Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Recensioner:2547

Medlemmars tillit:123

Den här recensionen har betygsatts av 30 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Robyn blev upptäckt när hon som trettonåring sjöng i skolans aula och Meja var där. Meja insåg vilken talang som fanns gömd i den tuffa lilla lintotten och gav henne telefonnumret till Peter Swartling. Robyn var inte sen att ringa men eftersom hon inte hade någon demo eller något annat inspelat så sjöng hon acapella, resten är historia. Eftersom Robyn bara ver tretton år så fick skivmarknaden vänta tills hon åtminstone hade gått ut grundskolan innan några kontrakt blev påskrivna.

Många förknippar Robyn med hennes engagemang som barnambassadör för Unicef men även om hon är engagerad i dom frågorna så är det ändå musiken hon älskar mest. En lite rolig kuriositet är att när hon upptäcktes så kunde hon inte en enda not och visste knappt vad ett instrument var men det var inte så viktigt för sjunga det kunde hon och ett alldeles eget sound hade hon, det var allt som behövdes. Hon slog igenom med dunder och brak med en nyskriven version av ramsan Skvallerbytta bing bong (Do you really want me).

Sen har det varit lite upp och ner med musikkarriären men hon har aldrig riktigt varit borta utan hon har figurerat i kulisserna för att någon gång då och då kliva in och göra ett gästspel. Nu verkar det som om hon är tillbaka och jag tycker att hon har gjort ett väldigt bra album, eller tre egentligen för det är en trilogi som kommer tätt efter varandra. Det är tufft att släppa tre album samma år men det verkar som att Robyn har klarat det med glans.

Robyn body talk pt 1

Artist: Robyn
Utgivningsdatum: 2010-06-14
Bolag: Konichiwa/EMI
Längd: 30:33
Antal låtar: 8
Genre: Electropop, synthpop, dance
Studioalbum nr: 5
I samarbete med: Klas Åhlund, Diplo och Röyksopp
Låtar

Don´t Fucking Tell Me What To Do
Det börjar med att Robyn femton gånger (jag har räknat dom) säger “My drinking is killing me”. Sen berättar hon om allt annat som tar kål på henne. Jag har för mig att Robyn nästan är nykterist och en hyfsad renlevnadsmänniska så just den här texten verkar lite främmande för hennes karaktär. Hon upprepar vad som tar kål på henne till en hårt discodunkande. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om låten så jag bestämmer mig för att det säkert är ett bra dunk sent på natten när folk känner att allt dom gjort under kvällen nästan har tagit livet av dom.

Fembot
Lite av min favorit. Det känns som om det är den enda låten som har lite med Robyn att göra. Den är lite kul och jag tror hon driver lite med att hon har blivit omtalad för sin kyliga stil. Meningen "I have got some news for you - Fembot have feelings, too”. Jag misstänker att den feministiska roboten (Fembot) som med glimten i ögat sjunger om att den har känslor är Robyns sätt att tala om att hon inte är en kylig robot. I slutet av en av refrängerna så sjunger hon “Jag älskar dig” på svenska. Jag har läst en del kommentarer som har varit lite förvirrade och dom funderar vad hon egentligen sjunger.

I've got some news for you
Fembot have feelings too
You split my heart in two
Now what ya gonna do
(jag älskar dig)

Dancing On My Own
Låten är egentligen ganska sorglig. Det handlar om en tjej som blivit övergiven av sin pojkvän. Hon kan inte låta bli att gå på discot även om hon vet att pojkvännen är där med sin nya flickvän. Hon vill inte vara där men kan inte gå därifrån. Hon håller sig i bakgrunden men måste dansa för att inte känna smärtan. Det är en liten novell som berättas och det är inte svårt att räkna ut att den kommer att gå varm på discoteken en lång tid framöver.

Cry When You Get Older
Den här låten är plattans bidrag till samhällsengagemanget. Den handlar om hopplösheten i förorten. Här kan unga vuxna som ser tillvaron som ett evigt ekorrhjul känna igen sig. Andemeningen är att att livet är hårt och det är lika bra att vänta med att gråta till någon annan gång. Hur deprimerande texten än låter så lyckas Robyn låta munter och glad, det är någonting med hennes röst som gör att även en deprimerande tillvaro låter trevlig.

Dancehall Queen
En modern Dancing Queen som gör att man vill röra på sig och hänga med på disco med balrumsdrottningen. Det är en lättsam låt som inte kräver något engagemang. Det handlar om en tjej som känner sig och beter sig som en “Dancehall Queen” när hon kommer till sitt efterlängtade disco. Hon vill bara dansa till musiken och bli beundrad.

None of Dem, (feat. Röyksopp)
Det här måste vara världens mest uttråkade tjej. Ingenting duger åt henne. Killarna är tråkiga och får henne inte att känna någonting alls, varken kroppsligen eller intellektuellt. Tjejerna är mesiga och hela världen är ett trist och tråkigt ställe. Låter som någonting som varenda människa känner när det är måndag morgon och det är dags att gå på jobbet. Hur depprimerad och svårflörtad denna uttråkade tjej än är så lyckas hon ändå låta “happy and perky”. Rätt bra låt i alla fall.

Hang With Me
Detta är skivans tryckare. Jag vill ställa mig upp och gunga med med en tändare i handen. Den är verkligen superskön att lyssna på. Den handlar om att hon varnar sin vän att hon kan vara besvärlig att umgåsmed men att om vännen står ut så kan hon vara värd det. Texten flyter så bra och det fina med Robyns klara röst är att man hör varenda bokstav och varenda fras. Det är inte så många artister som man verkligen hör vad dom sjunger men den här som är en avskalad akustisk version är verkligen vacker och lyssnarvänlig.

Jag Vet En Dejlig Rosa
Det är en gammal svensk folkvisa som går att härleda flera hundra år tillbaka i tiden. Den mest kända versionen före Robyn sjöng den på en minnescermoni för dom som dog i tsunamin i Thailand är Monica Zetterlunds version. Robyn sjöng den endast till vackra pianotoner från Björn Yttling. Det kanske verkar underligt att Robyn avslutar en clubskiva med denna skira fina folkvisa. Det är inte underligt alls, det passar konstigt nog in hur bra som helst.
Sammanfattningsvis

Robyn har varit borta ett tag och jag hade nästan börjat misströsta om att få hör någonting nytt av henne. Även om hon har gjort en hel del så börjar alla hennes gamla låtar kännas just gamla. Nu är hon 30+ och gör en disco/pop/dunkadunka/clubskiva som i mångt och mycket handlar om tonåringar och clubliv och hur utanför och sårbar man är just i den åldern. Det måste vara Robyns röst som gör att jag fortfarande tänker på henne som en tonåring och inte fullvuxen kvinna på över trettio år.

Känslan jag får är att skivan som inte är längre än drygt en halvtimme är en liten flirt med hennes publik och ett sätt att se om hon fortarande har det. Hon behöver inte vara orolig, hon har fortfarande det och mycket mer. Det är en bra skiva, varenda låt är underhållande på sitt sätt. Det börjar med att Robyn upprepa “My drinking is killing me” femton gånger följt av en sväng till förorten, sen till discot som dancehall queen och slutar med den skiraste lilla folkvisa.

Man skulle kunna säga att dom trettio minuterna spänner över mycket. Det är inte riktigt sant, låtarna är rätt lika till det yttre i alla fall. Discodunket ligger som en tät dimma över dom första sex spåren men sen lättar dimman på slutet men det är trettio minuter clubmusik. Till och med den mycket finstämda och vackra “Hang with me” och den sista folkvisan kan användas vid lämpliga tillfällen även på en discoclub om man bara delar ut lite ljussablar.

Jag älskar verkligen Robyn och hennes lättsmälta synthpopmusik. Det är lätt att tycka om alla låtarn och jag blir glad av hennes röst och hennes sätt att sjunga, Hon har verkligen ett eget sound och det går inte att missta sig på vem rösten tillhör. Dessutom finns det lite substans i texten som gör att hon är värd att lyssna på. Mina två favoriter blir “Fembot” och “Hang With Me”. Ska jag ge hela den första delen av trilogin ett betyg så blir det ett toppbetyg från mig. Den startade som en åtta men den växer för varje gång jag hör den och idag ligger betyget på en välförtjänt tia.

Bilder på Body Talk Pt.1 - Robyn
Body Talk Pt.1 - Robyn Skärmklipp - Robyn - Body Talk Pt.1
Robyn - Body Talk Pt.1