Skyr Isländsk Yoghurt Jordgubb

Skyr Isländsk Yoghurt Jordgubb

Yoghurt

Recension av "Skyr Isländsk Yoghurt Jordgubb"

publicerad 2012-02-15 | schkog
Medlem sedan : 2009-08-05
Hojta till om jag missat någon viktig recension :)
Fördelar Smakade bra, otroligt mättande, smidig förpackning.
Nackdelar Kunde smakat ännu bättre.
exceptionell

"En otroligt mättande yoghurt."

Det är svårt att ta bra bilder när man sitter i bussen =)

Det är svårt att ta bra bilder när man sitter i bussen =)

I helgen var jag på bandyresa till Kalix och när man åker buss i 12 timmar vill man gärna ha en rejäl matsäck. Jag har tänkt köpa Skyrs nya yoghurt länge, men det har alltid varit slut på affären. Nu hade jag dock tur att få tag i en med jordgubbssmak och självklart tog jag med denna på bussen.

Vad är då Skyr? Skyr är en yoghurt som ursprungligen kommer från Island och där har den ätits över 1000 år tydligen. Den är naturligt fettfri, nyckelhålsmärkt och är rik på proteiner vilket gör den till ett mättande och nyttigt mellanmål. Jag hade aldrig hört talas om Skyr yoghurt innan den kom till Sverige men jag har varit väldigt nyfiken på den på grund av att det gjorts otroligt mycket reklam om just Skyr.
Pris och inköpsställe

Jag hittade min yoghurt på Coop men skulle tippa på att den finns på de flesta matbutiker nu för tiden. Den verkar dock ganska poppis och är slutsåld rätt ofta, men har man tur så finns den där på hyllan.

En förpackning på 160 gram kostar runt 18-20 kronor, vilket jag kan tycka är ett ganska högt pris. Jag har som sagt varit väldigt nyfiken på yoghurten och därför köpte jag den ändå. Annars kan man få en yoghurt på en liter för samma pris.

Förpackningen är relativt liten men har en smidig form. Den är smalare nertill vilket gör den enkel att hålla i med ena handen. Locket är ett rött plastlock med en sked inuti, vilket jag tycker är helt perfekt så man inte behöver ta med sig en egen sked hemifrån. Plastskeden känns rejäl och är knappast någonting som går sönder enkelt.

Designen på förpackningen tycker jag är snygg och känns tilltalande. Det står "Skyr" med stora röda bokstäver på framsidan och nedanför står det vad det är för slags produkt. Det är även en bild på jordgubbar så man lätt får en överblick över vad den smakar.

Jag gillar absolut förpackningen och den är både smidig och snygg.

Smak och konsistens

Min första tanke när jag öppnade denna yoghurt var att konsistensen var väldigt tjock. Den var inte som en vanlig rinnig yoghurt utan den kändes väldigt fast. Detta gjorde att den blev desto mer mättande, vilket Skyr yoghurt också lovar.

Smaken var god, men kanske ingen smaksensation. Man kände av jordgubbssmaken trots att den inte var direkt framträdande. Det smakade lite som naturell yoghurt med en klick jordgubbssylt i. Jag blev dock väldigt mätt redan efter halva förpackningen och det är ju en positiv sak. Eftersom förpackningen är så liten hade jag inte förväntat mig detta. Helt plötsligt kändes produkten väldigt prisvärd.
Mitt omdöme

Efter att äntligen fått smaka på Skyrs yoghurt kan jag säga att den lever upp till mina förväntningar. Det är ingen lögn när dom säger att yoghurten är väldigt mättande, för det är den verkligen. Det är också väldigt bra att den innehåller så pass få ingredienser och att det är ett proteinrikt mellanmål. En sockerhalt på 5 % är inte något att vara rädd för tycker jag, och jag skulle rekommendera denna yoghurt till folk som tränar eller behöver en kick på eftermiddagarna. Det är kanske ingenting man äter varje dag eftersom det isåfall kostar mer än en hundring i veckan. Då och då är det dock väldigt smidigt att äta, och eftersom det som sagt finns en sked med är den perfekt att ta med på utflykten eller på bussen som jag gjorde.

Skyr finns i fyra olika smaker och förutom jordgubb kan man köpa blåbär, vanilj och hallon & granatäpple. Jag kommer absolut att prova de andra smakerna också på grund av den mättnadskänsla man fick. Äter man vanlig yoghurt kan man behöva trycka i sig hur mycket som helst för att bli mätt, men här räckte det med en liten förpackning på 160 gram.

Ingedienser

Skummjölk, jordgubbar 5%, socker 5%, fläderbärsextrakt, naturlig arom, syrningskultur.

Yoghurten innehåller inga konstigheter eller tillsatser, vilket är väldigt bra.
Näringsvärde, per 100 g

Kalcium 7 mg (12 %*)

Den här inlägget har blivit läst 634 gånger och utvärderats till
exceptionell

• sparks publicerad 2012-02-22
    tråkigt att den e så dyr
  • Fredde3993 publicerad 2012-02-20
    Hur bra som helst!