Swedbank - Lätt att sköta ekonomin och har aldrig haft problem

5  05-09-2010

Fördelar:
Dom har allt jag behöver för att kunna sköta min ekonomi, lätt att använda, kundvänligt

Nackdelar:
Kanske lite sämre räntor

Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 22 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Jag har använt mig av Swedbank ganska många år. Rättare sagt så har jag använt mig av Sparbanken Nord, som är en fristående bank men ändå hör dom till koncernen Swedbank och har en gemensam internetbank.

På första sidan finns en lättnavigerad rad till vänster. Där kan man klicka sig runt till det man vill ha information om. Om man tycker att Swedbank är den bank som man vill använda sig av så börjar man med att bestöka ett kontor.
Internetbanken

Först går man till närmaste kontor och skaffar en dosa så att man får tillgång till internetbanken. Då får man välja en pinkod som man ska använda när man gör sina ärenden. När man loggar in får man en kod att slå in i dosan (efter att ha aktiverad den med pinkoden, det måste man göra varje gång man använder den) och den i sin tur ger dig en kod som du skriver in på hemsidan. Det är mycket enkelt och känns säkert.
Välj från menyn högst upp på sidan

Menyraden är lätt att förstå och innehåller några underrubriker. Det finns allt man kan tänka sig att man vill göra på en bank. Tillgången till telefonbanken fixar man på bankkontoret och BankID behöver man till att identifiera sig när man ska deklarera (går även att göra med den kod man får deklarationen), försäkringskassans internetverksamhet kräver ID och det gör vissa andra institutione med. Det är lätt att skaffa, det finns en flik under tillval. Följ bara intstruktionerna där så går det på några minuter. De här sakerna finns det att välja på (det finns även underrubriker till underrubrikerna som täcker in det mesta man kan vela göra på en bank).

Startsida
Elektroniska dokument
Egna inställningar
Beställ tjänster
Kontakta oss

Här kan du se alla dina inställningar och även beställa tjänster och kontakta banken. Här ser du även dom elektroniska fakturerna (om du har några). Det har du förmodligen kommit överens med den som skickat fakturorna från t,ex elbolag och liknande.

Ekonomisk översikt
Konto och lånöversikt
Kortöversikt

Här finns det en översikt över alla dina konton och även alla lån. Du kan se hur långt tillbaka i tiden du vill när det gäller dina transaktioner. Det är bara att klicka längst ner på sidan så hämtar det hem ända till mer än ett år tillbaka. Vill du se ännu längre tillbaka så finns det möjlighet att hämta hem ytterligare information. Sen kan du hålla koll på dina kort och se dina vilkor.

Betala/Överföra
Överföringar
Internationella betalningar
Mottagarlistor
Ladda kontantkort

Här är den mest användabara delen för vanligt folk. Här gör man sina betalningar, flyttar pengar mellan olika konton och till andras konton. Här lägger man till och tar bort betalningsmottagare. Sen finns den väldigt användbara och smidiga tjänsten att man kan ladda mobiltetfoner. Den tjänsten har för min familj varit närmast ovärderlig eftersom det alltid är någon som har tomt på korten och att bara kunna fylla på det och det fungerar inom några sekunder är helt fantastiskt.

Jag hör till dom som har gått till post och bank för att betala mina räkningar och jag kan bara säga att det är inget jag önskar min värsta fiende. Det var köer i slutet av månaden som gick runt kvarteret och man förstörde en hel dag för att kunna betala sina räkningar. Jag tackar någon högre makt varje månad när jag loggar in och får sitta kvar i soffan och betala.

Spara/Placera
Beställ kapitalförsäkring
Öppna ny värdepapperstjänst
Öppna sparkonto
Anmäl köp av SPAX

Den här sidan blir man intresserad av när man får någonting över som man kan spara eller köpa värdepapper eller på andra sätt förvara och spara sina pengar. Här finns alla möjligheter att både spara, köpa och sälja. Det finns fonder att välja mellan och man kan pensionsspara i färdiga fonder eller så kan man vara lite aktiv och själv se sig om efter någonting intressant. Det är bra om man är lite påläst annars är det bättre att fråga någon som är lite insatt.

Låna
Låneöversikt
Ansökan om lån och lånelöfte

Här kan man hålla koll på sina lån och även ansöka om nya lån. Det finns många underrubriker där man kan ansöka om lån till olika saker, som hus, bil eller medlemslån. Man kan till och med få ett preliminärt lånelöfte inom 30 sekunder.

Försäkra
Försäkringsöversikt
Ny försökring/försäkringsförslag

Swedbank fungerar även som försäkringsbolag och här kan du försäkra allt du vill. Här finns möjlighet till olika försäkringsbilder som man kan titta på om man är intresserad. Dom försäkrar allt från hus till husvagnar och släpvagnar men det enda dom inte försäkrara är djur, där får man höra av sig till Folksam eller till Agria.

Tillval
BankID
Telefonbanken
Internetbanken för företagare
Beställ personlig kod
Mobilbanken

Här fixar man allt man behöver för att kunna ta del av allt det som banken erbjuder. BankID fixar man själv på några minuter och telefonbanken får man tillgång till efter ett besök på banken.

Priser

Det går tillexempel att öppna hur många E-konton man vill och döpa om dom till egna namn man vill, det är bra att ha några olika så att man kan använda till exempel ett konto till matkonto, ett till huskonto, ett till klädkonto osv. Det kostar ingenting att öppna ett E-konto. Det kostar lite att använda banken till att betala räkningar, 80 kronor per år för privatpersonen men då är det gratis för skolungdomar och det är bra.
Bankkort

Man kan knyta olika bankkort till banken, tillexempel, visa, visa 2, visa ung, maestro och världsnaturkortet. Vill man veta vad det innebär och vilka avgifter som finns så är det lätt att gå in på Swedbanks hemsida under “räntor, priser och kurser”. Där finns allt man vill veta om priser och avgifter för olika kort och tjänster.
Sammanfattning

Swedbanks internettjänst är väldigt lätt att använda sig av och känns riktigt säker. Jag har använt telefonbanken några gånger och det har varit både trevligt och smidigt. Allra smidigast är det att betala räkningar och hålla koll på alla konton och allt annat man vill göra som att köpa för några kronor i en fond eller liknande. Alla funktioner för att sköta sin ekonomi finns lättilgängliga med en knapptyrckning och det är lätt att navigera sig fram på sidan. Jag har aldrig haft några som helst problem och tycker att det är helt undernbart att sköta alla sina bankärenden hemma i soffan. Det enda problemet jag har upplevt var för ett par år sedan då inte banken fungerade med webläsaren Firefox, jag blev uppmanad att använda någon annan läsare men eftersom det var två år sedan så antar jag att dom har fixat det problemet och eftersom jag använder crome och inte har några problem så antar jag att alla dom vanliga webläsarna fungerar idag.

Bilder på Swedbank

exceptionell

sasselisass

sasselisass

05-11-2010 15:38

Du fick fram det du ville ha sagt o lite till!

skansen

skansen

06-10-2010 01:02

Värd exc. fast har inga nu, återkommer imorn;)

Den här recensionen av Swedbank har fått betyget:

1. Sagoalvan
  2. sasselisass