Philips HD4690/00 2400 W vattenkokare, 1,5 l basenhet i aluminium Vattenkokare

Philips HD4690/00 2400 W vattenkokare, 1,5 l basenhet i aluminium Vattenkokare

Crystal Clear Hållbaraste antikalkfiltret på marknaden

Recension av "Philips HD4690/00 2400 W vattenkokare, 1,5 l basenhet i aluminium Vattenkokare"

publicerad 2009-11-22 | Pattemann
Medlem sedan : 2009-11-20
Fördelar Snygg design, korrosionsskydd, bra kvalité, filtersystem, vattennivåsindikatorer på båda sidor.
Nackdelar Höljet blir väldigt varmt vid användning
Design
Kvalitet
Funktioner

"Snygg vattenkokare"

När man ser Philips HD4690 är det säkerligen den snygga designen man lägger märke till först. Det var i alla fall en av dess goda egenskaper som lockade mig till att köpa den. Effekten ligger på 2400 watt och koktiden på 1 liter vatten är 3 minuter och 32 sekunder. Max rymmer den 1,5 liter vatten. Det är sällan man behöver koka mer vatten än det, men skulle man behöva, går det snabbt att köra en omgång till. Ytterhöljet består av anodiserad aluminium.

Kvalitén är något som jag är väldig nöjd med. Till skillnad från mina tidigare vattenkokare av plast känns denna inte "sönderfalls redo", och de få plastdelar som ingår i konstruktionen är av hårdplast av mästerlig kvalité. Att ytterhöljet består av anodiserat aluminium gör den väl skyddad mot korrosion. Dessutom är ytan reptålig och inga fingeravtryck syns.

Det avancerade filtersystemet som ingår i vattenkokaren förhindrar att kalk beblandas med vattnet som du kokar och dessutom bildas inga kalkavlagringar på botten. Filtersystemet håller även vattenkokarens insida ren och man behöver inte tvätta ur den lika ofta som andra vattenkokare.
Basplattan har en sladdvinda som gör det möjligt att dra in sladden och undvika att den överblivna sladdlängden står i vägen.
När man har kokat vattnet blir metallhöljet så pass varmt att man skulle kunna bränna sig när man rör på det. För att undvika att greppförmågan blir sämre på grund av värmen, har man gjort handtaget av hård plast. På så sätt överförs knappt någon värme till handtaget och man kan greppa det utan att bränna sig.
Philips HD4690 är anpassad för både höger- och vänsterhänta då den har vattennivå-indikatorer på båda sidorna. Hur många gånger har man inte som vänsterhänt behövt vrida armen obekvämt för att kolla vattennivån?

Som extra säkerhet lyses en blå ring upp, längst ner på vattenkokaren, när den är på. Den avger även ett ljud när vatten har kokat klart.

Rengöringsprocessen är relativt lätt, inte besvärligare än andra vattenkokare. Vid avkalkning ska man först fylla vattenkokaren ca 75%, sedan hälla i vanlig vit ättika tills den blir helt fylld (dvs 100%, 1,5 liter). Detta låter du stå över natten. Det första du gör på morgonen därpå är att hälla ut innehållet och skölja ur vattenkokaren ett par gånger. Sedan fyller du hela med vatten och kokar upp. Därefter bör den vara ren, annars är det bara att upprepa processen en gång till, men det har aldrig behövts för mig! Den är alltså väldigt lätt att rengöra, man behöver knappt utföra något arbete själv i form av skrubbning etc.

Sammanfattningsvis kan jag säga att den är väldigt prisvärd. Det är sällan man hittar en sådan funktionell och snygg designad vattenkokare på samma gång, som inte är överdrivet dyr. Som vänsterhänt är detta även den mest lämpade vattenkokaren för mig och hur skönt är det inte att kunna slippa oroa sig för att fingra eller repa på den? Som pricken över i:et behöver man inte rengöra den ofta tack vare rengöringsfiltret.

Den här inlägget har blivit läst 3301 gånger och utvärderats till

• Elisabeth87 publicerad 2010-05-13
    Bra skrivet! =)
  • fia0221 publicerad 2009-11-22
    Jag tycker verkligen att du skrivit en kort och användbar rec. Hur bra som helst för dem som funderar på att köpa!
  • Vigge360 publicerad 2009-11-22
    Riktigt bra skrivit. Tycker att du tar med allt som behövs för att kunna göra ett bra kö. Mycket bra!

Produktinformation : Philips HD4690/00 2400 W vattenkokare, 1,5 l basenhet i aluminium Vattenkokare

Crystal Clear Hållbaraste antikalkfiltret på marknaden

Spänning: 220 - 240

Illumination/Alarms

Kontrollampa: Ja

Material

Material: Värmeelement: rostfritt stål\nHölje: rostfritt stål\nKnapp och verktygshållare: polypropylen

Publicerad på Ciao sedan: 05/05/2009