Kan dataspel vara skadliga för barn och ungdomar? > Recensioner

Läs 57 recensioner | Skriv recension | Ställ en fråga

1-15 av 57 recensioner om Kan dataspel vara skadliga för barn och ungdomar?   ordna efter: Användbarhet | Produktbetyg | Datum
Ett föräldraansvar
Skriven av fia0221

Fördelar: det finns bra och roliga spel
Nackdelar: det kan vara skadligt

...är en stillasittande aktivitet så kan man knappast säga emot. Om man låter sina barn sitta framför spel dygnet runt så kommer de absolut att bli överviktiga och må dåligt. De flesta föräldrar är medvetna om detta och tillåter det inte, det gäller att finna en bra motvikt i form av andra fritidsaktiviteter. En regel vi haft i vår familj är att man ska spendera dubbelt så mycket tid ute som framför tv:n, vi uppmuntrar även våra barn att ägna sig åt ... Läs recension

06-09-2008
Skadligt? Ja, men bara fysiskt
Skriven av Lindaaa87

Fördelar: Om man spelar "rätt" spel och i lagom mängd
Nackdelar: Beroende, vilket kan leda till försämrad hälsa och misskötande av skola/jobb

...ska försöka så gott jag kan med att resonera mig fram till ett par slutsatser som jag hoppas ger svar på frågan "kan dataspel vara skadliga för barn och ungdomar". För att få en bra början på min recension tänker jag skriva ner lite olika saker, både fysiska och psykiska, som kan vara skadligt till följd av för mycket datorspelande. Jag tänker här och nu skriva ner diverse saker som för mycket datorspelande kan leda till, och jag tänker skriver jag ... Läs recension

04-09-2008
Låt inte barnen börja för tidigt med spel.
Skriven av LindaLinnros

Fördelar: Dem lär sig engelska så småningom
Nackdelar: För mycket tid , man umgås inte med vänner , läxorna hamnar i kläm

...man har något att göra kan det förstöra lika mycket som det hjälper.Man kan lära sig mycket av att spela spel, och man kan lära känna nya personer men i vissa spel klankar man ner på varandra mer än att hjälper varandra. Så istället för att få hjälp får dem höra att dem är dåliga och inte kan spelet. Jag tror att det kan vara svårt att för en" 12 årig pojke att höra att han suger och att han inte borde spela." Jag tror det tar för hårt och det hjälper ... Läs recension

20-01-2011
Dataspel är bra!
Skriven av krutovs

Fördelar: självkänsla&självförtroende
Nackdelar: kan leda till beroende

Kan dataspel vara skadliga för barn och ungdomar? Det är en svår fråga men som jag ser det måste man ju också se från alla vinklar, så.. Vad är det som anses som skada? Är det att det kan påverka dem så mycket att de gör dåliga saker eller är det alltså själva dataspelet som skadar ungen / ungdomen? Allt som vi gör påverkar vårat psyke hur vi är och hur vi tänker. Sedan om det är positivt eller negativt påverkande beror på från sak till sak. När ... Läs recension

20-09-2008
Spela lagom och må bra!
Skriven av Peter_86

Fördelar: Skoj en stund
Nackdelar: Glömmer lätt verkligheten eller blir beroende

Jag tror att spel kan både vara skadligt och bra för ungdomar, För det första så kan spel vara lärorikt pga att dom tvingas att lära sig engelska för att förstå sig dom utländska spelet som Ex engelska, Sen finns det spel som simulerar att ha hand om ett husdjur eller en familj så som ''The sims'' eller som Pokemon där man får lära sig att djur också ska respekteras. Sen finns det Historiska spel så som Call of Duty 2 som ut spelar sig på andra världs ... Läs recension

16-11-2008
(17-11-2008)
Datorspelen anklagas för mycket
Skriven av sasselisass

Fördelar: roligt, lärorikt., underhållande
Nackdelar: beroende, stillasittande

...för att spela ett datorspel kan göra dig både slö och trött i huvudet. Det finns ju inte många spel med behagliga färger eller lugn och skön musik. Helst ska det ju låta konstant och blinka och hända saker oavbrutet. Jag tror inte att det är skadligt att spela datorspel någon timme om dagen. Tvärt om, jag tror att en del barn på så vis lär sig att sitta still och koncentrera sig. De tränar även tålamodet genom att de måste försöka igen och igen för ... Läs recension

16-01-2009
Ungdomar blir allt våldsamare&våldsamare.
Skriven av superMario

Fördelar: Att med måta funkar allt.
Nackdelar: Att det kan vara svårt i början.

...ögonen inför andra saker som kan vara mycket roligare. *Ge ungdomen en "belöning" om han/hon är duktig. * Umgås mer i familjen. * Gör klar för ungdomen att det är dessa regler som gäller och endast dessa. Det finns måste mer grrjor man kan komma på som är bra i detta samanhanget. Ni kanske inte tycker att ex; "umgås mer i familjen" är väll inte något som har med min ungdoms spelande att göra. Men om familjen sitter hemma, dem vuxna sitter och ... Läs recension

19-01-2009
Tänk på barnens Framtid
Skriven av dalsland

Fördelar: -
Nackdelar: bara nackdelar!

...inga andra än föräldrarna som kan göra något åt det här problemet. Viktigt att dessa är stränga och sätter upp olika regler för spelandet, i annat fall kan det bli okontrollerat då det fungerar som ett beroende för den unga individen! Ett exempel av en regel skulle kunna vara att barnen tilllåts spela en timme varje dag efter skolan då läxor och diverse uppgifter är avklarade! En del menar att det inte har någon större betydelse om de får friheten ... Läs recension

18-10-2008
(19-10-2008)
Skadligt att spela dator.
Skriven av FLAB

Fördelar: man kan lära sig språk.
Nackdelar: den riktiga världen blir kanske konstig

Klart det kan vara skadligt med dataspel, men inte bara för barn och ungdomar även för vuxna. spelade själv datorspel förut när jag tyckte sådant var roligt, spelar man mycket spel blir det en del av livet, man börjar tänka på spelet mer och mer. Använder man spelet rätt, och inte spelar för ofta tror jag inte det är så skadligt mer än fysiskt. Man har ju redan kommit fram till hur fler och fler blir drabbade av fetma, vilket jag tror fler blir när ... Läs recension

27-10-2008
Nej, dataspel utvecklar barn och ungdomars hjärnor.
Skriven av Lhasa

Fördelar: Utvecklingen går framåt, all kunskap är bra kunskap
Nackdelar: Inga

...sig läsa och skriva. Jag kan slå vad om att en tioårings hjärna är mycket mer utvecklad när det gäller problemlösningar och allmänbildning än vad en vuxen människas var för hundra år sedan och jag tror att dataspel har mycket att göra med det. Då säger många att den vuxna människan för hundra år sedan hade mer kunskaper vad gäller att överleva och det är sant, dom hade kunskaper som gjorde att dom överlevde för hundra år sedan. Släpp ner en människa ... Läs recension

08-09-2009
I så fall vore jag hjärndöd nu !
Skriven av kuligheter

Fördelar: kul underhållning
Nackdelar: svårt att slita sig.

...Mario som TV spel. Jag kan fortfarande höra musiken när man hoppade omkring i spelet. Liknar dagens Maple Story på Internet. Min första dator fick jag redan på gymnasiet ( vilket var väldigt ovanligt ). När det sedan det började komma mer spel till den fastnade jag för Wolfenstein ( gå runt i olika gångar och hitta fiender att skjuta ) . Efter det spelade jag med min fru ( hon var min flickvän då ) Bubble Bobble som vi upptäckte helt nyligen ... Läs recension

08-06-2010
Dataspel skadligt för barn och ungdomar -Min första tanke var NEJ
Skriven av Mizzyz

Fördelar: Det finns många bra spel som tränar din hjärna
Nackdelar: Det borde finnas fler åldersgränser på spel

...att dataspel skulle vara skadliga kan säkert stämma till viss del. Många spel som gjordes förr hade inte de effekterna som finns idag med närbilder på scener som ser lika verkliga ut som när du tittar på en film, de hade inte den kusliga musiken som stiger upp vid rätt tillfälle och inte heller de psykologiska berättelserna som får dig att tänka på ett helt annat sätt där adrenalinet pumpar av kombinationen av musiken, våldet samt storyn. Men ... Läs recension

08-06-2010
Skriven av Jasmiiin

Fördelar: Vissa spel är faktiskt lärorika och stimulerande
Nackdelar: Spel såsom det japanska spelet

...tror också att vissa spel kan hjälpa barn och undgomar att bli bättre på att hantera datorer. Men såklart, finns det spel som inte är direkt stimulerande eller ens nyttiga för barn och ungdomar. Då syftar jag på det här japanska spelet som går ut på att våldta så många tjejer som möjligt och tvinga dem till abort. Detta trodde jag först var ett stort skämt men icke sa nicke. Det är på fullaste allvar och har lanserats i Japan. Sådana spel borde förbjudas! ... Läs recension

15-05-2010
Jag tycker att Jag gör rätt för Min son
Skriven av allabimma

Fördelar: Jag vet vad han sysslar med och han lär sig engelska både att läsa,tala och skriva
Nackdelar: Att det blir mycket tid framför daotorn men Min vågskål väger åt det possitiva

...de inte fastnar och inte kan ta pauser och gå och äta m.m. ... Läs recension

23-04-2009
Dataspel - både på gott och ont
Skriven av myggan-65

Fördelar: Kan fungera som hjälp för att få bättre koordination och koncentration
Nackdelar: Kan lätt bli för mycket tid vid datorn

...de flesta hittar spel som kan intressera + Man kan samlas runt sitt intresse genom att samla datorer i en större lokal och spela i ett mer socialt sammanhang. + Vissa studier visar att barn kan utveckla sin koordination och koncentration, vilket kan vara till hjälp i skola och liknande. - BEROENDEFRAMKALLANDE!! Många fastnar vid spelet alltför länge och kan utveckla dataspelsberoende. (Jag vet att detta är omdebatterat och att det inte finns ... Läs recension

17-05-2010
1-15 av 57 recensioner  Sida 1 2 3 4
Visa: Nästa sida