Latte

Recension av "Marabou Choco Latte"

publicerad 2013-09-29 | Jonnsen
Medlem sedan : 2008-07-04
Trots att Ciao har lovat att man skall få 5 kronor per skriven recension i hela november så har man tydligen tagit bort detta utan att säga någonting. Riktigt kasst!
Bra
Fördelar smakar bra, rolig idé
Nackdelar för högt pris, för lite skum, ingen rolig förpackning
exceptionell

"Marabou Choco Latte - Vart tog mitt skum vägen?"

Om produkten

Det här är ett chokladpulver som man skall blanda med varm mjölk och sedan får man ett skum med chokladsmak överst, precis som med en vanlig kaffe latte fast här är det varm choklad istället för kaffe. Burken innehåller 320 gram vilket enligt Marabou skall räcka till 16 stycken koppar.

Ingredienser

Socker, fettreducerad kakao (22%), maltodextrin, druvsocker, modifierad stärkelse, emulgeringsmedel (sojalecitin), klumpförebyggande medel (E551), salt, aromer.

Kan innehålla mjölk.

• Fiber 6,8 gram
  • Protein 4,7 gram
  • Salt 0,73 gram

Tillredning

1. Häll 3-4 tsk Choko latte i ett glas eller kopp.
2. Häll i 2 deciliter med varm mjölk.
3. Rör om kraftigt, ju snabbare desto fluffigare skum.

Förpackning och utseende

Burken med Choco latte är gjord i brunplast och den är inte genomskinlig. På denna burken så har man en etikett som går runt hela burken. Etiketten är just gul med röda detaljer och högst upp innan locket så är det en bild på chokladskummet. Locket på burken är även det brunt. På både framsidan och baksidan så står det Choco latte och en förklaring av vad det är för produkt och på sidorna finns lite mer information om själva produkten.

När man skruvar av locket så skall man först ta bort ett tunt lock av aluminiumfolie (jag gissar på att det är aluminiumfolie i alla fall) och sedan kan man se chokladpulvret. Pulvret är brunt med vita små pluppar i, vilket jag gissar är sockret. Det ser precis ut som vilket chokladpulver som helst tycker jag.

Smak och doft

När man luktar på pulvret så känner man direkt chokladdoften och den är riktigt god. När jag har gjort i ordning en kopp med denna chokladdryck så känner jag samma chokladdoft och även smaken är riktigt god och smakar verkligen choklad. Jag skulle inte vilja säga att den smakar annorlunda än någon annan varm chokladdryck. Skulle någon gett mig en kopp med denna så hade jag förmodligen bara trott att det var vanlig O´boy kan jag tänka mig. Det enda som sticker ut lite är skummet som kommer överst på chokladdrycken. Det var inte lika mycket skum som jag hade förväntat mig men det är ändå en del skum, kanske någon centimeter högt sådär.

Pris och inköpsställe

Den här burken hittade jag i en ICA affär jag besökte tidigare i veckan. Dom hade ställt dessa burkarna mitt i en gång då det är en nyhet, så det var inte svårt att hitta den. Dock så vet jag inte riktigt vart i affären man hittar den, men den borde väl förmodligen finnas bland alla andra chokladpulver produkter. Priset var riktigt högt tycker jag, 33,90 kronor fick jag betala. För detta priset så hade jag väntat mig lite mer än det jag fick.

Min åsikt

Först när jag fick syn på den här burken i affären så blev jag lite nyfiken. Själva burken i sig tyckte jag inte såg så speciellt intressant ut, men texten var desto mer intressant. Det står att man skall få ett fluffigt chokladskum på den varma chokladen vilket i alla fall jag inte har varit med om tidigare. För att vara en nyhet så tycker jag faktiskt att man kunde ha lagt ner lite mer tid på designen på burken. Hade den bara stått i hyllan så hade jag förmodligen inte ens lagt märke till den kan jag tänka mig. Så lite klarare färger samt en bild på en kopp/glas med varmchoklad med chokladskum hade ju varit mer tilltalande anser jag.

Vad gäller smaken så tycker jag att den är god. Jag förväntade mig att den skulle smaka choklad och det är just precis det den gör också. Dock så hade jag väntat mig mer skum än vad det var. Då priset på detta chokladpulvret är ganska så mycket högre mot vad jag anser att det är värt så förväntar jag ju mig något mer än en kopp som smakar ungefär likadant som andra sorters varm choklad. Skummet väger inte upp priset riktigt anser jag.

Vad gäller doseringen så tycker jag inte riktigt att den stämmer. Inte enligt mina smaklökar i alla fall. Jag började med 4 teskedar pulver fast jag tyckte inte att det räckte så jag hällde i lite mer pulver, kanske en extra tesked ungefär. Detta resulterade i att jag fick fram chokladsmaken fast den var inte särskilt stark så jag tycker att 3-4 teskedar pulver är lite för snålt.

Men jag skall inte döma ut produkten helt och hållet. Smaken är god och den lever upp till mina förväntningar. Men att kalla produkten för latte tycker jag är lite vilseledande. Kanske att jag inte riktigt lyckades få fram skummet ordentligt men i min kopp var det bara lite skum som försvann succesivt. När jag dricker en latte så är det ett tätt skum där det mesta av skummet stannar kvar tills jag har druckit färdigt. Det skummet är också högre än någon enstaka centimeter. Men det är klart, man kan ju inte förvänta sig hur mycket som helst av bara ett pulver. Man kanske skall använda sig av en sån där latte-visp som var populärt för ett tag sedan.

Sammanfattning, rekommendation och betyg

Det här är ett chokladpulver som skall blandas med varm mjölk och man skall sedan vispa kraftigt så att det kommer fram ett chokladskum som lägger sig överst. Burken innehåller 320 gram pulver vilket skall motsvara 16 koppar. En kopp består av 2 dl varm mjölk och 3-4 tsk pulver. Jag tycker att produkten smakar choklad, fast då fick jag ta mer än vad det stod att man skulle ha. Det utlovade skummet kom efter ett tags vispande, men det var alldeles för lite för min smak. En latte förknippar jag med ett rikligt, tätt skum som stannar kvar ett bra tag. Det tycker jag inte att jag fick här. Jag fick ett skum men det var varken, tätt, rikligt och det stannade inte heller kvar så länge. Inte allt i alla fall. Nu är ju detta bara ett pulver så man kan ju inte ställa för höga krav, men då produkten heter latte samt kostar 33,90 för 16 koppar, då tycker man ju att man skall få en del skum för de pengarna och inte bara vanlig chokladdryck.

Vad gäller rekommendation så är jag lite tveksam. Det kan ju vara roligt att prova produkten åtminstone en gång och jag tror att det kan vara roligt för barn. En vuxen tror jag inte kommer att uppskatta produkten på samma sätt. Men om någon frågar mig om en chokladdryck så kommer jag inte att rekommendera denna i första hand men om någon frågar mig om något nytt eller annorlunda när det gäller chokladdryck, då skulle jag kunna tänka mig att rekommendera den här produkten.

Så var det dags för betyg. Det blir ju inte ett så särskilt högt betyg från min sida. Jag är nöjd med produkten som vanlig chokladdryck så smaken är det inget fel på, den är god. Men då jag tycker att förpackningen kunde varit roligare, chokladskummet kunde det varit mer av samt så kunde priset ha varit lägre, så kan jag ju inte ge ett högt betyg bara för att det smakar bra. Betyget blir ett medelbetyg, tre stjärnor av fem möjliga. Förmodligen så kommer jag inte att köpa detta pulvret igen såvida inte priset kommer att sänkas en hel del.

Den här inlägget har blivit läst 1065 gånger och utvärderats till
exceptionell

• Miiichelle publicerad 2013-10-01
    Snyggt!
  • svanmagnus publicerad 2013-09-30
    Bra skriven recension, tummen upp!
  • Lhasa publicerad 2013-09-30
    Snyggt recenserat.