SteelSeries 5H v2

SteelSeries 5H v2

Headset - PC-multimedia - Kabelansluten

Recension av "SteelSeries 5H v2"

publicerad 2010-09-07 | miWe
Medlem sedan : 2010-09-04
Fördelar Rejäl konstruktionen , Transportsäkert, fyra delar , Två olika typer av vadderade kuddar
Nackdelar För små kåpor Inget för musiklyssnaren
Design
Kvalitet
Funktioner

"SteelSeries 7H"

Sett till designen och konstruktionen så upplever man definitivt dessa lurar som påkostade. Det känns som kvalité rakt igenom. Visserligen är det svårt att veta hur lång livslängd headsets har, då det är en del rörliga delar som kan gå sönder, men rent spontant så känns det som att 7H kommer hänga med ett tag. Bågen, som håller fast de båda kåporna, är rejäl och begåvad med en lång bit vadderad kudde. 7H består av fyra olika delar, som går att plocka isär på ett smidigt sätt. Detta för att minska risken för att headsetet ska gå sönder under transport.

Kåporna i sig, är det i designväg som jag inte gillar. De är alldeles för små, på mig som har normal stora(?) öron så passar de inte alls. De klämmer åt rejält och efter ett stund gör det nästan ont. Kåporna har vadderade kuddar i någon form av skinn eller skinnliknande-material, men de går att byta ut till någon mer gummiliknande material om man tycker det blir för varmt med skinn. För varmt blir det, 7H har nämligen kåpor som är stängda och eftersom luft inte kan passera igenom luren blir det väldigt varmt.

7H är begåvade med en rejält tilltagen sladd, i slutet delar den av sig till två vanlig 3,5mm-kontakter, i guld. I andra änden, den mot headsetet så har SteelSeries tänkt till och inte valt en vanlig 3,5mm-kontakt utan valt en mini-USB istället. Enligt SteelSeries ska det minska risken för att kontakten ska gå sönder om den dras ut av misstag. På sladden sitter även volym-kontrollen.

På vänster kåpa sitter en mikrofon, som är utdragbar ur kåpan. Den är böjbar lite hur som helst och fungerade bra under tiden jag använde den.

Features

* Optimized soundscape for crystal clear high, low and mid-tones
* Interchangeable ear-cushions for both hear-through cloth and noise dampening leather
* 50 mm driver units provide rich and detailed audio reproduction
* Pull-out, "invisible" microphone
* Travel friendly and can be dismantled into 4 separate pieces

Technical Data

* Headphones
o Frequency response: 18 - 28.000 Hz
o Impedance: 32 Ohm
o SPL@ 1kHz, 1 Vrms: 112 dB
o Cable length: 1,0 + 2,0 = 3,0 m (9,8 ft.)
o Jacks: 3,5 mm

* Microphone
o Frequency response: 50 - 16.000 Hz
o Pick up pattern: Uni-directional
o Sensitivity: -38 dB

Först ut när man ska recensera ett headset är enligt mig alltid att börja spela lite Counter-Strike. Det är väl i ett spel som detta som en produkt från ett företag som inriktar sig på gaming borde briljera? Gör 7H då det? Nja, ljudet är visserligen väldigt tydligt och eftersom SteelSeries har valt en sluten design (alternativet är öppen) på kåporna så hör man nästan inget från omgivningen, vilket gör att man lättare kan koncentrera sig på spelet.

En sluten lösning är dock inte alltid det bästa och nackdelarna är många. Förutom det vi redan nämnt så blir det väldigt varmt, men just att man inte blir störd av omgivningen så innebär det också att man inte får någon kontakt med omgivningen. Jag åkte vid flera tillfällen ut för rejäla utskällningar av min sambo för att jag inte svarade när hon ropade på mig, hehe. För att återgå till CS, så är ljudet som nämnt ovan tydligt och det märks att man valt att satsa på gaming. Det känns lite som att mellanregistret är något nedtonat och man får de väldigt höga och låga tonerna i överflöd.

När vi sedan fortsätter till spel som Starcraft II, Battlefield: Bad Company 2 och Call of Duty: Modern Warfare 1 och 2 så förstärks föraningarna. Det passar säkerligen en hardcore gamer, men personligen tycker jag att ljudet blir lite jobbigt att lyssna på under längre spelsessioner. Det känns vasst och nästan skär i öronen, men tydligt är det. Du kommer inte missa de där fotstegen där borta som du normalt sett kanske inte hör men ditt gamla headset.

Eftersom musik och film numera förkommer allt mer vid normal datoranvändning så är det självklart att vi även koncentrerar oss på det vid tester av headset och det är här som 7H tappar mark. 7H låter nämligen inte alls bra till musik, snarare instängt och burkigt. Livfullheten i musiken som man hör med PC360 är helt borta och det känns tamt och tråkigt. För film är det inte lika allvarligt, men speciellt bra blir det aldrig. 7H är helt enkelt en produkt för den inbitne storspelaren.

7H kostar trots allt en rejäl slant och placerar sig själv i en högre prisnivå, en bra bit över budgetalternativen. I denna prisnivå brukar SteelSeries Siberia v2 vara ett populärt alternativ och att välja mellan dessa två tordes bli svårt. Dock skiljer sig dessa headset betydligt på en viktig punkt. Vill du ha ett öppet headset eller ett stängt? I och med detta headset så fortsätter SteelSeries konkurrera med sina egna produkter, men det handlar nog snarare om att ta så många marknadsandelar som möjligt från konkurrenterna Razer Carcharias och Roccat Kave.

Den här inlägget har blivit läst 2181 gånger och utvärderats till

• lottilina publicerad 2010-09-07
    Samma sak här, kul recension. Och cs-spelande antar jag var en rten uppoffring från din sida? Håller dock med föregående kommentar om att betygsättningen är konstig med tanke på att du skriver att den har många nackdelar?
  • terrestrial_alchemist publicerad 2010-09-07
    Mycket info men upplägget gör inte mycket för att underlätta läsningen. Info om pris och exempel på inköpställen borde ingå. För övrigt ett obegripligt högt betyg med tanke på att själva kåporna beskrivs som obekväma.

Produktinformation : SteelSeries 5H v2

Headset - PC-multimedia - Kabelansluten

Produktbeskrivning: SteelSeries 5H v2 - headset, SteelSeries 5H v2 USB - headset

Typ av produkt: Headset - kabelansluten

Rekommenderad användning: PC-multimedia

Typ av hörlurar: Headset - binaural

Hörlursmodell: Full storlek

Ljudutgångsläge: Stereo

Ljudspecifikationer: Frekvensrespons 16 - 28000 Hz - Impedans 40 ohm, Frekvensrespons 16 - 28000 Hz - Sensitivitet 110 dB - Impedans 40 ohm

Mikrofon: Bom, Inbyggd - bom

Operativt läge för mikrofon: Mono, Enkelriktad

Känslighet: -38 dB

Impedans: 2 kohm

Svarsbandbredd: 75 - 16000 Hz

Specifikationer för ljudingång: Enkelriktad - 75 - 16000 Hz - Utimpedans 2 kohm, Enkelriktad - 75 - 16000 Hz

Anslutningar

Anslutningstyp: Hörlurar ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm ) ¦ Mikrofon ( minihörlurskontakt 3,5 mm )

Diverse

Medföljande kablar: Headset-kabel - integrerad - 3 m, Hörlurskabel - 1 m ¦ Förlängningskabel till headset - 2 m, Headset-kabel - 3 m

Inkluderade tillbehör: USB-ljudkort

Tillverkarens garanti