Recept på Tapas

Recept på Tapas

Recension av "Recept på Tapas"

publicerad 2009-05-31 | svanmagnus
Medlem sedan : 2006-09-25
Buna dimineata!
Bra
Fördelar Gott med många olika smaker
Nackdelar tar tid att göra olika smårätter

"Små tapas rätter"

Så här kommer lite recept på Tapas vilket är helt enkelt ett svensk smörgåsbord på spanska eller ännu lättar flera små rätter man servera i Spanien eller var man nu än är när man lagar dem. Tapas har jag läst någonstans att det betyder lock och man använde dem först som små rätter att lägga ovanpå vinglaset så inte insekter föll ner i glaset men jag är osäker så denna informationen så ta den med en nypa salt.

Här kommer mina små recept på Tapas.

Recept 1.
4-6 paprikor
Olja
Citronsaft
Lite torkad timjan

Sätt på ugnen på 250 grader och medan den blir varm så kärna ur paprikorna och lägg dem på en plåt. Sen in i ugnen med skalet uppåt och vänta tills de börjar bli svarta på ovansidan. Ta ut och skala dem och skär dem sedan i strimlor.
Häll sedan lite olja och lite citron med timjan och eventuellt lite salt.
(Receptet påminner lite om paprika sallad de gör i Rumänien fast där steker de paprikorna i en speciell stekpanna (inget smör) tills de är svarta, skalar och gör en inläggning med olja, vinäger, socker och vatten.)

Recept 2.

Färdiggrillad kyckling
½ chilifrukt eller mindre
Körsbärstomater
äpple

Skär upp kycklingen i mindre delar. Skär chilifrukten smått och blanda med kycklingen och dela några körsbärstomater. Skala ett äpple och skär i små delar och blanda i. Salt och peppar efter smak och blanda ihop. Hoppa över chilifrukten ifall ni vill ha den lite mindre kryddig.

Den här inlägget har blivit läst 10296 gånger och utvärderats till

• kuligheter publicerad 2012-06-20