Latte

Recension av "Marabou Choco Latte"

publicerad 2013-09-30 | Majkens
Medlem sedan : 2012-07-28
Antar att denna sida finns kvar men kommer knappast att användas snart pga av "ändringarna"
Fördelar God, mättande, prisvärd, utseendet
Nackdelar Inte det nyttigaste att dricka
exceptionell

"Choco Latte från Marabou - Chokladdryck som förvånade"

Produkt Varm dryck
Titel Choco Latte
Märke Marabou
Pris & Inköpsställe ca 45 kronor på Hemköp
Vikt & koppantal 320gram, 16 koppar
Konsumentkontakt 020 - 72 00 26
Förpackning & Källsortering Plast som sorteras som plast, folielocket inuto sorteras i metall
Bäst före datum Står på lockets kant
Förvaring Torrt

Produkten
Det här är en varm chokladdryck som man har valt att kalla för Choco Latte och det är Marabou som är i farten med denna. Burken är i plast och man öppnar med att skruva av plastlocket och dra av den guldaktiga folie som man har under locket vilket är enkelt att göra och det går snabbt med. Den här kostade 45 kronor på en Hemköpsbutk men den finns för lite olika priser beroende på var och i vilken butik man köper den. Den beräknas att innehålla 16 koppar som kan vara tillagade och vikten på pulvret i är 320 gram. Innehållet i burken är i pulverform och man ska dosera det med en tesked och när man ska blanda till den gör man det med varm mjölk. Drycken ska vara varm och smaka choklad.

Ingrediensernasocker, fettreducerad kakao (22%), maltodextrin, druvsocker, modifierad stärkelse, emulgeringsmedel (sojalecitin), klumpförebyggande medel (E551), salt, aromer. KAN INNEHÅLLA MJÖLK!

Näringsvärde per 100 gram
Fiber -
Protein 4,7g
Salt 0,73g

Hur gör man?
Först tar man och häller i mjölk i en kastrull och man beräknar 2 dl mjölk till en kopp av detta när det är färdigt. Efter det så lägger man i den beräknade mängden chokladen i sin kopp (3-4 teskedar per kopp), kokar upp mjölken och häller denna över pulvret i koppen när den är varm. Samtidigt ska man vispa runt pulvret i koppen så att det blandas med mjölken man häller i och ju hårdare och snabbar man rör ju mer skum kommer man att få i sin kopp.
Smaken / Konsistensen
Smaken kan man inte säga annat om än att jag kände verkligen att den här smakade choklad och det på det rätta sättet, den var mild men ändå har man lyckats att få fram en markant chokladsmak av den. Konsistensen upplevde jag som lite tjockare än vad de flesta andra av denna typen av varm dryck brukar ha och jag tycker att det var behagligt att dricka den på grund av det med. Innan tillagningen så är detta ett pulver och jag skulle förklara det som "dammigt".
Doften / Priset & Innehållet
Det doftar choklad redan när man har fått av det folie som är under locket på burken men när man har blandat den med mjölken det är då man verkligen inte kan missta sig på att det verkligen doftar choklad i massor. Priset jag fick betala var runt 45 kronor och innehållet i denna är 320 gram och man har beräknat det till att räcka för att göra 16 koppar, det är inte det billigaste men jag tycker absolut att det är värt pengarna oavsett vad den hade kostat.
Kvaliteten / Nyttigt?
Svårt att avgöra hur kvaliteten var på denna kanske men jag tycker att det kändes som om den har en god kvalitet och jag tror att de flesta skulle uppleva det så om de provade den. Det är naturligtvis knappast nyttigt men å andra sidan så är det inte så mycket i den här vägen som är det och man kanske kan unna sig något onyttigt ibland ändå.
Förpackningen / Designen
Förpackningen på denna är en plastburk som man har ett yttre runt om den som är av plast, till det har man valt att ha ett brunt plastlock. På förpackningens plast banderoll står allt man vill veta om ingredienserna, näringsvärdet, konsumentkontakten, hur man ska göra när man vispar ihop den, gram och allt man kan vilja veta (i stort sett). Designen får mig att känna lite att det är en 70 tals förpackning på något sätt och kanske beror det på formen och färgen man har valt att ha på den. Locket är ganska trist men jag tycker att man har lyckats att tänka till lite designmässigt på själva burken då man har snörpt åt den på mitten och det ser ganska snyggt ut. Jag hade gärna sett andra färger på den istället för den bruna och ljusgula man har valt men samtidigt så ser det ut att passa ihop så det är jag lite delad i i åsikten.
Min Åsikt
Det här var en choklad dryck som jag tyckte var helt okej och faktum var att den var till och med godare än vad jag hade väntat mig. Min favorit bland denna typ av choklad dryck är egentligen "ögonblink" som jag verkligen tycker om på alla sätt och skillnaden mellan den och denna är bara att den här blandar man ut med mjölk medan man blandar "ögonblinken" med vatten. Nackdelen är då egentligen bara att man måste ha mjölk hemma för att kunna tillaga denna typen av varm choklad. Jag tyckte att den här var ganska tjock i konsistensen och den kändes mastig när man drack den och det innebär att jag tycker att det här var något som jag verkligen skulle kunna tänka mig att dricka under just vinterdelen av året, den värmer och är mättande så mycket bättre kan det inte riktigt bli för min del. Den gick också hem bland mina övriga medlemmar i familjen vilket också är ett gott betyg när man tycker likadant allihopa. Smaken var god och jag tycker att man kan känna att det verkligen är Marbou som finns med i bilden, för oss som tycker om Marabou choklad är det här en riktigt hit att dricka. Passar dessutom utmärkt både till frukost och som bara ett enkelt mellanmål, det känns lite som om den är "tidlös" i användandet. Om man inte tycker om mycket skum ska man bara akta sig för att röra för snabbt i koppen när man ska blanda detta pulver med mjölken för om man vispar snabbt så blir det alldeles för mycket skum för min smak men det dr beror lite på hur man vill ha den plus att det är som det heter "latte" vilket innebär skum i sig självt för mig. Färgen på denna var en chokladbrun färg som jag liknar vid Marabous vanliga chokladkakor man kan köpa och jag tycker att den såg smaklig ut med plus att doften verkligen var choklad så det går inte att mista sig om den heller, den doftar gott och varmt och jag fick en liten känsla av att nu har hösten i alla fall kommit. Det var en dryck som var varm, god och doftade gott så jag tycker att det var bland det bättre i denna vägen man kan dricka om man vill ha något varmt i sig allra helst om det är kallt ute. Värd att testa med andra ord även om priset inte var det billigaste men det tycker jag inte att det brukar vara plus att denna var värd sitt pris tycker jag.
Betyget & Rekommendationen
Betyget blir det högsta och jag rekommenderar den till bå¨de stora och små då de flesta både barn och vuxna tycker i regel om varm choklad under den kalla delen på året.

Den här inlägget har blivit läst 3234 gånger och utvärderats till
exceptionell