Fazers choklad med valnötter, här har man hackat lite för mycket!

4  16-02-2011

Fördelar:
Chokladen är lika god som vanligt .

Nackdelar:
Valnötterna är för fint hackade .

froggo2

Om mig: Jag läser det mesta, skriv i gästboken om du saknar betyg nånstans! :)

Medlem sedan:07-12-2009

Den här recensionen har betygsatts av 26 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Den klassiska Karl Fazer-chokladen, med hackade valnötter. 100 g kostar ungefär 15 kr, och just den här varianten har jag inte hittat som 200-gramskaka.

Innehållsförteckning
Mjölk, socker, kakaosmör, kakaomassa, valnötter, sojalecitin, salt, smakämnen (vanillin, vanilj).

Kan innehålla spår av hasselnötter.
Innehåller minst 30 % kakao och minst 20 % mjölk samt 15 % valnötter.

Jag blev nästan lite förvånad över att innehållsförteckningen tog slut så snabbt! Positivt att man inte hittar en massa underliga tillsatser i listan. Däremot inte lika positivt att 15 % valnötter inte alls känns som speciellt mycket. Dessutom verkar det som ännu mindre när bitarna är så pyttesmå.

Näringsvärde/ 100 g
545 kcal
10 g protein
49 g kolhydrater (varav 48 g socker)
34 g fett (varav 18 g mättat fett)

Hur jäkla onyttigt som helst, jag hoppas ingen är förvånad.
Man hade ju kunnat hoppas att valnötterna bidragit med lite nyttigheter, men det är ingen idé att ens försöka med den bortförklaringen.

Chokladen smakar precis som Fazers choklad brukar smaka. Lite lenare och mer åt nougat-hållet än Marabous klassiska mjölkchoklad. Jag tycker att man blir nöjd med färre bitar om man väljer Fazer, kanske för att den har en intensivare smak av kakao. Valnötsbitarna är verkligen finhackade till smågrus, vilket gör att smaken försvinner helt mot den kraftiga chokladsmaken. Jag antar att det delvis beror på att naturella valnötter kan ha en ganska bitter och träig smak, men nu var det ju faktiskt smaken av valnötter jag var ute efter när jag köpte en chokladkaka med just det innehållet..

Om man gillar valnötter så rekommenderar jag istället Marabous Sensation Toffee Walnut, med större karamelliserade nötter.

Fiskelyckan

Fiskelyckan

16-02-2011 21:28

Sääger som syrran, det behövs fler skribenter här...

Sagoalvan

Sagoalvan

16-02-2011 18:35

Valnötter spännande, synd att de inte var så framträdande. Kul att du skriver nåt igen !