Red Bull Sugarfree

2  14-01-2011

Fördelar:
Piggare?

Nackdelar:
Skadlig

Rekommenderas: Nej

zwampe

Om mig: Hej! Välkommen till mig:) Kul att ni betygsätter mina recensioner jag gör detsamma med era. Har ja...

Medlem sedan:13-09-2010

Den här recensionen har betygsatts av 15 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Satt och kollade runt lite på nätet om red bull och jag blev nästan lite rädd när jag läste om energi Drycken.

Så här stod det på ett ställe som jag läste på.

I en nypublicerad studie där 30 universitetsstudenter i åldrarna 20-24 år ingick fann man att en burk Red bull ökar risken för blodpropp och hjärtinfarkt.

Deltagarna fick dricka en burk Red bull sockerfri och en timme efter att de druckit Red Bull sockerfri uppvisade de samma symtom som en person med hjärtfel.

Genom att mäta blodtryck och observera blodkärlen i kroppen kunde forskarna följa vad som hände efter att de druckit en burk energidryck.

Forskningsledaren Scott Willoughby, Heart Research Centre vid Royal Adelaide Hospital och Adelaide universitet, säger att han är oroad över utfallet, och förespråkar att äldre som redan har symtom på hjärtsjukdom bör avstå från att dricka för mycket av denna energidryck.

En tidigare amerikansk studie där 15 män och kvinnor deltog visade att deltagarnas blodtryck ökade med mellan 5-8 procent efter intag av två burkar Red bull. Efter en vecka låg blodtryckshöjningen kvar på 10 procent. Ett förhöjt blodtryck kan orsaka hjärtattack och stroke.

Smak:

Så jag själv dricker inte energidrycker men tog lite i munnen just för att få smaken på den. När man öppnat burken så känner man en syrlig frän lukt. Det luktar inte alls gott. Färgen på denna dryck är lite gul/beige och påminner om pommac i färgen. Den smakar syrligt och jag tycker den har en besk och frän eftersmak och jag kan säga att jag tycker inte om den alls. Kanske blir smaken så här för att den är sockerfri men hur som helst god var den då inte.

Varför dricker man Red Bull:

Ja varför gör man det?. Det är väl för att man ska bli piggare kan jag tro och att man ska få en energikick om man t e x har ett viktigt prov eller en viktig match att spela.
Men blir man egentligen så mycket piggare eller är det bara inbillning?.
En burk Redbull 2,5 dl innehåller 1000 mg Taurin.
Taurin är ett ämne som förekommer naturligt i kroppen, däribland i våra muskler.
Kanske får man en kortare kick av det men är det värt det?.
Red Bullen innehåller ju också koffein i en burk är det ca 80 mg och det motsvarar en kopp vanligt kaffe.

Ingredienser:

Vatten, Surhetsreglerande medel (Natriumcitrater, Magnesiumkarbonat), Syra (Citronsyra), Kolsyra, Taurin (0,4%), Sötningsmedel (Acesulfam K, Aspartam), Koffein (0,03%), Glukuronolakton, Inositol, Vitaminer (Niacin, Pantotensyra B6 och B12, Aromämnen, Förtjockningsmedel (Xantangummi), Färgämnen (Sockerkulör, Riboflavin). Innehåller en fenylalaninkälla

Näringsvärde per 100 ml:

Varav mättat fett 0 g
Fibrer 0 g
Natrium 0,04 g
Niacin 8 mg (44% av RDI)
Pantotensyra 2 mg (33% av RDI)
B6 2 mg (100% av RDI)
B12 2 ug (200% av RDI)

Min åsikt:

Jag själv är inte någon stordrickare av energi drycker kan ärligt säga att jag nog bara har smakat några klunkar och det har varit nog för mig.
Jag ser inte det som skulle vara bra med just en sådan här dryck.
Vill man få energi så finns det säkert andra saker som är både nyttigare och billigare än just Red Bull och de andra märken som finns ute i handeln.
Jag själv tror inte att det är nyttigt för varken kropp eller hjärta att dricka denna typ av dryck.
En burk med Red Bull kostar ca 15-20 kr i handeln och det tycker jag är riktigt dyrt för en burk som bara innehåller 2,5 dl.
Smaken på drycken är ju heller ingen höjdare och jag kan ärligt säga att jag klarar mig utan den.
Så NEJ jag kan inte rekommendera denna dryck.

Dela denna recension på

Navvywoman

Navvywoman

18-01-2011 21:15

Bra skriven recension!

starblind

starblind

18-01-2011 17:26

Har aldrig smakat och vill inte det heller.. bra skrivet!

Mormorannabrittan

Mormorannabrittan

17-01-2011 16:47

detta är inget för mig heller..bra skrivet:)

Den här recensionen av Red Bull Sugarfree har fått betyget:

1. Mormorannabrittan