Män Som Hatar Kvinnor

Män Som Hatar Kvinnor

Recension av "Män Som Hatar Kvinnor"

publicerad 2010-04-21 | absolutciiilla
Medlem sedan : 2010-03-03
Vill önska alla mina gamla Ciao-vänner en riktigt god jul!
Fördelar helt klart världens bästa film, allting är jätte bra
Nackdelar skulle väl kunna va att den är uppdelad i 3 filmer, men nu finns alla att köpa/ladda ner
Handling
Skådespelare
Musik & Ljud
Specialeffekter
Hur var filmen i jämförelse med liknande filmer?

"Män Som Hatar Kvinnor - Så obeskrivligt bra!"

Innan jag drar igång med att berätta om filmen måste jag säga att den här filmen, eller egentligen dom här filmerna, kan omöjligt jämföras med någon i "samma stil".
Millenium-serien, som dom tre filmerna heter tillsammans, håller en klass som är oslagbar på alla sätt.
Måste ge väldigt med beröm till skådespelarna, dom är fantastiska och lever sig verkligen in i sina roller. Många stunder under filmen känns det som om man själv är där tillsammans med dom.

FRÅN BOK TILL FILM
Millennium-serien är tre deckare som är utgivna på Norstedts Förlag och skrivna av Stieg Larsson.
Innan Stieg Larsson dog hann han skriva färdigt och lämna in böckerna till förlaget som år 2004 beslöt att ge ut dem.

Stoieg Larsson skrev tre böcker
  • Män Som Hatar Kvinnor, släpptes i augusti 2005.
  • Flickan Som Lekte Med Elden, släpptes i juni 2006.
  • Luftslottet Som Sprängdes, släpptes i maj 2007.

I mars 2010 hade böckerna i Millennium-serien tillsammans sålt i 27 miljoner exemplar, i över 40 länder.
De tre böckerna filmatiserades från februari 2008 och ett år framåt. I en första skiss skulle den första romanen blivit en långfilm och två TV-avsnitt på 90 minuter. De andra två böckerna skulle enbart ha spelats in för SVT. Senare kom beskedet att man gör långfilm av alla tre böckerna istället.
Varje film är uppdelad i två delar på 90 minuter vardera.
TV-serien som visas på SVT1 är mer fördjupad och innehåller fler scener som klipptes bort till biofilmerna. Detta eftersom filmerna är ca 110 minuter kortare än TV-serien.

Filmerna hade biosucé år 2009, och filmerna släpptes på DVD år 2009 och 2010.

== LARSSON INSPIRERADES AV SIN BRORSDOTTER NÄR HAN SKAPADE ROLLFIGUREN LISBETH SALANDER - ÄVEN PIPPI LÅNGSTRUMP VAR MED PÅ ETT HÖRN OCH SKAPADE FLICKAN. ==

HANDLING

* Män som hatar kvinnor
Journalisten Mikael Blomkvist har blivit dömd pga förtal.
Av Henrik Vanger, en industrimagnat, får han i uppdrag att titta närmare på hans brorsons dotter Harriets märkliga försvinnande en sommar 1966.
Blomkvist lär också känna den geniala men omyndigförklarade Lisbeth Salander, en datorhacker som får stor betydelse för Mikael.

* Flickan som lekte med elden
Journalisten Mikael Blomkvist kontaktas av frilansjournalisten Dag Svensson som säger sig ha kartlagt den svenska sexhandeln, ett ämne som väcker Mikaels intresse och ger förmåner för tidsskriften Millenium.
Lisbeth Salander tar itu med advokat Nils Bjurman som är hennes nya förmyndare.

* Luftslottet som sprängdes
Av filmerna innan har vi nu fått reda på att en grupp människor står ytterst bakom de rättsövergrepp som Lisbeth Salander har utsatts för sedan 12-årsåldern för att skydda den sovjetiske storspionen Alexander Zalachenko, Salanders far.

HUVUDROLLERNA:

• Lisbeth Salander - Hon föddes 30 april 1978 och har en tvillingsyster som heter Camilla, men systrarna har ingen kontakt med varandra.
    Flickornas mor heter Agneta Sofia Sjölander och deras far heter Alexander Zalachenko och är en avhoppad sovjetisk spion.
    Zalachenko misshandlade ofta mamman. Vid ett sådant tillfälle när Lisbeth var tolv år gammal tände hon eld på sin far med hjälp av ett mjölkpaket som hon fyllt med bensin. Efter detta hamnade hon på S:t Stefans barnpsykiatriska klinik.
    Salander framställs som ett geni med Aspergers syndrom och fotografiskt minne.
    Hon är en framstående hacker och löser det klassiska matematikproblemet Fermats gåta. Samtidigt är hon omyndigförklarad, officiellt på grund av händelser under uppväxten, men egentligen för att skydda hennes fars verkliga identitet. Hon är också trots sin ringa kroppsliga storlek väldigt bra på att slåss.
  • Michael "Kalle" Blomqvist - Jobbar som journalist på tidningen Millenium och är en av huvudpersonerna i filmerna. Han spelar en väldigt stol roll för Lisbeth, både i jobb och i privat samanhang.

ROLLISTA:
Pale Olofsson
Mikael Rahm - Einarsson

PRIS - Män Som Hatar Kvinnor
Guldbaggen 2009, bästa film
Guldbaggen 2009, bästa kvinnliga huvudroll, Noomi Rapace.
Guldbaggen 2009, biopublikens pris.

MINA ÅSIKTER:

Som jag sa i början, dom här filmerna är fantastiska.
Jag väntade med att se Män Som Hatar Kvinnor pga att jag tänkte att det var en svensk B-film, men så visade det sig att det inte var. Den är helt fantastiskt, gripande och underbar!
2 månader senare, efter dess biosucé hade varit, såg jag filmen för första gången.
Jag fastnade direkt och kunde knappt vänta på nästa film, likadant blev det när den andra filmen kom, då ville jag se den sista.
Minns att jag kände mig nästan lite ledsen när jag kom på att den sista filmen skulle bli den sista, det skulle inte publiceras några mer för det fanns inget mer att publicera.
Men, när den sista filmen kom, Luftslottet Som Sprängdes, och när jag hade sätt den kändes det inte riktigt bra, jag hade antagligen haft skyhöga förväntningar på filmen, men den klickade inte lika bra som dom andra två.
Men sen såg jag den en andra gång, då hade förväntningarna lagt sig och då visade det sig att den faktiskt var bra! Precis lika bra som dom andra två.

== Jag rekomenderar verkligen den här filmen, den är helt obeskrivlig! ==

Den här inlägget har blivit läst 2215 gånger och utvärderats till

• Honeybun publicerad 2010-11-17
    Återkommer med betyg =)
  • Mizzyz publicerad 2010-07-05
    WOW Bra skrivet! Jag har inte sett dessa filmer ännu men känner att jag får nog ta och göra det :)
  • Alxx publicerad 2010-04-21
    Super bra film :)

erbjudanden "Män Som Hatar Kvinnor"

Produktinformation : Män Som Hatar Kvinnor

Sub Name: Thriller - 2009 - Av: Niels Arden Oplev - Med: Noomi Rapace, Michael Nyqvist, Sven-Bertil Taube

Genre: Thriller

Skådespelare: Noomi Rapace; Michael Nyqvist; Sven-Bertil Taube