Diamantrecension

Hur mycket fisk äter du egentligen? Omega-3 behöver vi alla!

4  21-01-2012

Fördelar:
Ett bra komplement till vår kost för de flesta, en kapsel  med högkoncentrerat omega - 3 innehåll

Nackdelar:
Lätt att förledas att man kan slarva med maten/motion om man tar dessa kapslar

JanneRafiki

Om mig: Efter månaders frånvaro är jag på banan igen och har en hel del recensioner i mig. Tacksam för läsni...

Medlem sedan:23-05-2007

Den här recensionen har betygsatts av 21 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Den här produkten tillverkas av f Medical som är ett helägt dotterbolag till Cederoth AB.

Varför är det nyttigt att äta fisk?

Jag har svårt att tänka mig en expert svara på den frågan utan att använda ordet Omega-3. Fisk är rikt på de fettsyror som går under namnet Omega 3. Lite till mans tror jag att vi äter för lite fisk. I alla fall gör jag det. När jag jobbade nära en lunchrestaurang som hade fisk som ett dagensalternativ i tre eller fyra av arbetsveckans dagar blev det klart mycket oftare. Fisk är egentligen väldigt gott. Den här lilla restaurangen lagade husmanskost omsorgsfullt. Det är allt mera ovanligt med restauranger av den typen idag då snabbmat blivit så vanligt. Fisk gör oss gott, speciellt fet fisk. Vit fisk som torsk innehåller inte lika mycket av dessa frettsyror som fet fisk.

Min pappa växte upp i storfamilj nära en fors i en liten by utanför Överkalix. De åt ofta lax. Generellt åts det mera fisk förr. Livsmedelsverket skriver på sin webbsida att idag äter bara en av tre svenskar fisk två gånger i veckan och deras rekommendation är att äta fisk 2-3 gånger i vecken; www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-fisk

Omega-3 är inget som kroppen kan producera själv, utan måste intas via födan och feta fiskar innehåller stora mängder omega-3.

Hur blir omega-3 intaget om man är vegetarian och inte äter fisk?

I grönsaker finns inga färdigbildade omega-3 fettsyror, men i vissa grönsaker finns alfalinolensyra som kroppen kan omvandla till omega-3 fettsyror. Det gäller så att äta allsidiga grönsaker, men det brukar inte vara något problem för vegetarianer. Sedan får man ha i minnet att det idag inte finns rekommendationer för omega-3 fettsyror och några essentiella näringsämnen som det finns för vitaminer och annat som kroppen behöver. Det forskas dock ständigt om det och det borde komma någon vägledning såsmåningom.

Linfrön innehåller alfalinolensyra och det finns också några olika märken av linfröolja som man kan hitta på hälsokostbutiker.

Övriga källor till Omega-3

Djur som äter föda som innehåller alfalinolensyra kommer att tillgodgöra sig det. Därför innehåller kött från frigånde djur mera omega-3 och även höns som matas rätt kommer att värpa ägg som innehåller mera omega-3. I dag är djur dock ofta uppföda på spannmål och är i regel inte frigående. I sydligare länder kan de låta nötkreatur beta ute då det inte funkar på våra brddgrader, det inverkar också på mängden omega-3. Mängderna omega-3 är dock långt mindre i nötkött än den är i fisk.

Bilder på Pharbio - Omega-3 Forte
Pharbio - Omega-3 Forte omega3 - Pharbio - Omega-3 Forte
Ett kosttillskott Pharbio - Omega-3 Forte

Även i fisklandet Norge tas Omega 3 kosttillskott fast ofta i drickform

I Norge är fiskleverolja en produkt som fortfarande säljer bra. Det var något som var vanligt i Sverige också för över femtio år sedan. Här i Sverige går det knappast att få tag på fiskleverolja i drickform idag och det är inte många svenskar som själva har något minne av att dricka fiskleverolja som ett kosttillskott. Fiskleverolja innehåller Omega 3, fast på 40-talet då fiskleverolja dracks flitigt var det för att förebygga den så kallade engelska sjukan. Oljan från fiskens lever innehåller förutom Omega 3 vitaminer som många led brist av på den tiden. Idag finns fiskleverolja i samma typ av kapslar som går under beteckningen Omega 3.På 40-talet tror jag inte att begreppet Omega 3 överhuvudtaget fanns. Jag känner en kille som brukar åka över till Norge och köpa fiskleverolja. Själv minns jag inte att jag har fått fiskleverolja, men jag har hört att min mormor av ren välvilja hade i mig så mycket fiskleverolja när jag var i späd ålder att jag spydde flera gånger den dagen.

Pharbios Omega-3 Forte kapslar - hög koncentration "bra fett"

I Sverige tas Omega 3 som kosttillskott nästan enbart i kapslar. Pharabios omega-3 hittar du i Apotek och på hälsokostaffärer. Jag betalade 199 kronor för min burk med 120 kapslar. Det blir ca 1,60 kronor per kapsel. Det går att hitta både billigare och dyrare (prisuppgifter januari 2012).

De här kapslarna kallas Omega-3 Forte och ordet forte känner vi bland annat som en musikterm för starkt. Forte. I det här sammanhanget betecknar också Forte starkt eller snarare hög koncentration av omega-3.

Omega 3 kapslar innehåller också fiskolja, men inte specifikt fiskleverolja. I dessa Omega-3 Forte kapslar är det specifikt Omega 3 som är grejen. När jag läser på burken så ser jag inte en enda vitamin listad. På burken står det; “Högkoncenterad fiskolja, 1000 mg EPA+ DHA +DPA”. Burken innehåller 120 kapslar och doseringen för en vuxen är 1-2 kapslar per dag. Doseringen för barn över 12 år är 1 kapsel per dag. För barn under 12 år är nog kapseln för stor, och förmodligen är koncentrationen för hög också, men Pharbio Medical har tagit fram ett alternativ för småbarn, se slutet av recensionen. Vill du kan du få två gratis just nu då detta skrivs, om du vill. På den gamla tiden gavs fiskleverolja till alla från späd ålder och uppåt. Jag har en känsla att det var främst barn som fick fiskleverolja på den tiden. Det behövdes nog då, tror jag. Barn tyckte nog inte om fiskleverolja, men det fanns säkert knep för att få i dem lite av den oljan.

Kapslarna är ganska stora, jag tror nog de flesta vet hur det funkar och hur dessa kapslar ser ut. Jag tycker inte det är något problem att svälja dem med en liten klunk vätska. De löses upp snabbt, men är inte avsedda att tugga.

Tuggbara alternativ: För de som inte gillar att svälja kapslar så har Pharbio Medical tagit fram alternativ, varav ett är för barn. Se längst ner i texten.

Omega 3 fettsyror i en Forte-kapsel från Pharbio
EPA 300 mg
DHA 200 mg
DPA 30 mg
Övriga fettsyror 100 mg
Totalt omega-3 fettsyror 630 mg (300+200+30+100)

Anmärkning: Totalt innehåller kapseln 1000 mg fiskolja, varav 630 mg alltså är omega-3 fettsyror.

Ingredienser:
Högkoncentrerad fiskolja (den ingrediensen, källan till omega-3)
E306 tokoferolkoncentrat (E-vitamin, antioxidationsmedel)
E322 sojalecitin (antioxidationsmedel)
E422 glycerol (fuktighetsbevarande medel )
E441 gelatin (kapselhäjlet)
Arom

Doseringen för en vuxen är alltså 1-2 kapslar och två kapslar innehåller givetvis dubbla mängden, det vill säga 1260 mg omega-3 fettsyror.. Köper man en burk och man har känslan av att man inte fått i sig mycket omega-3 så tycker jag att man i alla fall i början tar två kapslar om dagen. Sedan klarar man sig nog bra med en kapsel per dag om man tar dem varje dag. En kapsel per dag ska normalt räcka för dagsbehovet, beroende hur mycket vi får i oss från andra källor. Märk väl att det inte finns något RDI (Rekommenderat Dagligt Intag) för omega-3 i dagsläget. Glöm inte att äta fisk ibland, detta är bara ett tillskott till kosten. Jag tror det är få som äter fet fisk så ofta att de får i sig tillräckligt med omega-3.

70% av fettet i Pharbio Omega-3 Forte är omega-3. Det är därför det finns ett 70%-hjärta på burken.

Som jag förstår det är 70% fett i kapslarna, men procentsaten för fettsyror är 63% (630/1000). eller?

Hur som helst uppger Pharbio att det "farliga" mättade fettet i kapslarna bara är 5% (i en bildillustration) eller 6% (i textavsnitt). Det är vanligt och använda beteckningen farligt fett om det mättade fettet, det är dock inget ord som Pharbio Medical webbsidor använder sig av.

Kapseln innehåller 95% omättat fett (varav 70% är omega-3) och endast 5% omättad fett. Naturlig fiskfett innehåller betydligt mera av det mättade fettet som vi bör undvika att konsumera i för stora mängder.

Kvalitet och spårbarhet

På webben skriver företaget; "De reningsprocesser som används vid framställningen garanterar en produkt renad från miljögifter och tungmetaller."

Dessutom finns ett batchnummer och ett "Bäst före"-datum på burken. Kontaktar du Pharbio/Cederoth ska de via batchnumret kunna tala om fångstplats och fiskebåt. Datumet är en bra vägledning till hur långe produkten håller. Den burken jag köpte var daterad ett och ett halft år efter inköpsdatumet. Dessa kapslar känns, med tanke på både kvalité och koncentration, vara ett bra val. En sådan här produkt måste innehålla antioxidationsmedel ( se ingrediens-listan ovan) för att inte bli förstörd (oxidera). Tänk på att Livsmedelsverket inte kontrollerar kosttillskott på samma noggranna sätt som läkemedel. Var därför noga med att hitta ett pålitligt märke. Billigast är kanske inte alltid bäst, att produkten. Renheten är en viktig del i den här typen av kosttillskott.

Fiskoljan i dessa kapslar ska (i alla fall då detta skrivs) vara hämtat från fisk som är fångade vid kustremsor vid Chile och Peru.

Nyttan med omega-3

Omega-3 kan ses som ett smörjmedel för så viktiga organ som hjärta och hjärna. Omega-3 håller blodfetter på en hälsosam nivå. Fettsyran har en vitaliserande effekt på vårt inre. Med lite hjälp av vissa frön och nötter kan kroppen själv bilda några (men inte alla) omega3-fettsyror. Färdigbildad omega-3 finns framför allt i fisk, men även i alger. Uppe på land är det svårare att hitta källor till färdigbildad omega3-fettsyror.

Motion och allsidig kost

Kosttillskott i alla ära, men det bör inte vara en ersättning för sund motion och allsidig kost. På burken har för övrigt Pharbio Medical skrivit; Kosttillskott ersätter inte en allsidig kost. En sund vardaglig motion gör också gott för våra organ och vårt välbefinnande.

En kapsel Pharbio Omega-3 Forte motsvarar

Hur mycket behöver du äta för att få i dig lika mycket som i en kapsel Pharbio Omega-3 Forte? Här är några exempel som jag har hämtat från pharbioomega3.se Allt är givetvis ungefärliga värden och kan skilja sig mellan olika märken etc.

1 kapsel = 8 fiskpinnar
1 kapsel = 10 Ägg (berikade med omega-3)
1 kapsel = 1 liten bit makrill
1 kapsel = 2,5 dl linfröolja*
1 kapsel = 1 portion vilt fångad lax
1 kapsel = 200 gram räkor
1 kapsel = 20 gram smörgåsmargarin (berikat med omega-3)

* Linfrön innehåller alfalinolensyra som kroppen omvandlar till EPA och DHA. Linfrön innehåller alltså inget färdigbildad omega-3 fettsyror.

Feta fiskar som makrill och även lax är rika på omega-3 fettsyror.

Tillverkaren Pharbio Medical har tagit fram två nya typer av omega-3 produkter med smak (tuggbara)

När det här skrivs kan man få testprov gratis av Pharbio Medical av de nya omega-3 produkterna. Jag vet inte hur länge erbjudandet gäller, men om du passar på nu så ska de komma i brevlådan. Jag har beställt, men inte fått dem än. Du får då två av vardera nya produkt om du vill, det vill säga omega-3 för barn och omega-3 med svartvinbärssmak (se nedan). De tuggbara kapslarna är mindre och jag antar att deras "skal" också är tunnare. Uppdaterar de uppgifterna då jag vet.

Gå in på pharbioomega3.se så får du veta mera om omega-3 och vilka produkter Pharbio Medical har. Där finns också en kalkylator om du vill jämföra med andra fabrikanters omega-3-produkter.

Omega-3 produkter, Pharbio Medical
  • Pharbio Omega-3 Forte (kapslar som inte ska tuggas, de jag recenserar här)
  • Pharbio Omega-3 Cassis (tuggbara kapslar, med smak av svarta vinbär)
  • Pharbio Omega-3 (små röda tuggkapslar för barn)

Jonnsen

Jonnsen

04-02-2012 17:00

Mycket intressant att läsa och även lärorikt. Kan inte bli något annat än högsta betyg :)

henrikwango

henrikwango

29-01-2012 00:46

Informationsfyllt och åsiktsfyllt. Mycket givande läsning om Omega-3 kapslar.

Fredde3993

Fredde3993

28-01-2012 10:48

Fulländad recension!

Jämför priser Ordna efter Pris

Pharbio Omega-3 Forte

Pharbios Omega-3 Forte är det mest sålda Omega-3-tillskottet i Sverige. Varje ...

mer

163,00 kr bodystore.com 4 Betyg