Max Factor - Second Skin Foundation Natural 070

Recension av "Max Factor - Second Skin Foundation Natural 070"

publicerad 2012-02-18 | froggo2
Medlem sedan : 2009-12-07
Jag läser det mesta, skriv i gästboken om du saknar betyg nånstans! :)
Fördelar Väldigt lätt att applicera, ger en perfekt matt yta, bra förpackning.
Nackdelar Borde funnits fler nyanser, nästan nödvändigt med en svamp.
exceptionell
Lyxkänsla
Kvalitet

"Second skin foundation från Max Factor."

Max Factor - Second Skin Foundation Natural 070

I jakt på en ny foundation köpte jag Second Skin från Max Factor. En flaska på 30 ml kostar 175 kr men just nu får man 25 % rabatt på Kicks. Finns i fem nyanser - warm almond, natural, golden, bronze och caramel.

Enligt Max Factor

Second Skin är en ny typ av foundation som ska smälta ihop med hudens egen nyans och se ut som en andra hud (därav namnet..) Kan appliceras med fingrarna, med pensel eller med svamp och ska ge en spårlös täckning.

Formula
Känslan ska vara luftlätt för en naturlig finish. Bygger på ny teknologi kallad dermo-affinity som ger produken en unik förmåga att se ut som och kännas som en andra hud. Innehåller 60 % fukt och passar alla hudtyper men är speciellt lämpad för torr eller känslig hud.

Pigment
Innehåller revolutionerande synkroniseringspigment som smälter ihop färgen med hudens egna grundnyans. Ger bättre färgmatchning.
Second Skin enligt mig

Uppdelat i de två kriterierna formula och pigment så kan man säga att jag ger 1,5 poäng av 2 möjliga. Med rabatter och klubbkort så betalade jag ca. 130 kr för flaskan och det tycker jag absolut att den är värd. Problemet var bara att det var så svårt att hitta rätt nyans att jag fick köpa två flaskor innan det blev rätt.. inte lika prisvärt då längre.

Formula
Man får absolut bäst resultat om man applicerar med en makeup-svamp. Formulan är tunn och nästan lite silikondryg, vilket gör att man verkligen behöver jobba in den i huden för att det ska bli bra. Konsistensen gör den väldigt dryg, man behöver bara ett otroligt tunt lager.

Känslan på huden är verkligen bra! Ansiktet blir matt, lent och det ser naturligt ut. Har man normal eller torr hud så behöver man inget puder för det blir inte blankt under dagen. Håller väldigt bra från morgon till kväll, sminket varken spricker eller blir kakigt.

Täckningen är medelbra, det blir varken heltäckande eller för tunt. Hudtonen blir jämn utan att se onaturlig ut, men den främsta fördelen är att texturen även blir jämn och matt. Här tycker jag att Second Skin lever upp till sitt namn faktiskt, det blir lite som en andra hud av lite bättre kvalitet än lagret under. Även lätt att tvätta bort och löser upp sig bra i vatten, men lämnar inga ränder om man är ute i regn exempelvis.

Pigment
Denna foundation finns i fem olika nyanser - warm almond (varm nougatbrun med svagt guldiga undertoner), natural (ljus mjölkchoklad-brun med kalla rosa neutrala undertoner), golden (varm nötbrun med guldiga toner), bronze (chokladbrun med rosa undertoner) och caramel (mjuk nougatfärgad med gula undertoner).

Efter att ha provat alla fem nyanser så kan jag säga att tyvärr är allihop lite för mörka för mitt ansikte. Det hade behövts ytterligare en nyans som varit väldigt blek, så hade man i värsta fall kunnat köpa två och blanda tills det blev perfekt. I slutändan nöjer jag mig med natural, som ska vara den ljusaste tonen - men tycker fortfarande att den är lite för brun.

Vad gäller själva pigmenteringen så är den väldigt bra, man får en grundtäckning och utjämning trots att man arbetar in foundation med svamp riktigt ordentligt. Problemet är bara att om färgen inte riktigt stämmer med huden under så kan det aldrig bli hundraprocentigt bra. Om du däremot råkar ha en hudton som passar perfekt för någon av nyanserna - slå till direkt. Det här är en riktigt bra foundation till ett bra pris!

Den här inlägget har blivit läst 821 gånger och utvärderats till
exceptionell

• Lhasa publicerad 2012-02-20
    Det tar ett tag att bli av med två flaskor och man inte använder det varje dag vill säga=) Då går det fortare.
  • zwampe publicerad 2012-02-19
    bra=)