Recension av "Red Bull Sugarfree"

publicerad 2011-01-13 | NiklasPersson
Medlem sedan : 2010-01-13
Niklas Persson studerar till ingenjör på Malmö Högskola. Har ett brett intresseområde men främst sport och datorer. Läs, betygsätt och kommentera gärna så gör jag likadant:)
Ok
Fördelar Inget socker, Ger dig en liten kick
Nackdelar Ohälsosam, Smakar sämre än orginalet, Dyr
exceptionell

"Red Bull Sugarefree - Håll er till orginalet -"

Red Bull Sugarfree

Red Bull Sugarfree

Inledning

Red Bull - Vem känner inte till detta fenomen som är ett av de mest kända varumärken någonsin. Ursprungligen från Österrike (vilket jag inte visste innan jag började skriva denna recensionen) så har företaget växt till en gigantisk koncern med ett enda mål - att få dig att prestera bättre både fysiskt och psykiskt. Idag kan du knappt slå på din TV innan du ser eller hör företaget för de är med vid nästan alla sportevenemang och eftersom jag gillar att kolla på sport så blir jag utsatt för deras logotyp rätt ofta. Vi har Formel 1 teamet Red Bull Racing och många andra extrema idrottare är sponsrade av denna jätte.

Men behöver vi en sockerfri Red Bull?
Som alla vet är det juh för tillfället väldigt "inne" att vara nyttig och hälsosam och därmed är socker inget att föredra i sin energidryck. Men som de flesta också vet är det man byter ut sockret med inte det nyttigaste heller vare sig det gäller Läsk, Saft eller Red Bull.
Innehåll

Ingridienser
Vatten, surhetsreglerande medel (natriumcitrater, magnesiumkarbonat), syra (citronsyra), kolsyra, taurin (0,4%)
sötningsmedel (acesulfam K, aspartam), koffein (0,03%), glukuronolakton, inositol, vitaminer (niacin, pantotensyra B6 och B12
aromämnen, förtjockningsmedel (xantangummi), färgämnen (sockerkulör, riboflavin). Innehåller en fenylaninkälla.

Näringsvärde/100 ml
-varav mättat fett 0 g
Fibrer 0 g
Natrium 0,04 g

Vitaminer:
-niacin 8 mg (44% av RDI)
-pantotensyra 2 mg (33% av RDI)
-B6 2 mg (100% av RDI)
-B12 2 ug (200% av RDI)
(RDI = Rekommenderat dagligt intag)

Hälsofaktor
Red Bulls och alla energidryckers mest kontroversiella ingrediens är tauriet som är det som påverkar kroppen på många sätt, tillsammans med koffeinet är det taurinet som ger oss den uppiggande effekten när vi dricker en energidryck men det är också detta som gör att en Red Bull kan vara farlig. Taurin finns naturligt i kroppen och detta är till för att stimulera hjärtat och musklerna. När en person dricker en vanlig Red Bull (250ml) så får kroppen tillgång till 10 gånger så mycket taurin som den är van vid. Vissa studier pekar på att om en person dricker endast en enstaka Red Bull så ökar risken för stroke, hjärtattack och andra hjärt och kärlsjukdomar drastiskt. Detta gäller inte bara gamla personer utan även unga vilket är oroande eftersom det är här den största delen av konsumenterna ligger. En annan inte lika direkt faktor är att blodtrycket höjs hos personer som dricker Red Bull och detta gör att om en person dricker Red Bull kanske några gånger i veckan under en tid så ökar risken för hjärnblödningar och bristningar i blodkärl.

I vissa länder har man till och med förbjudit försäljning av drycken däribland Frankrike, Danmark och Norge. Danmark och Norge har dock senare tagit bort detta förbud. I Sverige har vi inget förbud men många matbutiker har individuellt satt 18:års gräns på alla sina energidrycker.

När det gäller den sockerfria versionen av Red Bull så vet vi genom namnet att det inte finns något socker i den vilket man kan se som en bra sak, speciellt om man är på gymmet och försöker få bort några kilon eftersom den innehåller betydligt mycket färre kalorier än den vanliga. Men det man ersätter sockret med är inte på något sätt en bra ersättare. Istället tillsätter man sötningsmedel och andra "gifter" för att bibehålla sin söta smak och detta leder till att Red Bull Sugarfree troligtvis är onyttigare än originalet.
Smak och effekt

Eftersom en Red Bull ska ge dig en bra prestationsförmåga även när du inte idrottar utan även när du sitter och gör en tenta till exempel så tyckte jag det var en bra idé att testa att dricka den just innan jag satte mig ner och började skriva på denna recensionen. Till att börja med så tycker jag inte att smaken var speciellt god och man jämför med Red Bull med socker i, om man ska försöka beskriva smaken så känns det som när man får en riktigt utspädd drick på en billig pub - mycket vatten och i bakgrunden kan man känna smaken av hur det ska smaka egentligen. Jag vill bara säga att jag tycker om hur den vanliga Red Bull smakar men denna känns som att man har tagit bort sockret från Red Bull och ersatt det med vatten.

När det gäller effekten så får man ett rätt snabbt uppvaknande när man dricker den och man kan känna att den definitivt har en fysikalisk effekt på kroppen. Men jag vet inte om det har en positiv effekt när man redan är hyfsat pigg och man inte utför någon fysiskt ansträngande aktivitet. Det känns som att man tänker hyfsat snabbt men stavfelen blir många och man måste hela tiden gå tillbaka och korrigera det man skrivit för att det ska bli rätt. Sedan ungefär en timme efter att jag har druckit den så börjar effekten att avta och då börjar jag känna mig mer trött än jag var innan jag drack den, och detta leder till att jag vill ha mer vilket inte känns så bra. Jag tror också att mycket av den effekt man känner när man dricker energidrycker är en illusion - du tror att du blir piggare även fast du inte blir det på riktigt.

Jag skulle nog rekommendera att inte dricka Red Bull innan man ska börja med något psykiskt påfrestande, i så fall bör man ta den när man har hållit på ett tag och man känner att man börjar få koncentrationssvårigheter. När det gäller det fysiska skulle jag tro att samma sak gäller där - drick inte innan utan under träning annars tror jag att man riskerar att bli överladdad av energi direkt och när effekten går bort så blir man helt slut direkt.

Avslutning

Att Red Bull gör en sockerfri version av sin egen dryck är väl ingen överraskning eftersom nästan alla populära drycker ute på marknaden snart har en "nyttig" version av sin produkt. Men jag skulle aldrig välja att köpa denna framför den vanliga Red Bull på grund av en stor anledning och det är smaken. Detta känns bara som en vattenblandad Red Bull och kommer konstigt nog inte ens i närheten av den goda smaken som en vanlig Red Bull ger. När det gäller priset så är den inte dyrare än en vanlig Red Bull, jag köpte min för 15kr - vilket jag tyckte var hyfsat billigt för en Red Bull men detta är också en en de anledningar att jag nästan aldrig dricker Red Bull. Det är helt enkelt för dyrt att köpa en sådan liten burk för 15kr, då väljer jag hellre Monsters 50cl burk istället så slipper jag att dra med mig en kasse med Red Bull´s.
Slutliget så kan jag säga att jag inte rekommenderar att köpa Red Bull överhuvud taget men om du måste ha Red Bull innan du idrottar eller skriver prov så håll dig till Red Bull SugarFULL.

Den här inlägget har blivit läst 2149 gånger och utvärderats till

• Rify publicerad 2012-01-06