Recension av "Red Bull Sugarfree"

publicerad 2011-01-12 | sjubarnsmamma
Medlem sedan : 2010-11-17
Recensioner : 2087
Jaha, då blev det mindre läsningar och betygsättningar efter ciao:s förändringar. Det var inte oväntat men det är mycket tråkigt.
Inget för mig
Fördelar -
Nackdelar Jag anser att denna inte är nyttig och hälsosam
exceptionell

"Red Bull Energi"

Red Bull Sugarfree

Red Bull Sugarfree

Dietrich Mateschitz föddes den 20 maj 1944 i Sankt Marein im Mürztal- Han är en österrikisk entreprenör av kroatiskt ursprung och 1984 startade han Red Bull. Det var efter en resa till Thailand som han fick sim idé. Han upptäckte nämligen att Tuk-tukförare drack Krating Daeng för att hålla sig pigga och alerta. Grundreceptet omarbetades och 1987 skapades Red Bull och slutet av 1980-talet så började framgångarna. Under 1990-talet så expanderade Red bull internationellt och Red Bull började säljas över hela världen. Ungern var det första exportlandet.
Krating Daeng är ett nötkreatur. Ett större djur än bisonoxen. Red Bull är den populäraste energi dryck i världen. Krating Daeng var grunden för skapandet av de bäst säljande energi dryck i världen.

Typ Energy Drink
Ursprungsland Österrike
Infört 1987
Färg Amber Bärnsten
Varianter Original, Sugarfree Original,
Relaterade produkter Red Bull Cola , Red Bull Energy Shot Red Bull Cola , Red Bull Energy Shot
Ingredienser

(Avskrivet från burken)

Vatten, Surhetsreglerande medel (Natriumcitrater, Magnesiumkarbonat), Syra (Citronsyra), Kolsyra, Taurin (0,4%), Sötningsmedel (Acesulfam K, Aspartam), Koffein (0,03%), Glukuronolakton, Inositol, Vitaminer (Niacin, Pantotensyra B6, B12, Aromämnen, Förtjockningsmedel (Xantangummi), Färgämnen (Sockerkulör, Riboflavin). Innehåller en fenylalaninkälla

Näringsvärde/100 ml
Energi 14 kj/3 kcal, Protein mindre än 0,02 g, Kolhydrater 0 g, sockerarter 0 g, Fett 0 g, mättat fett 0 g, Fibrer 0 g, Natrium 0,04 g

Vitaminer :
Niacin 8 mg (44% av RDI), Pantotensyra 2 mg (33% av RDI), B6 2 mg (100% av RDI), B12 2 mg (200% av RDI)
(RDI = Rekommenderat dagligt intag)

Red Bull sockerfri innehåller även aspartam , acesulfam K och sukralos i stället för sackaros och glukos.
Red Bull GmbH tillverkar även Red Bull Cola , som innehåller kokablad , som har utlöst en kontrovers i Tyskland om ytterst ringa spår av kokain

Fakta

Taurin
Det finns höga mängder taurin. Taurin finns naturligt i kroppen och är en organisk syra. Kroppen bildar detta ämne själv för att stimulera hjärt- och muskelsammandragningar. När man äter kött får man i sig små mängder taurin. Det som är oroande är att man från en liten burk Red Bull på 2,5 dl får i sig ca 10 gånger mer taurin än kroppen är van vid. Effekten av detta i kombination med koffein är ännu okänd för forskare. Under en "olycka" i Tyskland listades även kokain som en ingrediens i Red Bull cola.

Taurin är en villkorligt essentiell aminosyra som naturligt förekommer i människokroppen. "Villkorligt essentiell" betyder att i vissa situationer eller under vissa förutsättningar, som till exempel i situationer med hög stress eller fysisk ansträngning, ökade mängder av taurin elimineras från kroppen och kan inte ersättas av kroppen i tillräcklig mängd.

Taurin fungerar som en antioxidant och har visat sig främja avgiftning genom att binda samman med skadliga ämnen, och därigenom påskynda deras utsöndring från kroppen. Taurin finns även i olika livsmedel som t.ex. musslor, fisk eller fågel och läggs till de flesta barnmat.

Glukuronolakton
Glukuronolakton är en kolhydrat och det har man naturligt i kroppen där man är engagerad i avgiftning processer, stödja kroppen att eliminera slaggprodukter från kroppen. Glukuronolakton är också närvarande i olika livsmedel som spannmål eller rött vin.

Koffein
Koffein har visat sig att förbättra t.ex. reaktion hastighet, uppmärksamhet och koncentration. Koffein stimulerar även fettförbränningen under uthållighet verksamhet och därmed hjälper till att använda fettdepåer i kroppen vilket resulterar i en mer effektiv energiförsörjning. Koffein finns i många livsmedel, såsom kaffe te eller choklad. En burk Red Bull ® Energy Drink innehåller ungefär samma mängd koffein som en kopp kaffe.

B-gruppens vitaminer
B-gruppens vitaminer spelar en viktig roll i energiomsättningen, såsom uppbyggnad och nedbrytning av kolhydrater, fett och protein. B-vitaminer är också visat att stödja mental och fysisk prestationsförmåga.

Vad är energidryck och hur nyttigt är den att dricka?

Energidryck är en läskedryck som marknadsförs för att pigga upp mentalt och fysiskt. En energidryck innehåller ämnen som taurin, ginseng, glukuronolakton och koffein. De flesta energidrycker säljs i burkar på 250 ml.

Det finns blandade meningar om hur nyttig den är, men en överläkare på Sahlgrenska intensivvårdsavdelning i Göteborg hävdar bestämt att för mycket intag av energidryck är inte ofarligt. Har man fått i sig för mycket av energidryck så kan symtomen bli hjärtflimmer, ångest och oro, och i vissa fall också muskelkramper. Efter undersökningar och rapporter om för mycket konsumtion bland ungdomar så har flera butikskedjor infört åldersgränd för köp av energidrycker.

Marknadsföring – Red Bull ger dig vingar

Det finns olika sätt att marknadsföra sina produkter. Red Bull har synts på flera olika sätt och det satsas stora summor varje år på marknadsföring av Red Bull. Förutom satsningar på reklam på tv så har de deltagit i de amerikanska racingserierna Champ Car och NASCAR samt Formel 1 och DTM. Ett bra sätt att synas på. Företaget sponsrar även fotbollslag och ishockeylag i hemstaden Salzburg.
Sedan 2005 heter Austria Salzburg i stället Red Bull Salzburg och stadens ishockeylag heter EC Red Bulls Salzburg. Numera har lagen Red Bulls logotyp som klubbmärke. Ryan Sheckler är en skateboard stjärnna som även sponsras av Red Bull.
Smak och design

Burken är rund och är blå och silverfärgad.Den vanliga är också blå men denna har en ljusare nyans av blå. Röd text mitt på burken där det står Red Bull och under den texten är det två tjurar som står mitt emot varandra uppritade.
Färgen på drycken är gulaktig. Påminner lite om färgen som Pommac har. Doften är sötaktig och smaken likaså. Det är ingen smak som passar mig. Jag tycker den har en eftersmak som man inte får bort riktigt.

Mitt omdöme

Jag är inget stort fan av energidrycker överhuvudtaget och Red Bull är inget undantag tyvärr. Jag vet att många ungdomar köpte mycket av denna energidryck ett tag och jag tycker det är jättebra att de flesta affärer har gått in med åldersgräns. Bara att veta att de som dricker Red Bull får i sig 10 gånger mer taurin än normalt oroar mig och då pratar vi bara om 2,5 dl Energidryck. Tänk alla dom som brukar köpa flera burkar och hälla i sig. Sen enligt mig så tycker inte jag att färgen ser inbjudande ut och smaken är inte heller så god. Enligt min åsikt i alla fall. Jag vet att smaken är som baken och det är kanske tur det.

Det positiva med designen tycker jag är att den syns. Man förstår att det är en energidryck direkt när man ser den. Jag tänker på barn som vill ha en läsk och tar fram den och föräldrarna köper den för att de tror att den är en vanlig läsk. Nu ser dom direkt att det inte är en vanlig läsk.

Red Bull Sugarefree är en energidryck som inte har socker som ingrediens. Alltså så är effekten inte densamma i jämförelse med originalet. I den sockerfria så använder dom sötningsmedel i stället för socker. Det är inte mycket som skiljer dessa två åt egentligen men jag tycker att den sockerfria är en aning sötare än originalet.

Jag tycker även att priset på en burk är dyr. Runt 20 kronor får man ge och med tanke på att de flesta köper den för att pigga upp sig för så kan de i stället dricka några koppar kaffe tycker jag. Det blir både billigare och lite mer hälsosammare.

Den här inlägget har blivit läst 2439 gånger och utvärderats till
exceptionell

• Navvywoman publicerad 2011-01-14
    Mycket bra skriven recension! Utförligt och snyggt upplägg!
  • chasingthesun publicerad 2011-01-14
    mycket bra skrivet! =)
  • Mizzyz publicerad 2011-01-14
    Välskriven och intressant recension!

Produktinformation : Red Bull Sugarfree

Energy