Outlowe

Om mig:

Medlem sedan:30-12-2007

Recensioner:315

Medlemmars tillit:19

Den här recensionen har betygsatts av 8 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

En del påstår att han var överskattad, men de flesta är överens om att han var en legend, jag håller med de sistnämna. Bob Marley, mannen som definitivt satte Jamaicas musikscen på kartan och gjorde så att reggaen hittade sin väg över hela världen. Jag mins hur jag vid ett besök i Kingston, Jamaica gjorde ett besök i Marleys hem, och även då liknande händelser har svårt att få mig imponerad så blev jag djupt fångad av stämningen i huset och dess historia. Detta bevisar Marleys inflytande över mig, ett inflytande han no har över flertalet personer världen över. Det är inte bara hans musik som är så fängslande, även hans personlighet, hans utstrålnign och allt som hans stod för som får mig att verkligen uppskatta denna artist.

Bob Marley hann med att släppa sex album under Bob Marley and The Wailers som de kallade sig under hans mest framgångsrika epok, samt ytterligare några under enbart The Wailers. Legend är Marleys första Greatest Hits, och hans, samt hela reggaens, mest sålda album genom tiderna (10 gånger platina). I vanliga fall är jag inget fan av Greatest Hits album, men detta är ett av få undantag, ett mästerverk från första sång till sista ton.

Legend har fått en del kritik för att fokusera för mycket på Marleys senare karriär, vilket jag kanske kan hålla med om, men det gör ändå inte skivan sämre. Kanske är den inte representativ för hela hans karriär, men ett greatest hits album visar aldrig hela sanningen. Skivan har många gånger blivit utnämnt som ett av de bästa skivsläppen genom tiderna, och jag är beredd att hålla med. Reggaefan eller inte, de flesta verkar gilla denna skiva.

Det finns en del olika versioner av Legend, men låtlistan är relativt snarlik på de olika årgångarna och innehåller de mest kommersiellt framgångsrika låtarna. Det finns flera riktigt bra förståss, och till mina personliga favoriter hör Is This Love, Stir It Up, I Shot The Sheriff, samt Exodus. Också ett intressant spår på skivan är liveversionen av No Women, No Cry som är riktigt mäktig.

Bob Marleys legend är helt enkelt en av förklaringarna varför Marley är just en legend, riktigt bra låtar och även om det kan hända att en eller annan sång saknas så är platan en ren njutning och för min del behöver jag bara lyssna på skivan stänga ögonlocken för en sekund så är jag på Jamaica igen.