Kitchen Joy Thai Cube Red Curry Vegetables

Kitchen Joy Thai Cube Red Curry Vegetables

Recension av "Kitchen Joy Thai Cube Red Curry Vegetables"

publicerad 2012-02-20 | froggo2
Medlem sedan : 2009-12-07
Jag läser det mesta, skriv i gästboken om du saknar betyg nånstans! :)
Fördelar Goda smaker, känns fräscht, lättlagat, lagom stor portion.
Nackdelar -

"Thai Cube med grönsaker och curry - billigare blir det inte!"

Kitchen Joy - Thai Cube Red Curry Vegetables

Kitchen Joy - Thai Cube Red Curry Vegetables

Thai Cubes finns i sju olika smaker, men bara en av dessa är vegetarisk - red curry vegetables with jasmine rice. Jag köpte fem stycken för 89 kr på Coop, vilket inte blir mer än knappt 18 kr per måltid!

Innehållsförteckning

50 % kokt thai-jasminris (47 % ris, vatten)
50 % röd currysås med grönsaker (kokosextrakt, vatten, bambuskott (14 %), babymajs (14 %), ananas, söt basilika, socker, salt, torkad röd chili, förtjockningsmedel E1442, vitlök, kaffirlimeblad, röd chili, citrongräs, schalottenlök, galangal, kaffir limeskal, jästextrakt, korianderfrö, korianderrot, maltodextrin).

Riset ligger i botten och såsen i en separat förpackning ovanpå. Smart uppdelning och bra förhållande mellan mängden ris och curry. Om man tittar på ingredienserna så är det nästan exakt vad jag brukar använda när jag lagar thaicurry och det doftar även likadant.

Näringsvärde/ förpackning

465,5 kcal
7,7 g protein
81,9 g kolhydrater (varav sockerarter 14 g)
11,9 g fett
10,15 g kostfiber

Eftersom jag blev fullt tillräckligt mätt på min portion så tycker jag att kalorimängden är helt okej. Kuben ser ganska liten ut, men tack vare riset räcker det faktiskt som måltid. Blir man inte mätt så är det ju enkelt att hälla i lite extra grönsaker i såsen eller ta nånting till.

Tillagning

Värms i mikron ca. 4 minuter. Eller om man är lat, alternativt tar med sig kuben på picknick mitt i sommaren - låt det bara tina och ät när isen är borta.. Värmen fördelade sig hur bra som helst i min kub och det blev inte en frusen klump i mitten.

Riset är varken hårt eller sönderkokat utan nästan som nykokt. Såsen smakar röd curry och ganska mycket kokosmjölk. Den kunde ha varit lite mindre söt men ändå väldigt bra kryddat! Jag är extremt klen vad det gäller stark mat men den här såsen är perfekt mild och krämig utan att helt sakna chilihetta. Grönsakerna är krispiga även om det hade kunnat vara lite mer majs. Man hade nog kunnat lura mig att den här maten i kub kom från en thairestaurang och inte direkt från frysen.

Synd bara att endast en av sju smaker är vegetarisk - men jag får väl nästan ta och köpa 5 kuber till medan det är extrapris..

Den här inlägget har blivit läst 1815 gånger och utvärderats till

• Stellaros publicerad 2013-12-11
    Perfekt när kylen står tom! måste verkligen testa!
  • Fiskelyckan publicerad 2012-02-21
    Vad bra att de har vegetarian alternativ. är man inte vegetarian kan man ju tillsätta sitt protein själv.
  • OskarC publicerad 2012-02-20
    vilket kap, det ska jag kolla in

Produktinformation : Kitchen Joy Thai Cube Red Curry Vegetables

Märke: Kitchen Joy