Nokia 6700 slide

Smartphone, Mobiltelefon - Symbian OS - 3G - Bluetooth - Bildskärm: 2.2 tum - 110 g

Recension av "Nokia 6700 slide"

publicerad 2010-08-30 | Coccos
Medlem sedan : 2010-08-09
Jag försöker att gå in och kika lite då och då men nästan hela december är ganska stressig. Skriv gärna i gb om jag ska kika på något så gör jag det nästa gång jag går in på ciao.
Fördelar Kamera, musikspelare, kalender, utseende
Nackdelar Kassa hörlurar, halvdant ljud, hårda knappar
exceptionell
Design
Funktioner
Batteritid

"Nokia 6700 slide - Faktiskt riktigt intressant."

Lite snabbfakta:

Mått:95,2 x 46,1 x 15,9 mm
Passningstid: Upp till 300 tim
Samtalstid: Upp till 4 tim
Medföljande programmvara: Symbian os 9.3
Medföljande tillbehör: Anslutningskabel (CA-101D), 2 GB minneskort (MU-37), stereoheadset (WH-101),
laddare (AC-8), batteri (BL-4CT), manual
Internt minne: 60 MB
Kamera: 5 mp och 8x digital zoom samt blixt.

Design:

Telefonen finns i en rad olika färger, vilket gör att man kan välja sin egen stil lite mer. Färgerna som finns är lila, röd, grön, blå, silver och rosa.
Då jag älskar blått är valet självklart för mig.
Telefonen är snygg, den känns stilren med en stor skärm och så en liten knappsats under med det nödvändiga.
En styrplatta i mitten, telefonknapparna under och valknappar över, menyknapp till vänster och så tillbaka knapp till höger.
På sidan sitter en enda knapp och den är till kameran..
Det jag saknar är de två volymknapparna på sidan av telefonen som de flesta andra modeller har.
Nu styr man istället volymen med styrplattan och det känns inte lika smidigt.
Telefonen känns som den är gjord i metall vilket känns lyxigt och lite mer hållbart.
Det är ju en slidetelefon så du måste skjuta upp telefonen för att komma åt knappsatsen, på det viset låser du även upp telefonen.
Telefonen är såpass liten att du kan hålla den i en hand och enkelt skjuta upp den med tummen, mycket smidigt.

Innanför skalet:

När man väl öppnat telefonen kommer du till startskärmen där det från början ligger en rad med genvägar underst på skärmen.
En bit ovanför dem ligger snabbgenvägar till kalender, mail och dela bilder. Eftersom jag inte gillar att ha så mycket saker på startskärmen
så var det första jag gjorde att ta reda på hur man fick bort dem, vilket var rellativt enkelt och logiskt.
Du kan utforma just startskärmen väldigt mycket som du själv vill. För mig är det viktigt att ha gott om genvägar
men att de ligger lite gömda och inte stör för mycket och det går lätt att ordna.

Menyn i telefonen innehåller tolv ikoner där de flesta har undermappar i sig,
så det finns mycket inställningsmöjligheter även där, utan att telefonen för den sakens skull känns krånglig.

Kamera:

Det jag prioriterar mest i mobilen är b.l.a just kameran och här blev jag lycklig för den är mycket bra.
Den har 5 mp och något som kallas Carl Zeiss optik vilket ger skarpare bilder..
Den har även en stark blixt och jag tycker bilderna blir bra. Det finns även en del inställningsmöjligheter,
både före och efter du tagit bilden vilket gör det smidigare att få en riktigt bra bild.
Telefonen har faktiskt, förutom den riktiga kameran på baksidan också en kamera på framsidan som du kan filma med eller ta självporträtt.
Även den är helt okej, om än inte lika bra som den riktiga.

Musikspelaren:

ÄNTLIGEN en smidig musikspelare!!! Jag har ju haft xperia mini nu ett tag och då verkligen saknat en enkel bra musikspelare. Den här mobilen har precis det.
Du lägger in dina låtar via minneskortläsaren eller usb kabeln, sen är det bara att fixa spel listor och lägga in låtarna i dem, precis så enkelt som det ska vara.
Ljudet är inte det bästa jag varit med om men inte dåligt heller och det funkar fint att lyssna på musik i mobilen.
Däremot tycker jag att de medföljande hörlurarna kunde varit bättre, nokias standardmodell med jättestora snäckor som inte får plats i öronen.

Internet:

Har inte hunnit kika så mycket på webbläsaren än.
Att kolla mail fungerar mycket bra och enligt det jag hunnit se av webbläsaren är den hyfsad med.
Kanske känns den inte så snabb som man är van med från xperian men inte heller överdrivet långsam.

Batteri:

Battertiden är bra, den behöver inte laddas på två dagar trots ihärdigt användande,

det känns helt enkelt inte som den drar så mycket ström.

Kalender:

Kalendern fungerar bra men är lite liten och tråkig, den är grå med små rutor men man kan ändå välja rätt mycket själv när det gäller att lägga in kalenderposter.
Anledningen till att kalendern inte upptar hela skärmen är att det ska finnas plats över för att tydligt se dagens händelser, vilket vid närmare eftertanke är praktiskt.
Men lite färg hade inte skadat.

Hur den står sig mot andra telefoner prismässigt och funktionsmässigt:

Nu har ju jag inte testat så värst många men jag tycker generellt den står sig bra. Den erbjuder mycket för det den kostar.
Priset är omkring 1900 och för det får man en telefon som är bra på det mesta, inte i överklass men helt okej.
Webbläsaren skulle kunna vara bättre men kameran och musikspelaren är faktiskt att jämföra med C901 som är dyrare.
Enligt mig är detta en bättre telefon generellt än Xperia mini och där är det en rätt stor pris skillnad.

Vad tycker jag:

Jag älskar telefonen hittills, den har allt jag begär av en telefon och är ändå inte överdrivet dyr.
Kameran är bra, musikspelaren är bra och kalendern är tydlig.
Det går lätt att komma åt sin epost och ljudet är tydligt när den ringer. För att inte nämna designen då med ett naturligt knapplås.
Visst finns det små saker som stör men de känns som bagateller.
Knapparna är lite hårda så när man spelar och vill vara tyst så låter det ändå lite klick klick över det hela,
du kan inte bara trycka tillbaka när du ska gå ur program utan måste välja avsluta,

annars ligger de fortfarande öppna o.s.v men det är ju saker man vänjer sig vid.
Överlag så är detta en underbar telefon som jag tror jag kommer trivas med länge.

Den här inlägget har blivit läst 3913 gånger och utvärderats till
exceptionell

• sparks publicerad 2010-11-08
    Jättebra, funderar på denna, har du någon uppfattning om hur tålig den är? har du tappat den eller spillt något på den?
  • absolutciiilla publicerad 2010-10-28
    * Sätter ändå exceptionellt pga att den är så välskriven, men lägg gärna in bilder.
  • absolutciiilla publicerad 2010-10-28
    Saknar egnatagna bilder med kamerar, säg till när du lagt till det så återkommer jag med betyg! :)

Produktinformation : Nokia 6700 slide

Produktbeskrivning: Nokia 6700 slide - råaluminium - 3G GSM - smartphone, Nokia 6700 slide - petroleumblå - 3G GSM - smartphone, Nokia 6700 slide - röd - 3G GSM - smartphone, Nokia 6700 slide - lime - 3G GSM - smartphone, Nokia 6700 slide - svart - 3G GSM - smartphone, Nokia 6700 slide - lila - 3G GSM - smartphone, Nokia 6700 slide - rosa - 3G GSM - smartphone

Typ av produkt: Smartphone

Generationen mobilt bredband: 3G

Serviceleverantör: Inte specificerad

Mobiltelefonitjänster: Videosamtal, Videosamtal, YouTube, Picasa, Ovi Share, Ovi Store, Ovi Contacts, Ovi Files

Formfaktor: Skjutlucka

Dimensioner (BxDxH): 46 mm x 16 mm x 95 mm, 46 mm x 15.9 mm x 95.2 mm

Färg: Råaluminium, Petroleumblå, Röd, Lime, Svart, Lila, Rosa

Teknik: WCDMA (UMTS) / GSM

Band: WCDMA (UMTS) / GSM 850/900/1800/1900

Inbyggda komponenter: Digitalkamera, Andrakamera, FM-radio, digital spelare, röstinspelare

Upplösning för bakre kamera: 5 Megapixel

Trådlöst gränssnitt: Bluetooth

Bildskärm: LCD-display - färg - 2.2" - TFT, LCD-display - färg - 2.2", Färg - 2.2"

Operativsystem: Symbian OS 9.3 / Series 60 3rd Edition Feature Pack 2

IMS (Instant Messaging Services): Windows Live Messenger (MSN Messenger), OVI Chat, Ja

Digitala standarder för uppspelning: WMA, AAC, MP3, eAAC+, MIDI , MPEG-4, WMV, H.264, H.263

Minneskort som stöds: microSDHC, microSDHC - upp till 16 GB

Taltid: Upp till 240 minuter

Passningstid: Upp till 300 timmar

Sociala nätverk och bloggar som stöds: MySpace, Twitter, Flickr, Facebook, Friendster, VOX

Mobil / Typ: Mobiltelefon

Märke: Nokia

SAR-värde: 1.06 W/kg

Allmänt

MPN: 002P3Q3, 002Q368, 002P3M8, 002R597, 002P3M6, 002R598, 002S9D5, 002R4H4, 002S9D4, 002S967, 002P9N0, 002R8Q4, 002Q4H2, 002P3R0, 002Q4H0, 6700slidePurple, 002R4G8, 002R4F4, 002Q4S7, 002Q4R4, 002R4F2, 002R4D9, 002R775, 002Q3K6, 002Q4B7, 002Q4F5, 002V306, 002S9D3

Typ av produkt: Smartphone

Messaging och Internet

CMS (Cellular Messaging Services): MMS, SMS

E-postprotokoll som stöds: POP3, IMAP4, SMTP

Wap protokollstödd: WAP 2.0

Messaging och datafunktioner: XHTML-läsare, stöd för Macromedia Flash, RSS-feeds

Nedladdningsbart innehåll: Ljudfiler, videofiler, teman, spel, ringsignaler, skärmsläckare, bakgrundsbilder

Kommunikationer

Dataöverföring: GPRS, EDGE, HSDPA, HSUPA

Trådlöst gränssnitt: Bluetooth 2.0 EDR, Bluetooth 2.1 EDR

Kommunikationsfunktioner: Mobil e-postenhet, Internetläsare

Telefonfunktioner

Telefonfunktioner: Högtalartelefon, röststyrning, samtalstimer, konferenssamtal, röststyrd uppringning, vibrerande larm

Polyfonisk ringsignal: Ja

Ytterligare funktioner: Bildeditor, Radio Data Service (RDS), FOTA-programvaruuppdatering (Firmware Over The Air), videoredigerare, dubbel LED-kameralampa

Sensorer: Miljöljussensor

Ringsignalsformat: MIDI, MP3, AAC, WMA

Antal polyfona ringsignaler: 64

Organizer

Administration av personuppgifter: Kalender, kalkylator, påminnelse, stoppur, larmklocka

Mediespelare

Upplösning för stillbilder: 2592 x 1944

Fokusjustering: Automatisk

Digital zoom: 8

Kameraljuskälla: LED-lampa, Dubbel LED-blixt

Upplösning för videospelare: 352 x 288 (CIF), 640 x 480 (VGA)

Digitalvideoformat: 3gp, H.263 video och AMR audio, MPEG-4, WMV, H.264

Egenskaper: Liggande/stående format, videoinspelning, Carl Zeiss-optik