Red Bull Sugarfree - Jättegod, men ger mig ej vingar

4  23-06-2013

Fördelar:
God smak, få kalorier

Nackdelar:
Onyttig

aamaziing

Om mig: Hästar och resa, det är livet :)

Medlem sedan:14-11-2010

Den här recensionen har betygsatts av 11 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Red Bull

1984 grundades företaget Red Bull österrikaren Dietrich Mateschitz. Red Bull är energidrycker som finns både som vanlig och sockerfri, och det har på senare år även kommit lite olika smaker (blåbär, tranbär, lime, cola). Red Bull finns idag i över 160 länder världen över och är en mycket populär energidryck. Man kan ofta se Red Bull som sponsorer till olika sportevenemang.

Slogan
Ingen har väl missat deras slogan "Red Bull ger dig vingar"?

Red Bull Sugarfree

Red Bull Sugarfree är en koffeinhaltig taurindryck precis som den vanliga Red Bull, fast utan socker (innehåller sötningsmedel). Den innehåller 3 kalorier per 100 ml. Denna energidryck hjälper till att öka koncentrationsförmågan och reaktionsförmågan, piggar upp och hjälper den mentala prestationsförmågan att vara på topp. 250 ml Red Bull Sugarfree innehåller 80 mg koffein.

Red Bull Sugarfree rekommenderas ej för barn, gravida och ammande. Energidrycken ska konsumeras i måttliga mängder.

Ingredienser
Vatten, Surhetsreglerande Medel (Natriumcitrater, Magnesiumkarbonat, Syra (Citronsyra), Kolsyra, Taurin (0,4%), Sötningsmedel (Acesulfam K, Aspartam), Koffein (0,03%), Glukuronolakton, Inositol, Vitaminer (Niacin, Pantotensyra, B6, B12), Aromämnen, Förtjockningsmedel (xantangummi), Färgämnen (Sockerkulör, Riboflavin).

Innehåller en fenylalaninkälla.

Niacin - 8 mg
Pantotensyra - 2 mg
Vitamin B6 - 2 mg
Vitamin B 12 - 2 ug

Red Bull Sugarfree finns på burk antingen med 250 ml eller 473 ml (enligt Internet finns även 330 ml och 355 ml, men dem har jag aldrig sett). Burken är cylinderformad och av aluminium. Den är inte stenhård, utan går att klämma lite på. Man öppnar burken på ovansidan precis som med liknande burkar, och när burken väl är öppnad går den inte att återsluta.

Burken är indelad i silvriga och ljusblåa rutor. Den ser ut som originalburken, bara att färgerna skiljer dem åt. Mitt på burkens framsida är Red Bulls logga tryckt med tjurarna som stångas mot varandra. Under står det Sugarfree i stora, röda bokstäver.

På baksidan finns all information om produkten, ingredienser, näringsvärde, konsumentkontakt, bästföredatum m.m. Det är 1 kr pant på Red Bull Sugarfree.

Förvaring och Servering
Burken ska förvaras torrt och svalt. Serveras väl kyld.

Konsumentkontakt
www.redbull.se

Vad tycker jag?

Inledning
Jag köper aldrig dricka som är light/sockerfri, främst av den anledning att jag tycker det smakar annorlunda och konstgjort, men också för att jag tror att de proppar i en massa annan skit, så det spelar ändå ingen roll om jag tar sockerfri eller ej. Tidigare har jag aldrig varit ett fan av energidrycker, då jag inte haft något behov av att bli "piggare", men så kom det en dag då jag gav Red Bull en chans. Jag var på jobbet, hade sovit dåligt och trodde jag skulle somna vilken sekund som helst. Jag chansade och köpte en Red Bull. Jag hade tidigare inbillat mig att den skulle smaka äckligt, men till min stora förvåning så var den god. Jättegod! Nu köper jag Red Bull lite då och då och dricker som läsk.

Det har alltså varit den vanliga Red Bull som har gällt för mig, men så antog jag ett vad. Min kompis hittade en app till mobilen där man fyller i allt man dricker och äter under dagarna. Vi är båda godisråttor och äter väldigt för många kalorier om dagen. Nu ska vi försöka hålla oss till dagligt rekommenderat intag (uträknat med appen genom att vi angav vår vikt, längd och hur mycket vi motionerar) under en viss period, och det är inte det lättaste när man brukar stoppa i sig lite allt möjligt under dagarna.

Jag valde att prova en Red Bull Sugarfree, då den innehåller väldigt lite kalorier. Jag var beredd på att den skulle smaka vidrigt, då jag tycker att till exempel Cola Light inte ens går att dricka då den är så äcklig.. Jag blev väldigt förvånad när jag tyckte att Red Bull Sugarfree smakade precis som originalet! Kanske hade jag inte tyckt det om jag smakat dem precis efter varandra, men nu upplevde jag smakerna identiska, och Sugarfree var minst lika god.

Utseende, Doft, Konsistens och Smak
Drickan är transparent ljusgul i sin färg och har små kolsyrebubblor i sig. Den doftar sött och gott av multivitamin och det läskas i munnen när jag känner doften. Eftersom detta är en dricka så är den så klart helt flytande i sin konsistens och väldigt lättdrucken. Den sticker så där härligt på tungan som alla drycker med kolsyra.

Smaken är mums! Jag dricker numera Red Bull Sugarfree istället för läsk. Förmodligen lika onyttigt och ohälsosamt, men Red Bull är verkligen så mycket godare. Den smakar multivitamin och är ganska söt, men smakar inte lika sött som läsk (till exempel Fanta och Coca-Cola). Det är sötma blandat med syrlighet.

När jag var liten brukade mina föräldrar ge mig multivitamintabletter som såg ut som nallar. De flesta barn var nog inte så förtjusta i dessa tabletter, men jag själv åt dem med god aptit. Så som jag minns att de nallarna smakade tycker jag att Red Bull Sugarfree smakar. Nostalgi!

Red Bull ger mig inte vingar
Först och främst vill jag klargöra att jag dricker Red Bull Sugarfree för att jag tycker det är gott, inte för att få ökad prestationsförmåga, reaktionsförmåga och allt det där. Första gången var det så klart för att jag ville piggna till och behövde en energikick, men numera är det för smakens skull.

Jag tror att jag är immun mot allt vad energi heter. Jag är en aktiv tjej som rider, tränar och håller igång mycket och har nog mycket energi som det är. Det är sällan jag känner behov av extra energi, men som alla andra så kan jag vara lite extra trött ibland om jag har fått för lite sömn eller om jag är jetlag efter en resa med mycket tidsskillnad. Jag har då provat både energidrycker, kaffe, Berocca, uppiggande tabletter från Apoteket och allt möjligt, men sådana produkter fungerar helt enkelt inte på mig.

Vissa kanske tror att det inte fungerar för att jag har överkonsumerat, men så är inte fallet. Till exempel så gillar jag inte kaffe, och dricker kanske en kopp om året bara för att testa om det piggar upp. Vilket det aldrig gör. Likadant med Red Bull så är det något jag har börjat dricka det senaste året, och då dricker jag kanske två i månaden. Produkterna jag har provat på Apoteket har jag aldrig testat tidigare, och de har heller inte fungerat. Konstigt är det, men kanske är det något min kropp inte kan ta till sig? Ja, vad vet jag..

I vilket fall som helst så ger Red Bull mig inte vingar, men det gör mig inget. Jag dricker den som sagt för att den är god och behöver sällan extra energi.

Slutord
En mycket god energidricka som dock inte ger mig någon energi. Den smakar multivitamin och jag kan inte känna någon skillnad på Sugarfree och Original. Förmodligen har de proppat denna Sugarfree med en massa annan skit för att den ska smaka lika gott som originalet, men strunt samma, jag lägger inte så stor vikt på vad jag stoppar i mig. Jag kommer fortsätta dricka Red Bull Sugarfree lite då och då när jag vill lyxa till det istället för med läsk.

Köpa?

Jag brukar köpa Red Bull Sugarfree på Pressbyrån där de ofta har två stycken 250 ml för 35 kronor. De är ganska dyra, men eftersom jag inte köper så ofta så tycker jag ändå att de är prisvärda.
Bilder på Red Bull Sugarfree

ensanna

28-06-2013 21:08

Mycket bra!

24-06-2013 14:18

Haha, jag känner ingen skillnad alls :D

tough-fluffy

tough-fluffy

24-06-2013 13:45

Jag har nog aldrig hört om någon som tycker att Red Bull och Red Bull sugarfree smakar exakt likadant, och det gör dem verkligen inte, men om du nu tycker det så är det så för dig.^^ Håller inte med, men du får ett högsta betyg av mig eftersom det var riktigt bra skrivet!

Den här recensionen av Red Bull Sugarfree har fått betyget:

1. ensanna