Övriga recept på Pajer & Plockmat

Övriga recept på Pajer & Plockmat

Recension av "Övriga recept på Pajer & Plockmat"

publicerad 2010-07-26 | tarzan90
Medlem sedan : 2010-05-04
Hallå! Har mycket på G så blir inte mycket tid över för detta. Kikar in när jag får tid över. :)
Fördelar Lätt att göra
Nackdelar ---

"Recept på hallonpaj"

Ingredienser
ca 200 g frysta hallon, 1,5 liter färska eller så att det täcker ett lager i en pajform med ca 25 cm diameter.
2 tsk potatismjöl (endast om hallonen varit frysta och är rinniga)
Smuldeg: 175 g smör eller margarin
7 msk socker
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn

Såhär gör du
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smörj en rund pajform (ca 25 cm i diameter) med någon matsked smör.
3. Lägg i hallon så att det täcker och strö över 3 matskedar socker.
4. Smält fett i en kastrull och rör ner socker, vetemjöl och havregryn. Blanda till en grynig massa och täck hallonen.
5. Grädda hallonpajen i cirka 25 - 30 minuter eller tills hallonpajen fått fin färg. Servera hallonpaj med vaniljglass eller vaniljvisp.

Omdöme
Jag gjorde hallonpaj för första gången tidigare idag. Det var väldigt lätt att göra och gick snabbt.
Tyvärr glömde jag att strö socker över hallonen så pajen blev väldigt sur. Men brorsan verkar tycke om den för han ahr redan ätit upp halva pajen själv. Pajdegen blev lagom knaprig och god. Jag kan tänka mig att det hade blivit en väldigt god paj om jag inte hade glömt sockret på hallonen.

Den här inlägget har blivit läst 1498 gånger och utvärderats till

• absolutciiilla publicerad 2010-07-26
    Låter hur gott som helst! :)

Produktinformation : Övriga recept på Pajer & Plockmat

Publicerad på Ciao sedan: 20/03/2009