Museum på historisk industrimark

4  20-07-2011 (23-03-2012)

Fördelar:
Intressant även om  du är måttligt bilintresserad

Nackdelar:
Kan bli lite enahanda för den som inte har ett stort motorintresse

Om mig: Kanske är turf något för dig? ciao.se/TURF__Recension_112829

Medlem sedan:23-05-2007

Den här recensionen har betygsatts av 18 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

[Uppdaterat 2012-03-24] Tjohoo, imorgon lördagen den 25 mars öppnar museet igen

Vintern har varit tuff för många entusiaster, men sedan en liten tid har det varit känt att Saab museet blir kvar i Trollhättan. Sedan Saabs konkurs har det funnits många bud på museet och delar av det. Till slut lyckades lyckades Trollhättans stad tillsammans med Saab AB och Amalia Wallenbergs Minnesfond vinna spelet med ett bud på 28 miljoner till konkursboet, där Trollhättans stad stod för 50% av summan och de andra två 25% vardera. Härligt att museet finns kvar intakt i Trollhättan, imorgon lördagen den 25 mars öppnar museet igen.

Museum på historisk industrimark

Jag besökte Saabs bilmuseum en regnig dag denna sommar. Museumet består av massor av Saab-bilar uppställda vid varandra. Museet lär ha ca 100 bilar i sin samling varav ca 50 finns i utställningen. Bilarna har en textlapp innanför vindrutan, med lite info plus uppmaning om att inte röra dem. Det finns ett litet etage också, upp dit leder en bred ramp med saabar efter vägen. Där uppe finns nyare bilar och konceptbilar. Under denna ramp finns en inglasad bil, nämligen ursaaben från 1947. Det är en prototyp som utvecklade då flygplanstillverkare Saab bestämde sig för att även tillverka bilar. Den inglasade ursaaben är den enda bilen på museet som är inte finns öppet uppställt på golvet. Idag är flygtillverkningen och biltillverkningen separata bolag. Själva bilfabriken ligger på andra sidan Trollhättan sett från museet.

Direkt till vänster om ingången till bilmuseet finns en liten butik med T-tröjor och pins med saab-text. Det finns även böcker och lite andra artiklar. Själv köpt jag en lite exklusivare t-tröja och ett paraply. Tröjan är svart, har krage och knäppning och texten SAAB skrivet lodrätt med stora men diskreta bokstäver på sidan (texten är i en ljusare mörk nyans på det svarta).

Efter butiken kommer en receptions- eller inträdesdisk och en kaffeautomat (bra kaffe), typ den som ofta står inne i bilshopar. Skillnaden är att bilhandlare oftast bjuder på kaffet, här får du lägga i fem kronor för att få kaffe i en plastmugg. Vid disken betalar man sitt inträde (om man inte redan har inträde) och betalar även eventuella köp från shopen. Inträdet för vuxna som besöker Saabs bilmueum är 60 kronor sommaren 2011. Gratis för Saab-anställda och barn och pensionärer betalar 40 kronor. Det finns även familjebiljetter för 130 kronor. Under sommaren 2011 är öppettiderna 9-17 veckans alla dagar. Trollhättan har sin turistinformation ett par hundra meter ifrån, där finns olika typer av biljetter som ger inträde till flera saker. Har du tänkt att tillbringa lite tid i Trollhättan är det ett bra alternativ. Det finns linbana och teknikpark i omedelbar närhet till museet. Tar man linbanan över så är det några kilometer till slussarna i Trollhätte kanal. Direkt då du kommer över finner du Olidans kraftverk (Sveriges första vattenkraftsprojekt) och Energihuset Insikten. Så visst finns det alternativ och du kan lätt fylla en heldag om du är intresserad att göra flera saker.

Det är dock bilarna som gör museet, naturligtvis. Själv är jag inte speciellt motorintresserad och jag klarade av titten på ca halvtimmen. För någon mera intresserad, eller ska ja kanske säga en normalintressead tar titten kanske en timme och för de riktigt intresserade kanske ett par timmar.

Hade det inte varit för att jag hade en biljett som gällde på flera ställen, så hade jag nog aldrig tittat in där. Men det var ändå intressant Jag tror inte att man behöver vara överdrivet bilintresserad för att uppskatta bilmuseet.

Ursaaben och en Saab Sonett (den första versionen från 1956 som bara tillverkades i sex exemplar) fångade mitt intresse mest. I den svarta ursaaben ser man Saabs former som följt med under åren. Sonetten, ser mera ut som en båt, en cab-modell med en ytterst liten vindruta. Saab Sonett har två säten som är väldigt låga, benen är näsan helt utsträckta om du skulle sitta där som förare eller passagerare. Ratten såg verkligen ut som en båtratt.

Det var en tid då det fanns många rallyförare som körde Saab, bland annat trollhättesonen “Karlsson på taket” eller Erik Carlsson som han egentligen heter. Jag kommer inte ihåg att jag såg någon av hans bilar, däremot en Saab som Per Eklund en gång i tiden körde.

Bilmuseet ligger på klassik industrimark, fast idag ser inriktningen på området annorlunda med digital teknik på bland annat Film i Väst och IT-företag. Fast de flesta av NOHAB:s gamla lokaler finns kvar i nyrenoverat skick., såsom museets lokal. NOHAB:s fabrikskomplex finns kvar men med en annan interiör, kan man säga. Man kan med fog påstå att både Saab och Volvo Areo är avknoppningar från Nohab (grundat 1847). Nohab tillverkade bland annat massor av lok på 1920-talet till den då nybildade staten Sovjetunionen, de så kallade ryssloken, senare det blev flygmotorer med mera. Trollhättan var tidigt en gynnsam ort för industrier på grund av fallen och vattenkraften byggdes småningom ut med Olidans kraftstation (som stod klar redan 1910).

Sammanfattning

Jag fick med med mig intryck från Saabs historia, nutid och framtid. Mera fysiskt fick jag med mig ett paraply och en t-töja. Jag tror att bilmuseet kan intressera de flesta i större eller mindre grad. Det är värt ett besök om du ändå är i krokarna. För den bilintresserade nostalgikern bör ett besök vara något om lockar. Den enda förtäring som finns till försäljning är kaffe i plastmugg. Helt okey kaffe, det finns bra automater numera (annars finns fik/matställe brevid museet). Normalpriset för en vuxen är när detta skrivs 60 kronor, sedan finns det familjebiljetter för 130 och några andra typer av biljetter som också ger inträde till annat. Fråga gärna mera i Trollhättans Turistbyrå som du finner i direkt anslutning till museet. Ska du göra mera än att besöka bilmuseet, så finns det olika typer av paketbiljetter.
Bilder på Saab Bilmuseum, Trollhättan
  • Saab Bilmuseum, Trollhättan 1_Ursaab - Saab Bilmuseum, Trollhättan
  • Saab Bilmuseum, Trollhättan 2_Sonett_int - Saab Bilmuseum, Trollhättan
  • Saab Bilmuseum, Trollhättan 3_Sonett_ext - Saab Bilmuseum, Trollhättan
  • Saab Bilmuseum, Trollhättan URSAAB - Saab Bilmuseum, Trollhättan
Saab Bilmuseum, Trollhättan 1_Ursaab - Saab Bilmuseum, Trollhättan
Ursaab (1947) inglasad på en hedersplats i museet.

erkan00

erkan00

20-04-2012 14:41

stabil rec

Lhasa

Lhasa

09-04-2012 22:04

Det låter som ett bra tips om man skulle vara i närheten. Jag har för ett antal år sedan åkt som kartläsare i en röd rallybil av märket Saab V4=)

22-11-2011 10:38

Hoppas det går bra för Stallbacka Bilfabrik som Peter Lemarc kallar Saab-fabriken i sin "Little Willie John".

Den här recensionen av Saab Bilmuseum, Trollhättan har fått betyget:

1. erkan00
  2. Lhasa
  3. svanmagnus

Albert Kök Hotell & Konferens, Trollhättan Albert Kök Hotell & Konferens, Trollhättan
Boende - Hotell
Köp nu för endast 715,50 kr