Recension av "Red Bull Sugarfree"

publicerad 2011-01-12 | Lhasa
Medlem sedan : 2009-08-12
En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)
Inget för mig
Fördelar Taurin och koffein har en viss uppiggande effekt
Nackdelar Dyr, sämre effekt än originalet, smakar "crap"
exceptionell

"Red Bull Sugarfree - Vad är vitsen med en sockerfri energidryck?"

Red Bull Sugarfree

Red Bull Sugarfree

Red Bull är kanske den mest kända energidrycken och är den som har funnits längst. Den här sockerfria är ett senare påhitt och har inte funnits lika länge på marknaden. Eftersom alla andra drycker ska ha en sockerfri variant så är det inte så underligt att Red Bulltillverkarna även erbjuder det till sina konsumenter.

Den enda skillnaden mellan Red Bull original och Red Bull sockerfri är förstås att den sockerfria innehåller sötningsmedel i stället för socker. Nu kan man förstås undra varför man dricker sockerfri energidryck om man är ute efter att få energi. Sockret tillsammans med taurinet och koffeinet i originalet är en del av den energikick man får från energidrycken och den här sockerfria tappar därmed en del av själva meningen med allt. En sockerfri Red Bull är inte bättre än ett par koppar kaffe när det gäller hur pigg man blir av den.
Ingredienser

Vatten, surhetsreglerande medel (natriumcitrater, magnesiumkarbonat), syra (citronsyra), kolsyra, taurin (0,4%), sötningsmedel (acesulfam K, aspartam), koffein (0,03%), glukuronolakton, inositol, vitaminer (niacin, pantotensyra B6 och B12, aromämnen, förtjockningsmedel (xantangummi), färgämnen (sockerkulör, riboflavin). Innehåller en fenylaninkälla.

Näringsvärde/100 ml
-varav mättat fett 0 g
Fibrer 0 g
Natrium 0,04 g
Vitaminer:
-niacin 8 mg (44% av RDI)
-pantotensyra 2 mg (33% av RDI)
-B6 2 mg (100% av RDI)
-B12 2 ug (200% av RDI)
(RDI = Rekommenderat dagligt intag)

Smakar väldigt underligt

Den sockersötade Red Bull är väldigt söt (om än inte den sötaste energidryck) och har en bismak av gelegodis och bubbelgum blandat med gammalt garvsyrekaffe och nikotin. Den här sockerfria har samma gulaktiga färg som liknar pommac eller troccadero och luktar ungefär likadant. Den luktar tuttifruttigodis men inte på ett inbjudande sätt utan snarare på ett kväljande sött sätt. Den sockerfria är mycket sötare i smaken än originalet och har om möjligt en ännu underligare och “surare” smak. Hur en dryck både kan smaka sött och surt på samma gång är en gåta men det är bästa sättet att beskriva den för en underlig smak är det i alla fall. Det finns de som tycker att den smakar gott och förstår inte alls att jag tycker att den har en kväljande, sötsliskig och obehaglig smak.

Jag misstänker att man kan vänja sig med smaken och att smaken har någon form av placeboeffekt. Med det menar jag att när den som är van att dricka energidrycker känner lukten och smaken så blir de piggare bara av förväntningarna på den kommande uppiggande effekten.
Har den någon effekt som matchar priset?

Eftersom den inte innehåller socker så har den inte samma effekt som originalet. Det blir bara en lite upppiggande känsla och den där riktiga energichocken som kroppen upplevde av originalet uteblir. Det beror givetvis på att kroppen inte får någon sockerchock som tvärt höjer blodsockret utan det känns bara som om jag druckit ett par koppar kaffe eller ett stort glas pepsimax. Den enda skillnaden är att jag är arton kronor fattigare. Det är dyra droppar i den lilla burken som bara innehåller 250 ml och jag tycker inte att den är prisvärd för fem öre, jag känner mig snarare lurad på både effekt och pengar.
Finns det någonting nyttigt med en sockerfri Red Bull

Jag vet inte vad det skulle finnas för nyttigheter som är värda att tala om. Taurinet är ett omdiskuterat uppiggande ämne som man egentligen inte vet så mycket om. Visserligen finns det ingenting som tyder på att det skulle vara skadligt men i samband med alkohol så finns det studier där det misstänks att taurinet är boven i dramat i några dödsfall. Inte taurinet i sig utan själva blandningen med alkoholen.

Sen finns det studier som visar att energidrycker som innehåller taurin och koffein höjer blodtrycket med så mycket som 10% och den som har problem med högt blodtryck ska låta bli att stressa kroppen med energidrycker i några större mängder. Koffein har visat sig ha uppiggande effekt och i måttlig mängd så finns det fördelar med det. Man blir lite mer skärpt och det kan påskynda fettförbränningen.

Det finns tillsatta vitaminer i form av B6 och B12. Till och med så mycket tillsatt B12 att det är den dubbla mängden av vad kroppen behöver på en dag, vad vitsen med så mycket B12 är det förmäler inte historien. Nu är det inte så skadligt att överdosera B12 eftersom det är vattenlösligt och överskottet försvinner ut med urinen men varför tillsätta den dubbla dagsdosen i en liten burk med energidryck. B12 finns annars naturligt i kött, fisk, ägg och mejeriprodukter och är man inte vegetarian eller har någon sjukdom som förhindrar upptaget av B12 så får man i sig nog mycket i kosten.
Vem väljer sockerfri energidryck

Det finns förstås anledningar till att man väljer en energidryck som är lite energihandikappad på grund av den uteblivna kolhydratkicken. Jag bestämde mig för att leta runt lite för att hitta konsumentgrupperna för denna dryck. Inte helt förvånande så var det givetvis kalorijägare som fördrog den sockerfria men det fanns en annan grupp som jag inte tänkt på som är förespråkare för sockerfri Red Bull. Det är den så kallade pro ana-kulturen. Pro ana kallas den kultur som anorektiska och andra människor med ätstörningar samlas runt för att diskutera och prata om olika sätt och metoder man kan använda för att undvika att äta och/eller gå upp i vikt på.

Den sockerfria Red Bull verkar vara populär bland den gruppen människor. Anledningen till att välja att köpa dyra sockerfria energidrycker i stället för att dricka billigare kaffe och coca-cola var att tänderna inte blev missfärgade av Red Bull. Det var en deprimerande miniresearch jag gjorde när jag gick in på olika pro-anasidor för att få lite information. Det var tydligen lättare att dricka energidrycker eftersom kaffe och andra bruna energihöjande vätskor måste drickas med sugrör för att inte missfärga tänderna men vad som helst gick bra bara det inte innehöll några kalorier.

Sammanfattningsvis

Red Bull sockerfri är en energidryck som saknar energin från sockret som är en del av effekten i originalet. Förutom att den innehåller sötningsmedel i stället för socker så är det samma innehåll. Den ser likadan ut och smakar i stort sett precis som originalet. Det finns dock en skillnad, den är sötare i smaken och smakar ännu sliskigare och samtidigt “surare” än den vanliga.

När det gäller den uppiggande effekten så känner jag inte någon skillnad om jag jämför med ett par koppar kaffe eller ett stort glas pepsimax. Jag rekommenderara att man sparar på kronorna och dricker en kopp kaffe i stället. Jag betalade arton kronor för 250 ml och det ger ett literpris på 72 kronor. Inte billigt med andra ord, det blir många liter kaffe för det priset och väljer man andra koffeinberikade bruna drycker så får man ca 7-8 liter.

Den här inlägget har blivit läst 3562 gånger och utvärderats till
exceptionell

• JanneRafiki publicerad 2011-01-15
    Väldigt bra
  • Kaelen publicerad 2011-01-14
    En alldeles utmärkt recension!
  • Mizzyz publicerad 2011-01-13
    Som alltid lyckas du beskriva in i minsta detalj hur en produkt smakar och dessutom hålla fast en som läsare. Saknar ingenting! Dock borde du be ciao ta bort lavas betyg skriver mer i din gästbok.

Produktinformation : Red Bull Sugarfree

Energy