Musik som levebröd

5  19-03-2013

Fördelar:
Lättläst, bra info, bra "flyt" i texten

Nackdelar:

Hur intressant är boken?

Informationsnivå

Jämfört med liknande böcker

mojocookie

Om mig: Hej! Har precis flyttat och börjat plugga så hinner inte hänga härinne så mycket för tillfället. Läs...

Medlem sedan:04-11-2012

Den här recensionen har betygsatts av 11 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Musik som levebröd

Detta är ännu en bok som ingår i kurslitteraturen för distanskursen "Musikjuridik i ett branschperspektiv".

Snabbfakta:

Antal Sidor: 230
Mått: 147x12x210
Vikt: 430 g
Pris: 201 kr på www.bokia.se

Hur intressant är boken ?

Den här boken tycker jag är väldigt lättläst samtidigt som den innehåller matnyttig och omfattande information. Faktan i boken är enkel att ta till sig p g a det flytande och "lätta" språket. Jag skulle vilja påstå att denna boken t o m skulle kunna lämpa sig även till den som "bara" sysslar med musik på hobbynivå och vill testa olika funktioner, som kanske t ex att lägga ut sin musik på spotify eller någon annan liknande tjänst eller läsa lite mer om vad ett skivbolag egentligen har för huvudsyssla?
Informationsnivå

I Musik som levebröd kan man läsa om hur upphovsrätten fungerar, vad man kan förvänta sig av ett musikförlag, för- och nackdelar med att driva sin musikverksamhet som företagare, hur man söker bidrag och stipendier m.m. Den tar upp positiva och negativa sidor av fildelning och illegal nedladdning och vidare går det även att läsa om tips och råd, och varningar för de vanligaste fallgroparna och misstagen. Ett ex av denna boken borde i min mening finnas i varje band/artists replokal oavsett genre eller storlek på fan-skaran.

Som jag påstått tidigare ovan tycker jag de flesta som sysslar med musik borde minst skumma igenom denna. Jag tycker det känns som en "bra-att-ha" bok. Oavsett om man streckläser igenom den eller om man bara använder den som ett uppslagsverk när man blir nyfiken eller behöver kolla upp något inför ett gig, eller inspelning.
Sammanfattning

Jag vill rekommendera denna till de som sysslar med musik i någon form och som vill få lite mer kött på benen angående "det-där-runtomkring" som ingår för musiker och artister förutom att öva, spela live och att spela in. Jag pratar då om marknadsföring, stim, vad man ska tänka på när man skriver skivkontrakt, vad som gäller om man vill lägga upp sin musik på nätet o s v. Detta tycker jag är en bra handbok som är lättläst och som innehåller mycket fakta och som också är lätt att slå upp och hitta info i.
Rekommenderas!

Kommentarer

Skriv den första kommentaren till den här recensionen!

Den här recensionen av Musik Som Levebröd - Per Boysen, Kent Wennman har fått betyget:

1. leolita
  2. ensanna