Thai Cube med grönsaker och curry - billigare blir det inte!

5  20-02-2012

Fördelar:
Goda smaker, känns fräscht, lättlagat, lagom stor portion .

Nackdelar:

froggo2

Om mig: Jag läser det mesta, skriv i gästboken om du saknar betyg nånstans! :)

Medlem sedan:07-12-2009

Den här recensionen har betygsatts av 22 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Thai Cubes finns i sju olika smaker, men bara en av dessa är vegetarisk - red curry vegetables with jasmine rice. Jag köpte fem stycken för 89 kr på Coop, vilket inte blir mer än knappt 18 kr per måltid!

Innehållsförteckning

50 % kokt thai-jasminris (47 % ris, vatten)
50 % röd currysås med grönsaker (kokosextrakt, vatten, bambuskott (14 %), babymajs (14 %), ananas, söt basilika, socker, salt, torkad röd chili, förtjockningsmedel E1442, vitlök, kaffirlimeblad, röd chili, citrongräs, schalottenlök, galangal, kaffir limeskal, jästextrakt, korianderfrö, korianderrot, maltodextrin).

Riset ligger i botten och såsen i en separat förpackning ovanpå. Smart uppdelning och bra förhållande mellan mängden ris och curry. Om man tittar på ingredienserna så är det nästan exakt vad jag brukar använda när jag lagar thaicurry och det doftar även likadant.

Näringsvärde/ förpackning

465,5 kcal
7,7 g protein
81,9 g kolhydrater (varav sockerarter 14 g)
11,9 g fett
10,15 g kostfiber

Eftersom jag blev fullt tillräckligt mätt på min portion så tycker jag att kalorimängden är helt okej. Kuben ser ganska liten ut, men tack vare riset räcker det faktiskt som måltid. Blir man inte mätt så är det ju enkelt att hälla i lite extra grönsaker i såsen eller ta nånting till.

Tillagning

Värms i mikron ca. 4 minuter. Eller om man är lat, alternativt tar med sig kuben på picknick mitt i sommaren - låt det bara tina och ät när isen är borta.. Värmen fördelade sig hur bra som helst i min kub och det blev inte en frusen klump i mitten.

Riset är varken hårt eller sönderkokat utan nästan som nykokt. Såsen smakar röd curry och ganska mycket kokosmjölk. Den kunde ha varit lite mindre söt men ändå väldigt bra kryddat! Jag är extremt klen vad det gäller stark mat men den här såsen är perfekt mild och krämig utan att helt sakna chilihetta. Grönsakerna är krispiga även om det hade kunnat vara lite mer majs. Man hade nog kunnat lura mig att den här maten i kub kom från en thairestaurang och inte direkt från frysen.

Synd bara att endast en av sju smaker är vegetarisk - men jag får väl nästan ta och köpa 5 kuber till medan det är extrapris..
Bilder på Kitchen Joy Thai Cube Red Curry Vegetables
Kitchen Joy Thai Cube Red Curry Vegetables cubicfood - Kitchen Joy - Thai Cube Red Curry Vege
Kitchen Joy - Thai Cube Red Curry Vegetables

Stellaros

Stellaros

11-12-2013 17:23

Perfekt när kylen står tom! måste verkligen testa!

Fiskelyckan

Fiskelyckan

21-02-2012 18:43

Vad bra att de har vegetarian alternativ. är man inte vegetarian kan man ju tillsätta sitt protein själv.

OskarC

OskarC

20-02-2012 15:43

vilket kap, det ska jag kolla in

Den här recensionen av Kitchen Joy Thai Cube Red Curry Vegetables har fått betyget:

1. Miiichelle
  2. JanneRafiki