Latte

Recension av "Marabou Choco Latte"

publicerad 2013-09-30 | ensanna
Medlem sedan : 2010-11-08
Får se hur aktiv jag kommer vara här framöver p.g.a alla förändringar.
Fördelar God, krämig/fyllig, prisvärd
Nackdelar Onyttig
exceptionell

"Marabou Choco Latte; mycket god chokladdryck."

Marabou Choco Latte

Detta är en nyhet från Marabou som man blandar med mjölk. Den innehåller 320 gram chokladpulver och ska sammanlagt ge 16 koppar. Priset ligger på 34,95 kr på Willy:s och kostar nog omkring det priset på andra ställen också. För att "tillaga" en kopp Choco latte så värmer man 2 dl mjölk i en kastrull eller i micron och tar 2-3 tsk av pulvret och blandar ihop. Ju snabbare man blandar/vispar desto mer skum blir det.

Förpackningen är en gul burk och längst upp ser man hur Choco latten ska se ut när den är färdigblandad. Till vänster på burken så finner man Marabous logga och mitt på burken står det Choco Latte med bruna bokstäver och korken är också brun. För att öppna burken vrider man bara på korken och när man tagit bort den så finns det ett "oblat" runt öppningen som man också måste dra bort.

Ingredienser
Socker, fettreducerad kakao (22%), maltodextrin, druvsocker, modifierad stärkelse, emulgeringsmedel (sojalecitin), klumpförebyggande medel (E551), salt, aromer.

Allergiinformation

- varav sockerarter: 62 g
Fett: 3,5 g
- varav mättat fett: 2,1 g

Mina åsikter

När jag första gången såg denna i hyllan bland kaffe, te och andra drycker så blev jag lite smått nyfiken, men det blev inget köp den gången. Några dagar senare bestämde jag mig för att köpa den och i helgen så drack jag en kopp. Jag hade inte direkt några höga förväntningar utan tänkte väl att det skulle vara ungefär som O´boy men att det skulle vara lite mer "fluffigt".

Konsistens
Jag värmde upp 2-3 dl laktosfri mjölk (konsistensen kanske blir annorlunda då?) i en kastrull och hällde upp i en kopp. Därefter tog jag 3-4 teskedar av pulvret och blandade med mjölken. När pulvret "mötte" mjölken så lät det ungefär som när man lägger en brustablett i vatten. Redan där var något annorlunda, det låter inte så när man häller t.ex. O´boypulver i en kopp varm mjölk. När jag blandade runt i koppen så löstes pulvret upp snabbt och det blev skummigt/fluffigt och lite fylligt i konsistensen. Det blev inga klumpar eller liknande utan det blev som lent och krämigt, helt perfekt konsistens om ni frågar mig.

Även om detta pulver mest innehåller socker så tycker jag faktiskt inte att det var för sött utan det hade en lite mildare smak. Jag upplevde att det var lite mindre sött än O'boy och i bakgrunden tyckte jag mig känna en liten aning av marabou mjölkchoklad. Om det är meningen att det ska smaka det har jag ingen aning om, men det var i alla fall vad jag kände. I det stora hela tycker jag att det var en lite krämigare och fylligare/tjockare smak än vanlig choklad som man gör själv. Jag tyckte att den var god och helt klart i min smak då den inte var för söt och smakade alldeles lagom mycket choklad. Den påminde lite om chokladpudding i smaken, skillnaden var bara att chokladpudding är kallt och detta var varmt.

Mitt omdöme i helhet
Detta var något helt nytt för mig och en spännande nyhet. Jag dricker inte varm choklad eller O´boy så ofta men det kan vara gott ibland. Detta tror jag kommer bli en favorit hos mig nu framöver då det börjat bli lite mer kyligt ute. Jag tycker absolut att det är ett helt okej pris men det kanske skulle räcka med max 32 kronor för en förpackning, det vore mer rimligt med tanke på att den bara ger 16 koppar. Nu tror jag att denna kommer räcka länge eftersom jag inte kommer dricka mer än max 1-2 koppar i veckan men är man fler som ska dricka av den så räcker den nog inte riktigt lika länge. Förpackningen var helt okej och just färgen gul dras man till mer än om den vore vit eller svart.

Sammanfattningsvis tycker jag att den var god, den hade en fyllig, fluffig och krämig konsistens och den var absolut inte för söt. Påminner lite om både chokladpudding, O'boy och en liten gnutta marabou mjölkchoklad, en utmärkt kombination. Detta var alltså en riktig goding och kommer säkert att köpas fler gånger av mig. Rekommenderas helt klart!

Den här inlägget har blivit läst 1206 gånger och utvärderats till
exceptionell