Opti nut fruit & nuts - bra när man är godissugen

4  12-02-2012

Fördelar:
god, bra energikälla

Nackdelar:
mättar inte så bra

Effekt

Jonnsen

Om mig: Trots att Ciao har lovat att man skall få 5 kronor per skriven recension i hela november så har man ...

Medlem sedan:04-07-2008

Den här recensionen har betygsatts av 13 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Om produkten

Detta är ett kosttillskott som man använder när man tränar. Kategorin som produkten tillhör prukar man kalla för dietbar. Den innehåller vassleprotein, fettsyror som är nyttiga samt så har den ett lågt sockerinnehåll. Optinut är ett bra alternativ till den som vill ha en gott tillskott med protein efter ett träningspass eller som vill hålla koll på sin vikt. Det som gör att den skiljer sig från andra liknande produkter är att den innehåller nötter vilket i alla fall jag aldrig har sett en dietbar innehålla förut.

Innehåll

Sorbitol, jordnötter,vit choklad med sötningsmedel (12.5%) (maltitol, kakaosmör, mjölkfett, emulgeringsmedel (soja lecitin), vanilj), sojagranulat, sojakrisp (sojaprotein, tapioca stärkelse, salt), vetestärkelse, fuktighetsgivare (glycerol), mandel (5,1%), vassleproteinkrisp (vassleprotein, rismjöl), aprikoser (4,1%), (innehåller sulphur dioxide), caschewnötter (3,6%), palmfett, sojaprotein, pistagenötter (3,1%), vassleprotein (hydrolyserat vassleproteinkoncentrat, vassleproteinkoncentrat, vassleproteinisolat), salt, emulgeringsmedel (sojalecitin), surhetsreglerande medel (citronsyra).

Näringsvärde

- varav mättat 2,6 gram
  • Fibrer 4,3 gram
  • Natrium 0,1 gram

Min åsikt

Anledningen till att jag köpte denna bar var dels för att det är Star nutrition som tillverkar produkten och då jag har provat många andra produkter som dom har tillverkat som jag har varit nöjd med så tyckte jag det kunde vara intressant att prova en av deras dietbars också. Att den innehåller nötter såg jag som väldigt positivt då jag är mycket förtjust i nötgodis. Men när man tränar så är det ingen bra idé att äta vanligt godis så då använde jag denna baren som en sorts substitut till godis och dessutom fick jag protein genom att äta en sån här. Smaken tyckte jag om, den var riktigt god så jag kommer att fortsätta köpa den här i framtiden.

Jag tycker att den mättade något, men då den bara är på 40 gram så kan den ju inte ersätta en måltid. Jag använde den då inte som ett sorts mellanmål efter träningen utan det fick mer bli som ett snack på kvällen när mitt sötsug var som värst. Som detta fungerade den bra och jag köpte inget vanligt godis under tiden som jag hade dessa hemma.

Min rekommendation om man tränar och vill prova denna bar är att man inte ersätter andra måltider med baren utan man kan använda den som ett snack vid behov eller när man bara behöver en energikick. När jag har varit på träningen så brukar jag ta en proteindrink vilken mättar bra. Så jag skulle rekommendera att man fortsätter med en proteindrink efter träningen (om man gör det normalt sätt det vill säga) och så använder man baren efter behov bara. Alltså inte som en sorts måltidsersättare då den inte ger tillräckligt med mättnads känsla.

Självfallet är ju detta individuellt så man får prova sig fram, men det var detta jag kom fram till efter att ha testat baren. Den funkar bra när jag behöver lite extra energi eller tidigt på morgonen när jag har svårt att äta frukost. Då tycker jag det är lättare att äta en sån här än att äta en stor frukost.

Jag köper mina bars på gymgrossisten online och där brukar den kosta omkring 10 kronor. Priset skiljer sig något och jag vet att när jag köpte den så hade dom dragit ner priset något, men det är inte så många kronor som skiljer.

Kommentarer

Skriv den första kommentaren till den här recensionen!

Den här recensionen av Star Nutrition - Optinut Fruit & Nuts har fått betyget:

1. Stonehaven