Dele

Om mig: 40-årig barnskötare som helst recenserar musik. Mycket hårdrock blir det (mest äldre), men också en ...

Medlem sedan:17-04-2007

Recensioner:304

Medlemmars tillit:47

Den här recensionen har betygsatts av 15 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Den i Nyköping födde, men sedan tidigt i Stockholm bosatte, trubaduren Stefan Demert, slog igenom i slutet av 1960-talet vid en visafton, där hans succéartade framträdande så småningom ledde till omfattande lansering med bl.a. framträdanden i tv:s Hylands hörna, folkparksturné och så då 1970 skivdebut med detta album, "Visor För Smutsiga Öron".

Musiken han framför är ganska okomplicerad akustisk gitarrbaserad trubadurmusik med lättsamma och komiska texter byggda runt påhittade situationer/händelser med personlig vinkling. Historierna i låtarna tar ofta smått egna vändningar och innehar abrupta slut. Till Demerts mest kända sånger hör "Balladen Om Den Kaxiga Myran" (som finns med här) och "Anna Anaconda" som han gjorde tillsammans med Jeja Sundström 1975.

Där Stefan på sitt nästa album "Marsch På Er Alla Pannkakor" alltmer skulle närma sig det akustiska, och delvis något mer grunda sina texter på ideologier så saknas detta i stort sett helt på den här plattan. Det lyriska innehållet här kan kanske mer beskrivas som framfört av "En vissångare som har förvaltat bondkomik i burleska visor"; en av de benämningar han har fått under åren. Här trängs sånger om prinsar och prinsessor, gamla släktingar med dålig hörsel och barnaga m.m., allihop försedda med en komisk knorr.

En viss "landsortskänsla" finns också över hela albumet, dels i texterna som ofta utspelar sig i äldre miljöer och företeelser, men också i musiken, som utöver den akustiska gitarren till stor del också kompas av dragspel, fiol, piano och andra instrument som ger en viss "gammelsvensk" folkvisebeklädnad. Två av spåren på albumet är också gamla traditionella visor som är omgjorda i nytt arrangemang.

Jag tycker personligen att "Visor För Smutsiga Öron" inte är en speciellt lyckad skiva; dels p.g.a. att texterna är ganska simpla, både till innehåll och till uppbyggnad. Med snart 40 år på nacken så har en del av dessa vardagsgrundade texter inte heller riktigt hängt med i samhällsutvecklingen, och är grundade i ett annat perspektiv än ur det från vilket man ser saker av idag. Som exempel på detta kan nämnas att albumet inleds med en visa som lättsamt närmar sig, och humoristiskt försöker beskriva kvinnlig prostitution (och nämner att det i visans situation är mannen det är synd om), något som jag personligen tycker känns minst sagt tveksamt.

Även om Demert är en trubadur som till viss del har sitt personliga sound och skrivsätt så skulle jag ändå definitivt vilja beskriva hans texter som allmänt mer lättsamma och "folkliga" än det som de flesta inom denna genre brukar sikta in sig på. Personligen uppskattar jag trubadurmusik som är ideologisk, välformulerad och eftertänksam och det får man väl egentligen inte riktigt här. "Visor För Smutsiga Öron" blir aldrig mer än lättsam underhållning för stunden, beståendes av små "pamfletter" som egentligen inte handlar om något, utan bara försöker vara "småroliga". Alltihop uppbyggt på i längden ganska uppenbara och enkla rim.

Ibland tycker jag att Demert på det här albumet närmar sig domäner där musikens innehåll känns ganska opersonligt, och istället för att ta en bestämd och personlig utgångspunkt har anpassats efter allmänna och ganska simpla kriterier, något som är synd. Det här är förstås bara min egen personliga åsikt, och "Visor För Smutsiga Öron" kan säkert i form av lättsammare underhållning för många bjuda på en hel del uppskattning.

Det finns några tillfällen där jag tycker att materialet träffar rätt (främst i den korta och småfyndigt betitlade "Tankar Vid En Tapet"), där det känns personligt och fokus har avvägts på ett bra sätt. När Demert dock lyckas sämst (där han använder allmänna synsätt som grund) så tycker jag däremot att det stundtals har en tendens att musikaliskt hamna nära de domäner som Björn Rosenström rör sig inom (och med det så slår jag fast att jag absolut inte är någon beundrare av honom) och alltihopa blir bara lite för simpelt och "billigt".

Som avslutning på denna recension så konstaterar jag helt enkelt att jag inte vill rekommendera det här albumet. På sin nästkommande platta så har Demert knåpat ihop ett lite starkare (roligare) låtmaterial, som även emellanåt har något mer substans i idéerna bakom. Dessutom är det musikaliska där mer trubadur- (och mindre folkmusik-) likt. Min rekommendation är att hellre köpa den, eller samlingsplattan "Musik vi minns 1970-81", för att sedan eventuellt komplettera med denna, om man gillar vad man hör.

Eftersom inte låtlistan finns här på Ciao så kommer den här:

1. Massageinstitutet
2. Den Stränge Fadern