Skantic BSW-01

Sammanvägt betyg (1): Användarnas sammanvägda betyg Skantic BSW-01

Alla recensioner om Skantic BSW-01

Skriv din egen recension

Diamantrecension

Skantic Vattenkokare - Första intrycket kunde varit bättre!

5  21-01-2012

Fördelar:
Riktigt läcker design, gör sitt jobb, kokar upp snabbt, enkel användning, auto avstängning

Nackdelar:
Kanske i det allra lättaste laget när den inte är fylld med vatten, kan även vara positivt

absolutciiilla

Om mig: Vill önska alla mina gamla Ciao-vänner en riktigt god jul!

Medlem sedan:03-03-2010

Den här recensionen har betygsatts av 15 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Skantic Vattenkokare

Denna skönhet ingick i ett schyst bas paket av varor som man behöver ha hemma i dagens samhälle. I detta bas paket ifrån NetOnNet ingår en dammsugare, denna vattenkokare, kaffebryggare, brödrost och en mikrovågsugn för ynka 1490 kr.
Just denna vattenkokare fick jag väl inte det bästa första intrycket av, i jämförelse med de andra produkterna i samma serie.

Information om vattenkokaren

Märke: Skantic
Pris: Endast vattenkokaren kostar 199 kr på NetOnNet
Volym: 1,5 liter
Material: Plast/Rostfritt stål
Sladdlös: Ja
Autoavstängning: Ja
Watt: 2200 W
Färg: Finns i både svart och vitt

Den fick väl kanske inte den bästa starten

När jag skulle använda denna vattenkokare första gången fick den inte riktigt den starten jag hade hoppats att den skulle få, den fungerade nämligen inte alls. Så det var bara att leta fram kvittot och åka tillbaka med den och plocka hem en likadan, så nu var det helt enkelt upp till bevis vad denna skulle gå för.
Eftersom att den innan inte hade fungerat hade jag heller inte höga förhoppningar på att denna skulle fungera smärtfritt, men jag kan nu i efterhand konstatera att jag hade så väldigt fel.

Inte nog med att den klarar av att koka 1,5 liter vatten på ohyggligt kort tid. Vattenkokaren klarar av att hålla vattnet varmt, den har en automatisk avstängning som gör att man aldrig behöver fundera på om man glömde stänga av vattenkokaren.
Utöver detta så är den dessutom sladdlös vilket underlättar extremt mycket i köket då den kan stå på vilken bänk som helst, och så slipper man ju den fula sladden som alltid är iväg överallt annars.

Vattenkokare är bra till för så mycket mer än bara tée

Numera använder jag min vattenkokare till i stort sätt allting, jag blandar nästan alltid in vattenkokaren i alla maträtter. Främst till maträtter där saker skall kokas, eller värmas, på spisen.
Istället för att låta vattnet koka upp på spisen, vilket drar onödigt mycket energi och som dessutom tar extra lång tid, kokar man snabbt upp en mängd vatten i vattenkokaren som man sedan tillsätter i kärlet på spisen - Då kommer vattnet att börja koka direkt, och man slipper onödig väntetid.
Detta underlättar verkligen när man kokar pasta, potatis och andra rätter som kräver att vattnet kokar/sjuder.

Hur är den vid användning?

Jag har aldrig haft något problem under användningen av denna vattenkokare, dock kan den uppfattas som väldigt lätt och nästintill för plastig när den inte är fylld med vatten. Men detta är ingenting som stör mig för om man inte ska koka vatten, så finns det ingen användning att ha den framme.
Dock brukar jag låta den stå framme ibland, bara för att den är så otroligt snygg. För at få ut det snygga utseendet maximalt mycket bör man placera både kaffebryggaren, mikron och vattenkokaren i köket eftersom att dom alla går hand i hand.
Nåväl, den är som sagt väldigt lätt att bära vilket underlättar för den svage. Den är även väldigt tystgående och gör det den ska, att den sedan stänger av sig själv när vattnet är klart är ju helt underbart för då behöver man aldrig tänka på den säkerhetsåtgärden.
Denna vattenkokare är otroligt simpel då det endast finns 1 knapp att trycka på, och det är på/av knappen. Eftersom att man aldrig behöver stänga av den räcker det helt enkelt med att trycka på, på-knappen och sen är den igång.
Simpelt, enkelt och väldigt effektiv får sammanfatta arbetet hos denna kokare.

En vattenkokare med hjärna

Det absolut bästa med denna vattenkokare är att den har autoavstängning, och att den är utrustad med ett torrkokningsskydd.
Ett torrkokningsskydd är otroligt effektivt för att minska risken för brand och andra olyckor, och det fungerar helt enkelt så att om du någon gång skulle råka sätta på vattenkokaren utan att ha tillsatt vatten, så stängs den automatiskt av tack vare detta skydd.
Hade inte detta skydd funnits och du fått för dig att koka utan vatten, så hade det troligtvis slutat med en olycka.

Slutliga åsikter

Den gör ett helt underbart jobb och den är verkligen värd 199 kronor, även om det inte verkade så till en början. Den har aldrig strulat för mig, den kokar vattnet extremt snabbt, den är väldigt tyst och att den är sladdlös är ju bara för fantastiskt.

Den är dessutom utrustad med tydliga siffror som visar vattenmängden, detta underlättar verkligen om man skall följa något recept eller måtta upp antalet koppar osv. Dessutom stämmer alltid vattenmängden även efter kokning, det är alltså inte alls mycket vatten som avdunstar även om man skulle kunna tänka sig det.

Det enda som man bör passa när man använder vattenkokare är att när vattnet når kokpunkten kommer den otroligt varma ångan att sippra genom "taket" på vattenkokaren. Denna ånga är inte bara varmt, utan glödhet, så det är verkligen viktigt att se till att man har placerat kokaren på ett vettigt ställe.
Ett tips är väl kanske att ha den under en fläkt, men ser man till att inte gå iväg för ångan så kan den stå vart man vill.

Jag rekommenderar denna produkt till alla som är sugna på en vattenkokare som håller måttet, är sladdlös, har det lilla extra och som dessutom underlättar för den tankspridde. Jag kanske inte rekommenderar den till den allra största familjen då den "bara" rymmer 1,5 liter, men för den mindre familjen är det exemplariskt.

Bilder på Skantic BSW-01
Skantic BSW-01 Skantic BSW-01