga som är något mörkare än den ljusa skuggan. Den har en skimmrande effekt och resultatet tycker jag blir silvrig och verkligen glansigt. Denna skuggan tycker jag passar bättre på kvällen när man skall ut just för att den är så glansig och ger ett mer festligt intryck anser jag.

En mörkgrå skugga som jag tycker blir lite mattare när jag använder den. Jag använder den inte så ofta då min hudton är ganska ljus, så därför använder jag helst de som är ljusare då det passar mig bättre. de få gångerna jag har använt denna så har jag suddat ut den lite. Det vill säga jag tar fingret på ögonlocket och borstar av så det bara blir lite skugga kvar och på så vis ser den ljusare ut.

En svart skugga som är matt. Denna brukar jag för det mesta använda som eyeliner längst ut vid fransraden. Ibland kan det vara fint att sota ögonlocken. det vill säga jag tar lite av denna ögonskuggan och så borstar jag med fingret och skapar olika "skuggor" på ögonlocket. Lite svårt att förklara med ord, men det är alltså en helt svart skugga det här.

Utseende och förpackning

Det finns fyra stycken ögonskuggor i dosan och dom bildar tillsammans ett rutmönster i mitten, varje skugga har en egen liten fyrkantig plats att vara på så dom nuddar inte varandra så färgerna kan blandas. Under skuggorna finns plats för en applicator, eller borste kanske man ska kalla det för. Denna borsten är gjord på ett bra sätt då den har två stycken ändar som man kan använda för att applicera skuggan. Personligen anävder jag den ena sidan till de mörkare skuggorna och den andra till de ljusare skuggorna, på så vis så blir färgen inte blandad när man väl skall applicera den på ögonlocket. Detta tycker jag är riktigt bra och genomtänkt av tillverkaren.

Själva dosan är gjord i svart plast och den är formad som en fyrkant. På denna har man satt ett lock i samma format fast det är gjort i genomskinlig plast så det är lätt att se vilka färger det är på skuggorna under locket. På locket finns också Isadoras logga samt så står det "eye shadow quartet" på locket. Locket går enkelt att öppna genom att man trycker på en knapp kan man kalla det för. Denna knappen sitter längst fram på kanten av dosan, precis under där det står "Isadora". När man sedan stänger locket så håller det sig stängt så man slipper att det åker upp om man exempelvis skall ha den med sig i väskan eller i sin sminkväska. Jag har haft denna med mig flera gånger och än har jag i alla fall inte råkat ut för att locket har flugit upp och ögonskuggan har ramlat ut i hela väskan. Riktigt bra tycker jag då jag varit med om detta med andra sminkprodukter jag har haft med mig i min väska.

Ingredienser

När jag kollade på dosans baksida så fanns där inga uppgifter om vilka ingredienser dom använt så därför var jag tvungen att leta upp produkten på internet och där stog följande ingredienser:

Talc, Triticum Vulgare/Triticum Vulgare (Wheat) Starch, Cyclomethicone, Lanolin/Lanolin Oil, Cetyl Acetate, Acetylated Lanolin Alcohol, Propylparaben, Methylparaben [May Contain: CI77491/Iron Oxides, CI77492/Iron Oxides, CI77499/Iron Oxides, CI77007/Ultramarines, CI77742/Manganese Violet, CI77289/Chromium Hydroxide Green, CI77288/Chromium Oxide Greens, CI19140:1/Yellow 5 Lake, CI77510/Ferric Ferrocyanide, CI42090:2/Blue 1 Lake, CI75470/Carmine, CI77891/Titanium Dioxide, Mica].

Inköpsställe och pris

Jag köpte dessa skuggorna för länge sedan så jag kommer inte ihåg varken vad dom kostade eller var jag har köpt dom. Antingen var det på H&M eller Åhlens som jag köpte min dosa, dock så tror jag att de flesta ställen som säljer smink har denna produkten. Isadora är ju ett välkänt märke så den skall nog inte vara så svår att hitta.

Vad gäller pris så får jag gissa. Jag har många olika produkter av Isadora och dom brukar ligga omkring 100-lappen sådär så det får bli min gissning. Dom är dryga och förpackningen innehåller 7,2 gram så enligt mig är detta ett bra pris för en bra och dryg produkt.

Min åsikt

Jag tycker verkligen om de här ögonskuggorna. Jag är ganska så intresserad av smink så den här typen passar mig perfekt. Man kan sitta och "leka" framför spegeln hur länge som helst och ta fram olika stilar och kombinationer med dessa skuggorna. Dom passar riktigt bra ihop och man kan ha dom alla samtidigt och applicera dom som ton i ton så att säga. Jag gjorde detta en gång, jag började med den svarta längst fram vid fransraden och sedan tog jag lite av den näst mörkaste och fortsatte så tills jag kommit fram till den allra ljusaste som jag sedan la strax över ögonlocket. Sedan suddade jag lite med fingret så det inte såg för mycket ut och resultatet blev jag riktigt nöjd med och jag fick även beröm faktiskt, så det var roligt att man kan leka ihop sin egen stil så att säga.

Jag gillar förpackningen. Den har ett bra lock som håller sig stängt tills jag själv öppnar det. Det värsta som finns är smink produkter vars lock bara flyger av i väskan och sedan när man öppnar den så är det fullt med alla möjliga färger överallt. Med denna produkten har jag aldrig råkat ut för det och det är jag riktigt glad för. Borsten som följer med tycker jag också om. Nu har jag tappat bort den, men när jag väl hade den så underlättade det att ha två borstar i en så att säga. Självfallet går det bra att lägga i en annan borste i dosan, men själv har jag bara borstar där man bara kan använda ena sidan så det är lite synd.

Priset kan man tycka är lite dyrt när man väl köper produkten, men med tanke på hur länge skuggorna räcker samt hur fint resultatet blir så tycker i alla fall inte jag att man kan klaga. Det är också riktigt bra att dom är i samma förpackning och inte i varsin så man tappar bort dom. Jag har verkligen inget att klaga på, så jag kommer fortsätta köpa denna i framtiden också. Så därför rekommenderar jag dessa skuggor till dig som vill ha olika nyanser av skuggor som passar ihop och som inte är allt för dyra och som dessutom är i en och samma förpackning.

Bilder på IsaDora - Eyeshadow Quartet

1. sjubarnsmamma
  2. Fiskelyckan
  3. universum777

IsaDora - All Day Long Lash Mascara IsaDora - All Day Long Lash Mascara
(+) Lätt att använda, håller hela dagen, ger långa separerade fransar.
(-) Inga Nackdelar
Köp nu för endast 149,00 kr
Isadora - Hypo-Allergenic Mascara Isadora - Hypo-Allergenic Mascara
(+) Anpassad för känsliga ögon, Ej djurtestad, håller hela dagen, lätt att tvätta bort.
(-) Ingen volym, är svartbrun i färgen inte rikgt svart.
Köp nu för endast 119,00 kr
Isadora - Big Bold Mascara Isadora - Big Bold Mascara
(+) Ger mycket volym, stor borste, generöst med innehåll
(-) Smular lite efter några timmar + torkar igen efter 1-2 månader
Köp nu för endast 149,00 kr