Barn och spel - råd och tips > Recensioner

Läs 10 recensioner | Skriv recension | Ställ en fråga

1-10 av 10 recensioner om Barn och spel - råd och tips   ordna efter: Användbarhet | Produktbetyg | Datum
Försök hitta spelsom är roliga och samtidigt lärorika
Skriven av svanmagnus

Fördelar: Spel kanman lära sig mycket av ävenom det inte är ett direkt pedagogiskt spel
Nackdelar: finns många riktigt blodiga spel och svårt att hitta roliga och pedagogiska

Barn och spel - råd och tips Här finns det spel som barnen gillar att spela och vuxna inte gillar att de spelar. Sedan finns det lärorika spel som man kanske tycker att barnen skall spela medan de själv inte gillar dem för det är tråkiga. Här kommer det första rådet och det är nästan det svåraste. Det gäller hitta någon ballans mellan spel som är roliga att spela medan man samtidigt lär sig något. Exempel på detta kan vara civilisation spelen ... Läs recension

14-06-2009
Mina tips och råd när det gäller barn och spel.
Skriven av Vildis

Fördelar: Barnen kan utveckla ett intresse och lära sig något
Nackdelar: De spelar lätt för länge

...allmänhet) eller spelkonsolen. Är det yngre barn som ska spela spel, framförallt barn under 10 år, så bör man begränsa spelandet. Oavsett om det handlar om datorspel eller tv-spel. I den åldern bör barn inte spela olika spel alldeles för länge, det är bättre om de får syssla med annat också. ... Läs recension

20-06-2009
(22-06-2009)
Åldersadekvata spel och tidsbegränsning
Skriven av smaragden77

Fördelar: Vissa spel är lårorika. Datorer finns överallt i samhället.
Nackdelar: Får ej bli för mycket och ersätta tid med ex. vänner. Många spelar spel som ej är för deras ålder.

...begärnsa det dagliga användandet. De flesta barn gillar ju att spela dataspel och det finns spel för alla åldrar, från barn på 1 år till myndig ålder. För dem riktig små finns spel, ex. "Radioapans ljudjakt" (tillhör SR barnwebben) där man går på ljudjakt med en apa. Detta är ett pedagogiskt spel och uppskattat bland dem mindre. Barnen får ex. höra olika ljud och sedan gäller det att gissa från vad ljudet kommer, och därefter placeras ljudet ... Läs recension

11-07-2009
välja spel med pedagogiskt värde.
Skriven av erkan00

Fördelar: Spel som man lär sig något av
Nackdelar: Det kan bli för mycket spelande

...och okänsligt som bestraffning, men barn måste lära sig att man får ta konsekvenserna av sitt handlande och jag anser att detta är en mycket mild form av bestraffning, det finns absolut värre metoder att uppfostra barn på. Till min dotter som inte är så gammal än, väljer jag spel som hon samtidigt lär sig något när hon spelar, det finns många spel att välja mellan som har ett stort pedagogiskt värde. ... Läs recension

03-04-2009
Barn och spel - råd och tips
Skriven av Trullsa87

Fördelar: Rolig med spel
Nackdelar: kan ta för mycket tid

Råd och tips med Barn och spel Jag tycker att det är svårt att ha en fast åsikt om barn och spel. Jag tycker självklart att barnen ska få spela spel på både tv och dator, men det svåra är att veta vart gränserna går, vilka spel kan dom spela, hur länge och hur mycket påverkas dom faktiskt av spelen? Jag tycker att man som förälder eller annan vuxen som ansvarar för barnen spelande själva ska testa spelen innan barnen gör det så man själv får ... Läs recension

29-12-2011
Counter-strike för 7-åringen, absolut NEJ!
Skriven av isittrueisitnot

Fördelar: roligt
Nackdelar: kan bli överdrivet

Det beror hur gamla ditt barn är. Är barnet 7 år ska hon/han inte sitta och spela counter-strike. Då rekommenderas lek och lär spel. Samtidigt som ditt barn har kul lär hon/han sig bra grundkunskaper som kan hjälpa till i framtiden. När du köper ett spel till ditt barn så brukar det stå på spelet, rekommderat åldersgräns. Om det står 18 år och ditt barn är 16. Då får du tänka på hur mogen barnet är. Klarar barnet verkligen av ett våldsspel utan att ... Läs recension

11-07-2009
memory.
Skriven av PrincessGril

Fördelar: roligt.
Nackdelar: inga.

...perfekt spel för småbarn. mina barn älskar det spelet även om det också har börjat komma upp i åldern så kan dem tycka det är roligt ibland. det som är bra med detta är att det inte krävs något speciellt för att vinna för utom då ett bra minne. i visa spel behöver man kanske göra andra grjor som gör att det blir lättare för någon att vinna än för andra, men i detta spelet är det lika, så det spelar ingen roll hur många gånger man har spelat det ... Läs recension

01-05-2009
Barn och spel - svåra beslut!
Skriven av emeliesjodahl

Fördelar: Ta beslut åt barnen
Nackdelar: våld

...som förälder bedömmer om ett barn kan spela våldsamma spel är hur moget barnet är. En 15-åring kan vara mer mogen än en 17-åring och så vidare. Titta på åldersgränsningarna på spelet och gör en bedömning om ditt barn klarar detta. Vad tyckte du om denna recension? Betygsätt och kommentera gärna! ... Läs recension

12-07-2009
World of Warcraft - Parental Control
Skriven av Okkepokke

Fördelar: blir inte "fast" i spelet
Nackdelar: finns inga?

Hej! om du har barn som spelar World of Warcraft mycket och är beroende, som många blir, kan du gå in på deras account på www.wow-europe.com och gå in på tabben "Manage Account" logga in och klicka dig vidare till "Parental Control". därifrån kan du själv, som förälder bestämma när, hur länge och hur sent ditt barn får spela. en mycket bra sak för att motverka stillasittning vid datorn. jag spelar själv det så jag vet mycket väl att det är roligt ... Läs recension

09-06-2010
Barnspel
Skriven av egalapoj

Fördelar: ja
Nackdelar: ja

Många barn idag spelar tvspel, fler än det var förut skulle jag tro och det beror antagligen på att det finns så mycket mer tvspel nu, många konsoler som riktar sig till barn. Det är absolut inte fel att låta barn spela men eftersom dom lätt fastnar där väldigt länge så bör man sätta upp en gräns för dom hur mycket dom får spela. Vissa spelar inte så mycket men vissa kan spela jätte länge och man får inte göra så att dom kommer in i något spelberoende ... Läs recension

01-04-2009