Recension av

Skriv din egen recension

Diamantrecension

Philips Toastissimo - Rostar bra men blir smällhet

3  26-01-2012

Fördelar:
Liten och rätt söt, sju steg för att rosta för alla smaker

Nackdelar:
Blir het, smulluckan måste skruvas upp med skruvmejsel eller bordskniv

Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 18 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Här är en av mina gamla pensionerade brödrostar som i och för sig har gjort sitt men fortfarande fungerar. Den är inte riktigt upp to date men när den hade sin storhetstid så var den bra. Jag har fått den här (suprise) i julklapp för många år sedan men den rostar bara två skivor så väntetiden för att förse en hel familj med rostat bröd var så utdragen och lång att den rätt snabbt blev ersatt.

Design
Jag hade en period i mitt liv när allt skulle vara vitt och den här brödrosten är vit. Inte riktigt vit utan mer krämfärgad. Den har ett runt och bulligt utseende och den känns nästan lite gräddig och jag tycker egentligen att den är rätt fin. Vi använde den flitigt under en tid men som sagt så är det här en brödrost för en liten familj som består av högst en till två personer. Storleken är B28-H16-D11- centimeter och sladden är 115 centimeter lång.

Negativt
Det som är negativt är att den blir mycket het på sidorna och jag lyckade en gång bränna fast en plastpåse som låg brevid. Det blev en snygg dekoration på sidan men jag var snabb och lyckades få bort den innan det hände någon olycka eller började brinna.

Det andra som är negativt är att “smulluckan” under inte bara går att dra ut, man måste skruva lös den med en skruvmejsel eller en bordskniv. Det är bara på ena sidan det finns en skruv och på den andra finns ett gångjärn. Man skruvar upp skruven och viker luckan åt sidan och sen skakar man ur smulorna och torka luckan ren. Lite omständigt om jag får tycka.

Positivt
Det positiva är att den är gräddigt fin och bullig och känns lite retro. Sen finns det ett reglage som går från ett till sju och det är bra eftersom det finns många möjligheter att få sitt bröd som man vill ha det.

Risk för att bli brödrostsamlare
Den här rosten är en i mängden av brödrostar som har passerat min familj under åren. Nu står den i garaget och väntar på att få åka vidare till något boende för gamla brödrostar men jag tänkte att jag kunde hedra den genom att berätta att den gjorde fina rostade brödskivor och vi var nöjda med den.

Det enda var att den rostade så få bröd att alla blev lite irriterade men det var knappast brödrostens fel, den hade blivit mer uppskattad i ett mindre hushåll. Å ena sidan, nu när jag ser den igen så kanske jag behåller den, den ser inte så tokig ut men å andra sidan så kan man inte ha hur många brödrostar som helst liggande så “it has to go”, annars kanske det finns risk för att jag blir en “brödrosthorder”.

Pris
Om någon undrar vad den kostade så måste jag säga att jag har ingen aning. Den hör nog till medelprisbrödrostarna och då skulle jag tippa på att den idag skulle kosta runt femhundringen.
Bilder på Philips Toastissimo HD4815B

Högsta betyg!

henrikwango

henrikwango

30-01-2012 21:59

Går väl inte sammanfatta en brödrost bättre än så här.

JanneRafiki

JanneRafiki

28-01-2012 12:55

Bra skrivet om pos/neg

Den här recensionen av Philips Toastissimo HD4815B har fått betyget:

1. Fredde3993
  2. henrikwango
  3. JanneRafiki

Philips HD4816/22 kompakt Basic i blank metall med två brödfack Brödrost Philips HD4816/22 kompakt Basic i blank metall med två brödfack Brödrost
Brödrost - Antal brödskivor: 2 - Effekt: 800 Watt
Köp nu för endast 249,00 kr
Philips HD2586 Philips HD2586
Brödrost - Antal brödskivor: 2 - Avtagbart smulmagasin: Ja - Effekt: 950 Watt
Köp nu för endast 499,00 kr
Philips HD2647/20 Fyrkantig med fyra fack och två funktioner Brödrost Philips HD2647/20 Fyrkantig med fyra fack och två funktioner Brödrost
Brödrost
Köp nu för endast 595,00 kr