Idealisk camping att använda som bas för utflykter

4  28-01-2008

Fördelar:
Personlig camping, nära till sevärdheter

Nackdelar:
(För den som har de kraven) Ej 5 - stjärnig

JanneRafiki

Om mig: Kanske är turf något för dig? ciao.se/TURF__Recension_112829

Medlem sedan:23-05-2007

Den här recensionen har betygsatts av 23 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Stenrösets Camping ligger vid riksväg 45 strax utanför själva statskärnan i Trollhättan. Det är en trestjärnig camping som är öppet året runt. Svenska campingplatser klassificeras enligt en femstjärnig skala av en branschorganisation för campingplatser.

Det är främst livsmedelsbutik, restaurang och mera aktivheter för barn som Stenrösets Camping saknar för högre klassificering, vad jag kan se. Se http://www.camping.se/templates/article____39.aspx

Stenrösets Camping har en kiosk med generösa öppettider under högsäsong, men den är bara öppen en gång i veckan under lågsäsong.

På Stenrösets Camping finns det några fast boende. Det är folk med ordnade förhållanden som gillar friheten. Att ha sitt hus på hjul. Jag har en kompis som har bott där i husvagn i drygt ett år. Men de finns de som bott Där mycket längre med. En man som bott där sedan runt millennieskiftet flyttade nyligen till Göteborg pga av sin jobbsituation.

Jag har varit på campingen några gånger och hälsat på, utan att ha bott där själv. De som driver campingen bor alldeles bredvid och ordningen på campingplatsen är mycket god. Det började tydligen med att någon frågade om lov att ha sin husvagn på bondgården (som det var en gång i tiden). Sedan föddes tanken om en camping och tanken realiserades. Campingen har funnits i närmare 20 år.

Det är en lugn camping ca halvmilen från torget i Trollhättan. Husvagnsfolk och andra med cykel kan inte cykla på 45:an som är motorväg numera. Istället finns en liten oansenlig grusväg som med fördel kan användas för att ta sig till centrum. Grusvägen heter Stubberödsvägen och det är skyltat Stubbered. Man kommer till centrum via ett område som heter Skoftebyn. Det kan vara lite svårt att hitta om man inte känner till platsen. Använder man Stubberödsvägen som cykelväg får man sju kilometer till torget. Halvvägs får man asfalt och lämnar Stubberödsvägen.

Eller varför inte ta sig en promenad till stan? Det går även bussar om man inte är bilburen.

Det är drygt sex mil till Göteborg och alltså ca lika många kilometrar till statskärnan i Trollhättan. Det finns en busshållplats utanför, med bussar som kör åt båda hållen. Trollhättan har även en camping (också trestjärnig) några hundratals metrar från statskärnan, om det är viktigt för en. Är man på cykelsemester är det en klar fördel, men de flesta som bor på lugna Stenröset kommer med bil eller kanske en hyrd buss om de är ett större sällskap.

Har man bil så är ligger campingen bra till för dagsutflykter. Dagsutflyktsavstånd till Göteborg, med Liseberg och massor av annat.

Trollhättan har sina slussar. Båtar och fartyg slussas upp och ner i ett turistvänligt område. Är man i Trollhättan under Fallen Dagar ska man naturligtvis kika på fallpåsläppen, som numera bara görs för ren ögonfröjd till lokalbefolkning och turister. Det sista påsläppet de här dagarna brukar göras med en speciell belysning från fallen. Det är enorma krafter som kommer från det tämjda fallen. Det finns påsläpp andra dagar än under Fallens Dagar med. Kontrollera med Turistbyrån om du är intresserad.

Trollhättan är ju också "Trollywood" - filmens stad. Längs Storgatan finns följande stjärnor med sina namn i en stjärna på gångstråket.

Trollywood's Walk of Fame
  • Lauren Bacall
  • Samuel Fröler
  • Lena Olin
  • Michael Nyqvist

Kriterierna för att få en stjärna är …

"Utsedd person ska ha gjort framträdande arbete inom filmen samt dessutom ha anknytning till Trollhättan. Således kan det vara person som spelat in film i Trollhättan eller person som spelat in film utanför orten, men har annan anknytning, exempelvis uppväxt- eller boendeort."
http://www.trollhattan.se/thn_templates/StandardPage.aspx?i d=4468

För den som är intresserad lär det finnas en karta med inspelningsplatser ur filmer att köpa. Bron från "Fucking Åmål" och huset där "Tillsammans" spelades in, till exempel. Men visa då respekt för folk som bor och lever runt de platserna.

Förutom husvagns- och tältplatser finns det 8 stugor med 4 sängplatser vardera. Campingen är idealisk att använda som bas för utflykter. Prismässigt ligger Stenröset som en genomsnittlig svensk camping. Nackdelen är att de inte finns billigare tvåmansstugor för den som skulle föredra det.

För de som vill vara mera stationär är campingen okey inte mer. Då tycker jag det finns bättre alternativ. Det är mest en sommaraktivitet, så ser jag i alla fall på det. Personligen skulle jag i så fall vilja ha en camping vid vattnet och så ligger inte Stenrösets Camping till. Självklart kan man grilla och göra annat som hör camping till här.

Jag rekommenderar i alla fall att man använder campingen som avstamp för aktiviteter OCH kopplar av med "riktigt" campingliv mellan turerna.

marf

marf

09-04-2008 09:34

bor själv i trollhättan och jag tyckte det lär bra faktiskt

sasselisass

sasselisass

08-02-2008 18:50

Nu blev man ju sugen på att åka dit!

erkan00

erkan00

31-01-2008 22:22

bra recension. hoppas luleå klarar slutspelet,även skellefteå utan kval, om jag får nämna lite hockey här, vi har samma intresse där...

Den här recensionen av Stenrösets Camping, Trollhättan har fått betyget:

3. FLAB

"användbar" av (9%):
  1. StarOfUsA
  2. Dele

Albert Kök Hotell & Konferens, Trollhättan Albert Kök Hotell & Konferens, Trollhättan
Boende - Hotell
First Hotel Kung Oscar, Trollhättan First Hotel Kung Oscar, Trollhättan