Fakta, erfarenheter och råd

5  14-05-2011

Fördelar:

Nackdelar:

sjubarnsmamma

Om mig: Jaha, då blev det mindre läsningar och betygsättningar efter ciao:s förändringar. Det var inte ovänt...

Medlem sedan:17-11-2010

Recensioner:2085

Den här recensionen har betygsatts av 8 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
En rökande cigarett

Alla vet vi att rökning är farligt men ändå så väljer en hel del av befolkningen att utsätta sig själv för fara och även dom som står bredvid blir utsatt för rökningen. De flesta vet att vid varje bloss så får man i sig tusentals farliga och giftiga ämnen och det kan leda till olika skador och sjukdomar. Enligt statistiken så är det varannan person som dör en för tidig död tack vare rökningen.
Många ungdomar börjar röka för att vara häftig och snygg. Det är coolt att stå i rökrutan och verka häftig när andra skolungdomar går förbi, men i självaste verket så är det inte så coolt att röka. Det får en person att få sämre kondition, mindre sexlust och man kan även få finna av rökningen.

Tobak och cigaretter

Tobak finns i olika varianter så som Cigaretter, cigarrer, cigariller, pipa och vattenpipa, men cigaretter är det som är vanligast. Cigaretter innehåller inte bara tobak utan röken från en tänd cigarett finns det cirka 4000 kemiska ämnen och många av dessa ämnen som finns i cigaretterna kan ge cancer.

De farligaste ämnena:

• Nikotin, ett ämne som bara är tillåtet i tobak och i produkter som ska hjälpa den som vill sluta röka eller snusa. Nikotin är så farligt att om man fick nikotinet från fyra cigaretter direkt i blodet skulle man dö.
• Cyanväte, en giftig gas.
• Koloxid, en giftig gas som bland annat finns i bilavgaser.
• Tjära, som innehåller många olika ämnen, bland annat ett som ger cancer. Förutom i cigaretter används tjära bland annat i asfalt och målarfärg
• Exempel på andra farliga ämnen är bly, kadmium, ammoniak, aceton och metanol.
Tobak föder sjukdomar

Det finns olika sjukdomar som är direktkopplat till rökningen eller som är en bidragande orsak till ett försämrat mående.
Stroke
Det är när en person får en blodpropp i hjärnan eller en hjärnblödning. Stroke är mycket allvarlig och måste behandlas direkt. Det är inte alla som överlever en stroke och de som gör det kan få men för livet och riskerna finns naturligtvis att de drabbas igen. Speciellt om personen röker så är riskerna mycket stora. Det är cirka 30 000 personer som insjuknar i stroke varje år och två tredjedelar av dom drabbas första gången.

De viktigaste riskfaktorerna för Stroke är

• högt blodtryck
• rökning
• höga blodfetter som ökar åderförkalkningen
• hög alkoholkonsumtion
• ärftlighet för hjärt-kärlsjukdomar
• hög ålder
• tidigare genomgången stroke eller TIA
• diabetes
• förmaksflimmer
• förträngning av halspulsådern.

När folk läser dessa punkter så är det säkert många av dom som tänker att jag har inte högt blodtryck eller jag har inte diabetes så då minskar risken att jag får stroke så då kan jag röka, men så fungerar det inte riktigt utan det ena utesluter inte det andra och riskerna är stora oavsett hur många av punkterna man har.
Hjärtinfarkt

När

Bilder på Sluta röka - råd och tips
Sluta röka - råd och tips Sluta röka
Sluta röka - råd och tips
man får en hjärtinfarkt så har man fått en förlust av hjärtmuskelceller orsakad av långvarig akut syrebrist. En hjärtinfarkt kan beskrivas på olika sätt, antingen i termerna vilken anatomisk del av hjärtat som har blivit drabbad. Elle i termer av vad EKG visar. Den dominerande orsaken tull en hjärtinfarkt är att en inlagning av fett i bukväggen går sönder. När sedan blodet kommer i kontakt med innehållet så levrar det sig inne i kärlet och som då förhindrar blodflödet.

Riskfaktorer

High-density lipoprotein - när det är lågt.
Triglycerid högt blodtryck *
Diabetes
Fetma
Tobaksrökning
Hyperhomocysteinemi
Stress
Kön - män är mer utsatta än kvinnor.
Alkohol
HyperkolesterolI

Kol

Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom är en kronisk sjukdom som kommer sakta men säkert, den kommer smygande på en. Sverige beräknas det vara en halv miljon människor som lider av denna fruktansvärda sjukdom, men hur många exakt vet man inte då det är många som inte har fått sin diagnos. När man har fått denna sjukdom så förhindras flödet i luftvägarna och denna sjukdom är direkt kopplad till rökning. Det börjar med hosta och slem i halsen. De som har kol får mer slem än vanligt och måste hosta upp det. Efter en tid så blir luftrörsväggarna mindre elastiska och luftvägarna krymper eller trängre och emfysem kan uppstå, vilket betyder att lungblåsornas väggar kollapsar och syreupptagningsförmågan försämras påtagligt. Andnöd uppstår senare i sjukdomens förlopp och hos en tredjedel så slutar lungorna att fungera.

Symtom vid KOL

• Andnöd vid ansträngning
• Kronisk hosta, ofta upphostning med slem, så kallad rökhosta
• Pip i bröstet
• Trånghetskänsla i bröstet och/eller besvärande hosta i samband med förkylningar
• Förkylningar som allt oftare blir alltmer långvariga
• Ett vanligt klagomål är "försämrad kondition"

Sen har vi även astma och där skiljer sig Astma och KOL sig åt

Egna erfarenheter

Som de flesta vet så är cancer en samlingsnamn för olika sorters sjukdomar inom cancer. Det finns hjärntumör, skelettcancer, tarmcancer och andra cancerformer som angriper olika organ i kroppen. Rökning kan vara en bidragande orsak till sjukdomen. Jag har en bästa vän som drabbades av en stor hjärntumör och hon var inte äldre än 33 år gammal när hon fick veta att hon hade den bakom ögongloben. Hon har strålbehandlats och fått mediciner och tumören är under kontroll, men en tumör kan börja växa när som helst. Den kan förändra sig under en natt och man vet aldrig när tumören tar över livet.
Min farmor fick cancer i hela kroppen men hon hade aldrig rökt en cigarett, men däremot så hade hon varit passiv rökare under flera år där en man rökte cigarrer om dagarna. Passiv rökning är lika farligt fast det är många som inte tänker på det. När farmor fick diagnosen skelettcancer så hade vi henne i livet två månader, sen övertog cancern hennes liv.

Min pappa har fått hjärtinfarkt och stroke. Han har varit rökare i över 50 år och han drabbades hårt. Inte för att jag tror att det har att göra med hur många år han rökte utan just att rökningen var en bidragande orsak till sjukdomen. Pappa har fått mer än en stroke och flera TIA-attacker och han har drabbats av diabetes. Han har inte rökt på 8 år nu och han får fortfarande TIA-attacker men hade han fortsatt att röka så hade han säkert fått stroke i stället för en genomgående TIA-attack. Det kan han få ändå men med rökningen hade han kunnat få den tidigare. Pappa var 69 år gammal när han fick sin första stroke.

Min mamma drabbades av hjärtinfarkt samma år som pappa fick sin stroke. Hon var bara 53 år gammal när hon fick den och fick bli by-pass opererad. Hon hade tidigare haft kärlkramp och fick medicinering för det men rökningen visade än en gång vara boven i dramat. Det har kommit fram också att mamma lider av emfysem.
Själv har jag råkat ut för ”fallande lunga” Det gick hål i min lungsäck och luft sipprade ut och lungan såg ut som ett russin. Jag kom i sista stund i stort sett för när jag kom in och fick hjälp så hade höger lunga kollapsat och vänster var på väg. Hade jag väntat till morgondagen som vårdcentralen ville så hade jag inte vaknat upp på morgonen. Allt enligt läkarna. Jag fick beskedet där inne att ville jag leva längre så var det bara att sluta att röka. Jag kan ändå råka ut för det igen men möjligheterna minskar när jag inte röker. Jag har även fått diabetes och med diabetessjukdomen så finns risken att få både hjärtinfarkt och stroke.
Jag har en moster som dog förra året på grund av sin sjukdom KOL. Hon blev bara 59 år gammal. Hon hittades död i soffan och när eller hur hon dog är det ingen som vet. Jag hoppas bara att hon slapp att lida, men doktorerna som kan det här med KOL säger att man sakta men säkert kvävs till döds. Jag har en annan moster och en morbror som har KOL. Min moster kan inte stå rakt upp och prata och min morbror lever med syrgas. Min faster fick diagnosen KOL och hon hade även astma. Tyvärr så finns hon inte längre bland oss utan hon dog förra året bara 68 år gammal.
Jag skriver fritt

Jag har själv rökt så jag vet verkligen hur det är att vara beroende men jag vet också att viljan man har inom sig är större än behovet. Däremot så tror jag att många måste få se allvaret innan de tar det stora beslutet och slutar att röka. Oftast så tänker man att det drabbar inte mig, men den kan göra det. Sjukdomar kan drabba alla och många av dom kommer smygande så man märker inte dom förrän det är för sent. Jag har hört många säga: Jag vill röka så låt mig få röka om jag vill. Det är bara mig det drabbar. Nej säger jag, så är det inte. Rökning sätter sig i möbler, väggar och kläder och det fast man röker ute. Jag tänkte inte själv på det när jag rökte utan jag rökte på balkongen och gick sedan in och tog upp min son i famnen. Inte tänkte jag på att jag hade röken med mig in i mina kläder och inte tänkte jag på att jag luktade rök i munnen och det smakade min son på när jag pussade honom. Min son fick sin diagnos astma när han var 5 år gammal och han slutade att andas flera gånger under hans första 3 år. Om det berodde på min rökning vet jag inte. Det är fullt möjligt men det behöver inte vara så, men det är sådant som jag kan tänka på idag. Vi har dessutom många i släkten som har astma.
Många gånger tänker man: bara en cigarett, det kan inte vara farligt. Jo med tanke på att en tänd cigaretts rök innehåller 4000 olika giftiga ämnen så är det rent ut sagt livsfarligt.

Mina råd om rökning

Jag vet att det är lättare sagt än gjort och oftast så måste man vara med om det tragiska på nära håll för att förstå hur farlig röken är, men dödliga sjukdomar kan drabba alla. Precis alla, även dig. Men för att kunna sluta röka så måste man vara motiverad till max. Man måste vilja för den enda som kan lyckas med att sluta är bara du själv.
Sött upp ett mål. Skriv upp vilken dag som det är din sista cigarett. Efter den dagen så försöker du hålla det du lovat dig själv. Sätt upp hur länge du ska göra uppehållet. Spara undan de pengar som egentligen skulle gått till semester och när du har kommit till den dagen som du har satt upp så unna dig någonting. Sätt upp nya mål.
Det finns olika hjälpmedel idag om hur man kan sluta och röka. Det finns plåster och tuggummi och apoteket har många fina råd att komma med.
När jag slutade att röka så hade jag en ask cigaretter i kylen. Oftast så är det ju så att man suktar efter det man inte har, men det man har kan man avstå ifrån. Jag rörde aldrig dessa cigaretter och den asken följde mig i ett års tid. När jag var redo och kände att jag har fixat detta så gav jag bort dom till en som ville ha dom. De var torra som snus men han ville ha dom och jag ångrade verkligen att jag gav honom dom för det kändes samtidigt som att jag hjälpte honom att bidra till rökning.
När jag blev röksugen så tog jag ett helt vanligt tuggummi. Ni vet den tid det tar för att sätta cigaretten till munnen och tända och sedan ta det första blosset? Det är den tiden det tar som röksuget går bort. Man blir röksugen och tar ett tuggummi i stället och strax därefter så försvinner röksugen.
Det är idag 16 år sedan jag slutade röka och jag kan än idag bli röksugen. Ibland är suget så stark men det försvinner efter några sekunder. De sekunder som man innan tog upp cigaretten och tände och sedan tog ett bloss av.

Vill du sluta röka så

•sätt upp mål både för dagen du ska börja sluta röka och till den dagen då du ser hu många veckor, månader som har gått.
•Spara pengarna som skulle gått till cigaretter
•Belöna dig själv. Antingen efter varje vecka eller månad.
• Klarar du inte att sluta röka utan hjälpmedel så gå till apoteket så får du råd där om hjälpmedel.
•Beröm dig själv
•Skulle du råka få ett återfall så deppa inte utan ta bara nya tag.

Bra anledningar till att inte röka

• Man kan ha pengar till annat, eftersom det är dyrt att röka.
• Man har bättre kondition om man inte röker.
• Man är friskare utan cigaretter, både nu och i framtiden.
• Troligen får man ett längre liv om man inte röker.
• Man slipper göra föräldrar och andra arga och besvikna.
• Man slipper vara beroende och känna abstinensbesvär som att vara röksugen, bli stressad eller orolig.
• Kläderna luktar inte rök.
• Man behöver inte få dålig andedräkt eller gula tänder.
• Om man är under 18 år kan man göra roligare saker med sin tid än att försöka få tag på tobak.
• Man slipper få rynkor i förtid.
• Tobaksodling förstör miljön på många sätt och odlarna skadas av giftiga bekämpningsmedel.

zeelita

Perfekt

Lhasa

Lhasa

14-05-2011 17:10

Jag rökte ett paket om dagen i massor av år och dessutom så snusade jag. Jag lyckades sluta med både röning och snusning för ett antal år sedan. Det var helt klart svårare med snuset men jag använde mig av en lite bit ingefära under läppen, det lurade själva ovanan men nikotinberoendet tog det några dagar att bli av med och det var några jobbiga och svettiga dagar och nätter=)=) Jag är mycket glad och stolt över att inte ha några laster idag, förutom grönt te och lite pepsimax=)

Den här recensionen av Sluta röka - råd och tips har fått betyget:

1. zeelita
  2. anpk