Diamantrecension

En fantastiskt god glögg från Saturnus.

5  05-01-2012 (31-01-2012)

Fördelar:
Otroligt god, snygg flaska, prisvärd .

Nackdelar:
Flaskan är låååång .

schkog

Om mig: Hojta till om jag missat någon viktig recension :)

Medlem sedan:05-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 17 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Jag har som sagt fått ett helt gäng med glöggflaskor hem av olika företag för att recensera dessa i min julblogg. Därför tänkte jag slå två flugor i en smäll och även recensera lite här så ännu fler människor kan läsa. Det är ju faktiskt inte mer än rätt mot alla människor som tagit sig tid att skicka flaskorna.

Saturnus säljer en hel del glögg, och en av deras nyheter i år är Glögg med whisky. Denna finns både som lättvinsglögg (1,2 %) och starkvinsglögg (15 %). Lättvinsglöggen finns att köpa i vanlig dagligvaruhandel för ungefär 30 kronor medan den andra finns på systembolaget och kostar cirka 80 spänn.

Jag kommer att recensera lättvinsvarianten.

Flaskan

Flaskan är en lång och ståtlig glasflaska som jag hade väldigt svårt att få in i kylskåpet. Den fick stå i kylskåpsdörren och trängas med ketchup och saftflaskor, men har man plats där så är det ju inga problem. Glöggen kan även stå framme i rumstemperatur.

Designen tilltalar mig och känns inbjudande med en mörk mystisk färg och en enkel men ändå stilren etikett. Jag gillar textsnittet, den snygga loggan och den tydliga informationen. På grund av detta gör det faktiskt inte så mycket att flaskan är lite väl lång - den har ju faktiskt en vettig skruvkork också!
Doft, färg och smak

Doft
När man sticker ner näsan i flaskans smala hals luktar det precis som traditionell glögg. Det är en härlig blandning av julens kryddor så som kanel, kardemumma och ingefära. Det luktar jul, vilket är ett positivt tecken. Ingen doft av whisky alltså. Ännu godare blir doften när man värmer glöggen, mmmmm.

Färg
Även färgen påminner om den traditionella glöggen. Mörkröd och härlig, och oootroligt inbjudande.

Jag var väldigt skeptisk till denna glögg innan jag smakade eftersom jag långt ifrån är en whiskydrickare. Det tog nästan emot att smaka faktiskt, men tillslut vågade jag mig på att värma litegrann i en kastrull, bjuda min familj och sedan smutta försiktigt i våra nyinköpta glöggmuggar.

OJ, vad överaskad jag blev! Smaken var precis så som jag vill att en glögg SKA smaka, och hela familjen höll med. Min låtsatspappa gav kommentaren att den smakade som "bandyglögg" och min mamma sa att "precis såhär ska en glögg smaka". Jag håller med dom båda, för det var verkligen en perfekt balans mellan alla kryddor, och den där whiskysmaken kändes knappt förutom i eftersmaken som var lite rökig, på ett bra sätt. Jag kan tänka mig att starkvinsglöggen smakar desto mer whisky, men då håller jag mig hellre till mindre alkohol.

Glöggen hade en len smak som verkligen framkallade julkänslor, och jag kan utan tvekan säga att detta är bland de godaste glöggarna jag druckit.
Rekommenderas?

Jag fick som sagt denna glöggflaska helt gratis hemskickad, men jag skulle absolut inte tveka att köpa den för 30 kronor på affären. Glöggen är otroligt prisvärd eftersom den är fantastiskt god och känns lyxig. Det är ingen tråkig glöggflaska man köper hem och det smakar långt ifrån halvdant. Detta är en toppenglögg som verkligen ger julkänslor så jag hoppas att Saturnus väljer att sälja glöggen även nästa år.

Är du en whiskydrickare som både älskar whisky och glögg skulle jag kunna tänka mig att starkvinsglöggen också är otroligt god. Jag dricker inte whisky i vanliga fall och är inte speciellt förtjust i alkohol heller faktiskt, så jag överlämnar den starkare varianten till andra.

Saturnus glögg med whisky rekommenderas STARKT.
Bilder på Saturnus Glögg med whisky
Saturnus Glögg med whisky DSC08272-1 - Saturnus Glögg med whisky
Saturnus Glögg med whisky

Mizzyz

Mizzyz

18-02-2012 18:54

Snyggt recenserat och grattis till Diamanten!

kuligheter

kuligheter

01-02-2012 01:51

exceptionell :-)

drej72

drej72

31-01-2012 12:22

SUPER

Den här recensionen av Saturnus Glögg med whisky har fått betyget:

1. Mizzyz
  2. kuligheter