Diamantrecension

Olay - Total Effect - Skön dagkräm som döljer lite blemmor

4  16-02-2012

Fördelar:
Gör huden mjuk och len, täcker lite ojämnheter prickar och blemmor

Nackdelar:
Den kanske inte håller allt vad den lovar

Lyxkänsla

Kvalitet

Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 20 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Den här återfuktande “7 i 1” antiåldrande krämen från Olay är en tonande och återfuktande kräm som man främst ska använda i ansiktet, på halsen, på dekolletaget och på händerna. Jag fick den här i julklapp och har testat den ett tag nu så jag vet hur den fungerar när det gäller min hud.

Jag har redan en favoritkräm som jag har svårt att släppa men visst är det roligt att ändra lite och prova nya saker. Det var antagligen det som julklappsgivaren tyckte det var dags att jag gjorde. Produkten finns både med och utan parfym och den här jag har är inte parfymerad så jag kan inte precis tala om att den luktar annan än friskt krämigt.
Lätt att jobba med

Krämen har en mellantjock konsistens, den är inte allt för krämig men den rinner inte heller. Med andra ord är den lagom tjock för att vara lätt att få ut ur flaskan och lätt att jobba in i huden. Den lämnar inte efter sig en kletig hinna utan den går in i huden på ett bra sätt. Det behövs heller inte allt för mycket för att täcka utan den hör till medelklassen i det fallet.
Innehåll

Ingredienslistan är som vanligt väldigt lång, precis som den är när det gäller liknande produkter. Jag vet inte vad allt betyder men jag ser att den innehåller flera olika sorters alkohol och det ska väl vara uttorkande men det uppvägs av andra ingredienser som är mjukgörande.

Det står på förpackningen att allt är gjort för att minska allergirisken men däremot står det inte om produkten är djurtestad eller inte. Om den inte hade varit det så hade företaget säkert varit stolt att tal om det så man får förmoda att tillverkningen i något led har föranletts av tester på djur.

Ingredienser
Aqua, Glycerin, Niacinamide, isohexadecane, Dimethicone, Isopropyl Isotearate, Polyacrylamide, Panthenol, Tocopheryl Acetate, Tocopherol, Camelia Sinesis Leaf Extract, Sodium Ascorbyl Phospate, Sucrose Polycottonseedate , C13-14 Isoparafin, Sorbitan Stearate, PEG-100 Stearate, Laureth-7, Stearyl Alcohol, Cetyl Alcohol, Myristyl Alcohol, Titanium Dioxide, Benzyl Alcohol, Dimethiconol, Zinc Oxide, Disodium EDTA, Citric Acid, Palmitic Acid, Stearic Acid, BHT, Ammonium Polyacrylate, Methhylparaben, Ethylparaben, Propylparaben.
Förpackning och pris

Den här lilla flaskan med återfuktande kräm är riktigt söt. Det är bra att det är en flaska och inte en tub eftersom den passar bättre på en hylla. Den är ljust beige/gul och har en lite pumpfunktion som portionerar ut innehållet i lagoma små duttar. Flaskan ligger i en liten karton som är svart med en sjua i guldfärg på framsidan och runt kartongen står all informatin och innehållsförteckningen.

Den lilla flaskan innehåller 50 ml och kostar i vanliga fall ca 150 kronor. Nu såg jag att den finns på Kicks för 99 kronor så det är väl bara att passa på om man vill spara en slant. Nu finns den säkert på andra ställen och det är bara att leta sig fram efter det bästa priset.

Vad lovar den och vad håller den

Den här återfuktande krämen ska enligt produktinformationen vara bra för/mot många saker, hela sju områden ska den täcka.

1 Minimerar linjer
Hmm, jag vet inte det jag, möjligen mycket mycket små linjer som jag lika inte ser i vanliga fall heller men visst ser huden lite slätare ut, det kanske är för att krämen fyller igen linjerna.

2 Närande återfuktning
Det verkar som att det stämmer för huden känns mjuk och fin och får en sval känsla

3 Tonar och förbättrar
Den är lite tonad så visst jämnas själva fägen ut om man har blemmor och prickar men det gäller för de flesta liknande sorter så jag ser inte någon större skillnad mot den jag använder i vanliga fall.

4 Snäll och hudvänlig exfoliering
Den ska slipa till huden lite för att ta bort döda hudceller och främja återbildningen (tror jag att det betyder i alla fall). Om det fungerar eller inte det har jag inte märkt.

5 Porrengörande (Pore Refinement)
Refinement betyder förädling så jag antar att det betyder att krämen rengör och sluter porerna så att de blir lite mindre och inte släpper in smuts. Javisst håller sig huden ren men det kan lika gärna bero på tvål och vatten som man tvättar sig med innan man smörjer in sig med krämen.

6 Innehåller antioxidanter
Antioxidanter hämmar fria radikaler så med den här funktionen så ska huden inte ta så stor skada av väder och vind och andra mindre hälsosamma saker som man utsätter huden för. Det är väl en funktion som inte går att kolla förrän om ca 20 år.

7 Subtil uppstramning
Sist men inte minst så ska den tydligen utföra en subtil ansiktslyftning. Ja, subtil var nog ordet, den uppstramningen är så subtil att jag inte ser den.
Blir min hud len som en “barnrumpa” till slut

Som avslutning på hur mycket den här lilla flaskan ska klara av så står det att skinnet blir synligt yngre varje dag. Om jag fortsätter att använda den så ska jag väl till slut få riktigt babyskinn och det kanske inte är så dumt. Jag tror dock att det är lite väl optimistiskt att förvänta sig en så dramatisk förbättring men den fungerar i alla fall som en återfuktande och lite färgad kräm som täcker lite blemmor och gör huden mjuk och fin. Det är ungefär vad jag tycker att jag förväntar mig av en kräm och där blev jag inte besviken.

Det är en kräm som jag ändå tycker om trots att jag är lite skeptisk mot vad den anses klara av. Den ger huden lite extra lyster och det är inte dumt i det glåmiga tillstånd huden nu befinner sig i efter en lång vinter. Jag är i alla fall nöjd med min julklapp och kommer kanske att köpa den igen när den här är slut. Betyget blir bra, åtta plus av tio även om jag måste vänta några år på att få se om jag är skyddad mot de fria radikalerna som åldrar min hud i förtid.

Bilder på Olay - Total Effects Day Moisturiser SPF 15
Olay - Total Effects Day Moisturiser SPF 15 P1010697 - Olay - Total Effects Day Moisturiser SP
Olay - Total Effects Day Moisturiser SPF 15

Fraktavgifter: 55 k...

Tillgänglighet: i lager

Besök butiken

Eleven.se

Den här recensionen av Olay - Total Effects Day Moisturiser SPF 15 har fått betyget:

1. sjubarnsmamma
  2. kuligheter
  3. D_booy

Recipe for Men - Facial Moisturizer Recipe for Men - Facial Moisturizer
Ansiktskräm, Dagkräm med solskyddsfaktor - Herr
Den här produkten har ännu inte recenserats. Betygsätt nu
Köp nu för endast 238,00 kr
Olay - Aqua Physics Anti-Ageing Night Cream Olay - Aqua Physics Anti-Ageing Night Cream
Nattkräm
1 recension