Maxmedica - Magnesium+Calcium

Maxmedica - Magnesium+Calcium

Kosttillskott innehållande dolomitkalk.

Recension av "Maxmedica - Magnesium+Calcium"

publicerad 2010-10-22 | turkosen
Medlem sedan : 2010-10-10
Fördelar Prisvärda
Nackdelar -
Effekt

"Maxmedica - Magnesium+Calcium för muskler och benstomme"

Jag har under många år ätit kost- och vitamintillskott vilket har gjort att jag testat många preparat på marknaden.
En produkt som jag ständigt återkommit till är Magnesium+Calcium - dolomitkalk.

Dolomitkalken är naturens rikaste källa på calcium och magnesium. Mineralerna förekommer i carbonatform vilket gör det enklare för vår kropp att ta upp dem.

Andra magnesium+calciumpreparat som jag testat har på ett eller annat sätt påverkat min mage. Det här preparatet däremot tolereras av min mage utan problem.

Dagsdosen om 4 tabletter per dag kan tyckas jobbig och besvärlig, men fördelen är att alla tabletter ska tas vid ett och samma tillfälle. Helst på kvällen.
Det har blivit en del av min kvällsrutin att ta tabletterna i samband med tandborstningen.

Fördelar med dolomitkalk:
Dolomitkalk innehåller naturligt magnesium och calcium i samma koncentration som vår benstomme.
Den naturliga samverkan mellan magnesium och calcium gör dolomitkalken mycket lättupptaglig för människan.
Ett rikligt intag av magnesium och calcium underlättar många av kroppens funktioner.

Calciums - funktioner:
Väsentligt för bl a benstomme och tänder.
Calcium kan med fördel rekommenderas till alla åldrar.
Bygger upp ben och tänder och är avgörande för att nerver ska kunna leda signaler. Särskilt äldre personer löper risk att drabbas av calciumbrist.
Kroppen tar vad den behöver till viktiga kroppsprocesser från våra ben, och detta leder till att de blir tunna och spröda.

Magnesiums funktioner:
Viktigt för bl a hjärtat, musklerna och cellernas funktion.
Det är speciellt viktigt med ett högt intag av magnesium och calsium för män och kvinnor i mogen ålder.
Viktigt för ämnesomsättningen, nukleinsyre-och proteinsyntesen.

Dosering:
4 tabletter dagligen. Beroende på att det hormonsystem som reglerar kalkbalansen är mest aktivt nattetid bör tabletterna tas före sänggåendet.

Ingredienser:
En tablett innehåller: Dolomitkalk 600mg, majsstärkelse, gelatin, glycerol, magnesiumsalt av fettsyror.
Magnecium Calcium är fri från lactos, gluten och socker.

Innehåll per dagsdos om 4 tabletter:
Kalcium 532 mg
Magnesium 316 mg

Jag betalade 72 kr för en burk med 180 tabletter. Priset kan dock variera stort.
-------------------------------------------------------
Kundkontakt