Recension av

Nokia 6700 slide

Sammanvägt betyg (10): Användarnas sammanvägda betyg Nokia 6700 slide

Alla recensioner om Nokia 6700 slide

Skriv din egen recension

Nokia 6700 slide - Faktiskt riktigt intressant.

5  30-08-2010

Fördelar:
Kamera, musikspelare, kalender, utseende

Nackdelar:
Kassa hörlurar, halvdant ljud, hårda knappar

Design

Funktioner

Batteritid

Coccos

Om mig: Jag försöker att gå in och kika lite då och då men nästan hela december är ganska stressig. Skriv gä...

Medlem sedan:09-08-2010

Den här recensionen har betygsatts av 18 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Lite snabbfakta:

Mått:95,2 x 46,1 x 15,9 mm
Vikt: 110 g
Passningstid: Upp till 300 tim
Samtalstid: Upp till 4 tim
Medföljande programmvara: Symbian os 9.3
Medföljande tillbehör: Anslutningskabel (CA-101D), 2 GB minneskort (MU-37), stereoheadset (WH-101),
laddare (AC-8), batteri (BL-4CT), manual
Internt minne: 60 MB
Kamera: 5 mp och 8x digital zoom samt blixt.

Design:

Telefonen finns i en rad olika färger, vilket gör att man kan välja sin egen stil lite mer. Färgerna som finns är lila, röd, grön, blå, silver och rosa.
Då jag älskar blått är valet självklart för mig.
Telefonen är snygg, den känns stilren med en stor skärm och så en liten knappsats under med det nödvändiga.
En styrplatta i mitten, telefonknapparna under och valknappar över, menyknapp till vänster och så tillbaka knapp till höger.
På sidan sitter en enda knapp och den är till kameran..
Det jag saknar är de två volymknapparna på sidan av telefonen som de flesta andra modeller har.
Nu styr man istället volymen med styrplattan och det känns inte lika smidigt.
Telefonen känns som den är gjord i metall vilket känns lyxigt och lite mer hållbart.
Det är ju en slidetelefon så du måste skjuta upp telefonen för att komma åt knappsatsen, på det viset låser du även upp telefonen.
Telefonen är såpass liten att du kan hålla den i en hand och enkelt skjuta upp den med tummen, mycket smidigt.

Innanför skalet:

När man väl öppnat telefonen kommer du till startskärmen där det från början ligger en rad med genvägar underst på skärmen.
En bit ovanför dem ligger snabbgenvägar till kalender, mail och dela bilder. Eftersom jag inte gillar att ha så mycket saker på startskärmen
så var det första jag gjorde att ta reda på hur man fick bort dem, vilket var rellativt enkelt och logiskt.
Du kan utforma just startskärmen väldigt mycket som du själv vill. För mig är det viktigt att ha gott om genvägar
men att de ligger lite gömda och inte stör för mycket och det går lätt att ordna.

Menyn i telefonen innehåller tolv ikoner där de flesta har undermappar i sig,
så det finns mycket inställningsmöjligheter även där, utan att telefonen för den sakens skull känns krånglig.

Kamera:

Det jag prioriterar mest i mobilen är b.l.a just kameran och här blev jag lycklig för den är mycket bra.
Den har 5 mp och något som kallas Carl Zeiss optik vilket ger skarpare bilder..
Den har även en stark blixt och jag tycker bilderna blir bra. Det finns även en del inställningsmöjligheter,
både före och efter du tagit bilden vilket gör det smidigare att få en riktigt bra bild.
Telefonen har faktiskt, förutom den riktiga kameran på baksidan också en kamera på framsidan som du kan filma med eller ta självporträtt.
Även den är helt okej, om än inte lika bra som den riktiga.

Musikspelaren:

ÄNTLIGEN en smidig musikspelare!!! Jag har ju haft xperia mini nu ett tag och då verkligen saknat en enkel bra musikspelare. Den här mobilen har precis det.
Du lägger in dina låtar via minneskortläsaren eller usb kabeln, sen är det bara att fixa spel listor och lägga in låtarna i dem, precis så enkelt som det ska vara.
Ljudet är inte det bästa jag varit med om men inte dåligt heller och det funkar fint att lyssna på musik i mobilen.
Däremot tycker jag att de medföljande hörlurarna kunde varit bättre, nokias standardmodell med jättestora snäckor som inte får plats i öronen.

Internet:

Har inte hunnit kika så mycket på webbläsaren än.
Att kolla mail fungerar mycket bra och enligt det jag hunnit se av webbläsaren är den hyfsad med.
Kanske känns den inte så snabb som man är van med från xperian men inte heller överdrivet långsam.

Batteri:

Battertiden är bra, den behöver inte laddas på två dagar trots ihärdigt användande,

det känns helt enkelt inte som den drar så mycket ström.

Kalender:

Kalendern fungerar bra men är lite liten och tråkig, den är grå med små rutor men man kan ändå välja rätt mycket själv när det gäller att lägga in kalenderposter.
Anledningen till att kalendern inte upptar hela skärmen är att det ska finnas plats över för att tydligt se dagens händelser, vilket vid närmare eftertanke är praktiskt.
Men lite färg hade inte skadat.

Hur den står sig mot andra telefoner prismässigt och funktionsmässigt:

Nu har ju jag inte testat så värst många men jag tycker generellt den står sig bra. Den erbjuder mycket för det den kostar.
Priset är omkring 1900 och för det får man en telefon som är bra på det mesta, inte i överklass men helt okej.
Webbläsaren skulle kunna vara bättre men kameran och musikspelaren är faktiskt att jämföra med C901 som är dyrare.
Enligt mig är detta en bättre telefon generellt än Xperia mini och där är det en rätt stor pris skillnad.

Vad tycker jag:

Jag älskar telefonen hittills, den har allt jag begär av en telefon och är ändå inte överdrivet dyr.
Kameran är bra, musikspelaren är bra och kalendern är tydlig.
Det går lätt att komma åt sin epost och ljudet är tydligt när den ringer. För att inte nämna designen då med ett naturligt knapplås.
Visst finns det små saker som stör men de känns som bagateller.
Knapparna är lite hårda så när man spelar och vill vara tyst så låter det ändå lite klick klick över det hela,
du kan inte bara trycka tillbaka när du ska gå ur program utan måste välja avsluta,

annars ligger de fortfarande öppna o.s.v men det är ju saker man vänjer sig vid.
Överlag så är detta en underbar telefon som jag tror jag kommer trivas med länge.

Bilder på Nokia 6700 slide
Nokia 6700 slide bild.php - Nokia 6700 slide
Nokia 6700 slide

sparks

sparks

08-11-2010 02:06

Jättebra, funderar på denna, har du någon uppfattning om hur tålig den är? har du tappat den eller spillt något på den?

28-10-2010 09:10

* Sätter ändå exceptionellt pga att den är så välskriven, men lägg gärna in bilder.

28-10-2010 09:09

Saknar egnatagna bilder med kamerar, säg till när du lagt till det så återkommer jag med betyg! :)

Den här recensionen av Nokia 6700 slide har fått betyget:

1. sparks