Ostindiefararen Götheborg - Det luktar tjära och virke, underbart

5  27-08-2013

Fördelar:
Luktar så gott och är så vacker att se, någonting man inte vill missa

Nackdelar:
Barnfamiljer med många små barn kanske ska tänka på att skaffa barnvakt

Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 9 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Helgen som var, den 23-25 augusti har Ostindiefararen Götheborg legat i Södra hamnen i Luleå. När jag hörde att den skulle besöka Luleås södra hamn så blev jag verkligen glad eftersom jag länge har velat se skeppet live. Det var med stora förväntningar som vi åkte ett gäng glada utflyktssugna för att se på skeppet nu i helgen. Vi gjorde en heldag av utflykten och det var hur läckert som helst att få gå ombord och se ett skepp som nästan till punkt och pricka var som det skepp som sjönk på 1700-talet men som är gjort på 2000-talet. Det enda som var synd var att min kamera krånglade och jag fick inte alla bilder från under däck som jag hade velat ha men det blev nog fina bilder från övre däck med allt vackert som fanns där i alla fall och minnet finns ju kvar.

Det enda som var synd var att man inte kunde gå ombord med en barnvagn. Nu blev det så att vi fick turas om att bära den lilla tjejen och det blev lite tungt efter en stund och begränsade oss rätt mycket. Det blev besvärligt att gå ner under däck eftersom det var branta trappor och mycket folk men det gick med lite god vilja. När det gäller barnfamiljer så måste man nog tänka på att kanske ha bärsele med till de allra minsta och att det kan vara besvärligt för små barn med allt klivande och klättrande. Inte det bästa utflyktsmål för familjer med många små barn med andra ord men lämna då de minsta hos barnvakten och missa inte det här vackra skeppet om det är i närheten.
Om “gamla” Götheborg

Ostindiefararen Göteheborg var ett handelsskepp som byggdes på varvet Terra Nova i Stockholm 1738. Det var meningen att det skulle gå på handelsrutt till Kina och det gjorde det, tre gånger innan det oförutsedda och förskräckliga hände. Skeppet gick på grundet Hunnebådan strax utanför Göteborg när det återvände efter tredje resan. Det sjönk med besättning och last till beskådan av en mycket förvånad och förskräckt publik som även bestod av de köpmän som ägde den last hon kom med från Kina. Nu klarade sig tydligen alla eftersom förlisningen gick sakta och visst bärgade man största delen av lasten men skeppet hade gått förlorat.
Om “nya” Götheborg

Eftersom skeppet sjönk sakta och inte låg allt för djupt så har det glatt många idag. Det var nämligen lätt (eller lätt och lätt, allt är relativt) att bygga en fullskalig modell 250 år senare. Det nygamla skeppet sjösattes 2005 och har gjort en resa till Kina och nu får vi den äran att se detta mirakel denna sommar när det åker från hamn till hamn för att visas upp.

Skeppet är byggt på samma sätt som det gamla skeppet byggdes. Det fanns inga ritningar kvar från det gamla skeppet och det har satt många duktiga skeppsbyggare och hantverkare på prov. Skeppet har handsmidda spikar och handgjorda rep. Det är byggt med mer än tusen ekstockar och fem mil furu. Själva riggen har tagit 100000 timmar att göra men det är förstås inte bara ett skepp som ser exakt likadant ut som det gamla, det här är utrustat med moderna saker för att motsvara säkerheten som man idag kräver av ett fartyg.

Fakta

Den totala längden är 58,5 meter
Bredden är 11 meter
Djupast går den 5,25 meter
Höjden över vattenytan är 47 meter
Alla seglens ytor utgör tillsammans 1964 kvadratmeter
Det väger 1250 ton
Besättningen utgörs av sammanlagt 80 personer varav 50 av dessa är volontärer
Det finns tio kanoner på skeppet
Det kan köra i en hastighet på max 11 knop men ligger på 5-6 knop i marschfart
Ett fantastiskt arbete och en riktigt vacker sevärdhet

Jag hade som sagt längtata länge efter att få se Götheborg “live”. Nu var det synd att jag inte fick se det med seglen satta men det var lika vackert som jag hade tänkt mig i alla fall. Jag stod först länge och beundrade hela uppenbarelsen innan jag gick ombord och det var fantastiskt bara att se någonting så vackert, nästan som ett spöke från en svunnen tid ligger där framför en och glänser i kvällssolen.

Ombord fanns det mycket att se. Skeppet består av Maskinrum och förråd längst ner, sen kommer undre däck med där sovplatser och kök och lite annat. Sen kommer kanondäck med sina tio kanoner och här kan besättningen hitta läkare och sjukrum. Högst upp kommer det övre däcket som kallas för väderdäck och över det finns det ett litet soldäck över aktern. På väderdäck kunde man se alla handgjorda rep i hampa snyggt upplindade och det är många meter rep. Helt otroligt att alls kunna hålla reda på allt och veta vart allt ska gå och dessutom sköta detta och få skeppet att segla.

Nu finns det förstås en motor på det här så ingen behöver förlita sig på vind för att komma någonstans men att sätta segel måste vara enormt fantastiskt och sen se seglen ta vind och faktiskt segla, jag nästan ryser vid tanken. Det finns massor med fint hantverka att titta på, det skulle ta flera dagar att se allt om man är intresserad och verkigen har all tid i världen. Nu hade vi småbarn med så jag kunde inte riktigt stanna så länge som jag hade velat och jag hann inte se allt. Dessutom fick jag bara bilder från själva däcket för min kamera krånglade som sagt och det blev bara svarta bilder där det var mörkt men det var fint och intressant att se i alla fall trots lite gnälliga barn och massor med andra besökare som liksom jag försökte se allt.

Det kostade att bygga och det kostar att driva

Det kostar 100 kronor per vuxen att få gå ombord och se allt. Det tycker jag att det är värt. Det här har kostad multum att bygga och massor att underhålla med både sjäva underhållet och bestättning även om det är många volotärer som gladerligen jobbar gratis för att bara få vara i närheten. Hundra kronor per besökare kommer inte att driva skeppet men visst är alla kronor säkerligen välkomna.

Projektet har dragits med finansiella problem redan från start. Det har finansierats små steg i taget och ingen har vetat var nästa krona ska komma från men eldsjälar har enträget fortsatt i hopp om att det ska lösa sig. Nu verkar det som om det har löst sig. Ett kinesiskt bolag (Xiamen Hanhaizunlong Yacht Co. Ltd) har gått in som ny sponsor och ska tydligen säkra Götheborgs överlevnad från 2014-2021 så vi kommer åtminstone att få ha kvar vårt vackra skepp så att det kan segla runt på de sju haven och representera Sverige ytterligare tio år.
Ett hantverk som är utöver det vanliga och som alla borde se

Det som var så fantastiskt när man står där och tittar är hur otroligt välgjort allt är. Jag tänker på alla hantverkare som med kärlek har skurit, gnidig och slagit repen och på seglen som är gjorda och jag förundras. Det luktar så gott, det osar tjära och virke och besättningsmännen/kvinnorna som springer runt i tidstypiska kläder är så trevliga och välkomnande. Jag fick en lite rolig bild från fören på skeppet där det står flera besättningsmän och håller på med ett segel och det är bara rumporna som fastnar på fotot. Vi skrattar lite åt den vackra “vyn” och jag tänker att det skulle vara en upplevelse att få sitta högt i någon mast och beundra utsikten över skeppen och över omgivningen.

Ostindiefararen Götheborg gick på grund för mer än 250 år sedan men har återuppstått i sin fulla prakt. Det är inget vrak som har bärgats som skeppet “Vasa” som står på ett museum och som man bara får titta på från utsidan. Det här är ett nybygge men det är byggt på gammalt sätt med gamla byggmetoder och i de material som det ursprungliga skeppet var byggt med.

Det har krävt massor med kunskaper och massor med skickliga hantverkare för att sjösätta en så praktfull idé och verkligen genomföra den. Den som har möjlighet att se Götheborg ska göra det även om man kanske inte är intresserad av gamla skepp så kan man inte låta bli att förundras över att det verkligen finns och att någon har genomfört det här monumentala projekter och att det nu går att besöka av allmänheten.

Det är lite vemodigt att lämna skeppet och jag hade gärna gått ensam en gång till för att njuta av alla små detaljer men jag bor rätt långt ifrån så jag får nog nöja mig för den här gången men kommer det fler gånger eller jag är någonstans där det finns så kommer jag att se det igen och betalar gärna en hundring till.

Bilder på Ostindiefararen Götheborg, Göteborg
  • Ostindiefararen Götheborg, Göteborg DSC00710 - Ostindiefararen Götheborg, Göteborg
  • Ostindiefararen Götheborg, Göteborg Göte - Ostindiefararen Götheborg, Göteborg
  • Ostindiefararen Götheborg, Göteborg DSC00862 - Ostindiefararen Götheborg, Göteborg
  • Ostindiefararen Götheborg, Göteborg DSC00705 - Ostindiefararen Götheborg, Göteborg
Ostindiefararen Götheborg, Göteborg

ensanna

ensanna

31-08-2013 23:09

Mycket bra!

leolita

leolita

28-08-2013 06:49

tillbaka me betyget, bra skrivet =)

Miiichelle

Boende - Hotell - Maskingatan 11, 41764 Göteborg, Västergötland
1 recension
Köp nu för endast 1 020,00 kr
Novotel Göteborg, Göteborg Novotel Göteborg, Göteborg
Boende - Hotell - Budget - Klippan 1, 414 51 Göteborg, Sverige, Klippan 1, 41451 Göteborg, Västergötland
4 recensioner
Köp nu för endast 793,34 kr