Swedbank.se: Den bästa och mest effektiva Internetbanken!

4  21-07-2011

Fördelar:
Enkelt och smidigt, effektiv hemsida, går snabbt att betala räkningar,

Nackdelar:
tråkiga färger och framsidan känns alldeles för klottrig

absolutciiilla

Om mig: Vill önska alla mina gamla Ciao-vänner en riktigt god jul!

Medlem sedan:03-03-2010

Den här recensionen har betygsatts av 12 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Swedbank.se

För ett par år sedan, när min pappa tyckte att jag blivit tillräckligt gammal för att kunna hantera något så värdefullt som ett kontokort, beslöt vi oss att göra ett besök på Swedbank för att fixa ett bankkort till mig.
Jag har haft detta bankkort sedan dess, dock har det gått sönder samt avmagnetiserats ett par gånger under dessa åren så jag har självklart fått hämta ut ett par nya kort under årens gång, men om man bortser ifrån det är det de samma kortet som jag hade när jag var minderårig och jag trivs väldigt bra med det.
Nu på senare tid har jag även utrustat mig med både Internet- och telefonbank.

Recensionen handlar om: Swedbanks hemsida och internetbank
Hemsida: www. Swedbank.se

Första ögonkontakten

Vid den första anblicken av Swedbanks förstasida tycker jag inte att jag känner mig riktigt hemma då sidan är full av klotter hit och dit. Dock är det bara första sidan som är såhär klottrig och osammanhängande då resten av hemsidan är upplagd på ett helt annat sätt.
Anledningen till att vi möts av ett flummigt Swedbank är för att de har försökt att få plats med så mycket information och länkar som möjligt på sin första sida, och om ni vill ha min personliga åsikt så tycker jag att det ser alldeles för rörigt ut för att man skall kunna tänka klart.

Personligen hade jag sätt till så att första siden bjudit in kunderna till en lugn och trivsam miljö, och jag hade sätt till så att sidan fått så ljusa färger som möjligt och med en relativt strikt design som direkt skall visa att vi vågar sätta ner foten och visa upp oss för vi har minsann ordning på oss.
istället valt ett flertal länkar som sedan skulle kunna navigera mig vidare till mitt ärende som jag först hade hos Swedbank.

Swedbanks hemsida innehåller en del olika länkar som leder dig till olika håll beroende på vart du är på väg, dock kan det ibland vara svårt att uppfatta hur man skall göra för att nå sin slutdestination.
Hemsidan är indelad i en privat sektor samt en sektor dit företag skall vända sig, dock kommer du direkt till den privata delen av swedbank om du söker på www.swedbank.se.
På den privata sidan kan vi enkelt läsa oss till kunderbjudanden, läsa om privatekonomi, beställa kontokort, läsa om säkerheten samt spärr-tjänster, hur du enklast sparar och placerar dina pengar m.m.
Sidan omfattar allt som vi som privatkunder kan handskas med, och har man frågar går det bra att kontakta kundtjänst via telefon, chatt eller mejl.

Logga in på Swedbank

För att komma åt din egna Internetbank krävs det att du har en inloggningsdosa, en kod och ett godkännande ifrån din bank och det fixar du hur enkelt som helst genom att gå till din bank och be om att få tillgång till din Internetbank.
Du kommer att få bestämma ett sifferlösenord på 4 siffror till din inloggningsdosa och det lösenordet skall du aldrig dela med dig av till någon då denna dosa är nyckeln till din bank och till dina pengar.
När du sedan har skaffat din Internetbank är det dags att logga in, och det gör du genom att klicka på logga in knappen uppe i det högra hörnet på Swedbanks framsida.

Efter att du tryckt på "logga in" kommer det öppnas ett helt nytt fönster där du skall skriva in ditt personnummer, samt välja om du vill logga in med din säkerhetsdosa eller med din personliga kod. Eftersom att du nu ändå har varit på banken och fixat bankdosan är det hög tid för den att komma till användning.
När du har fyllt i ditt personnummer klickar du på nästa och på nästa sida ser du att du skall fylla i en engångskod ifrån din bankdosa. För att få fram en engångskod startar du bankdosan genom att trycka på den oranga knappen, fylla i din kod och sedan trycka på siffran 1. Därefter kommer din engångskod fram som du sedan fyller in i det tomma fältet på datorn, du kan nu lägga ifrån dig din bankdosa då du inte kommer att behöva använda den om du inte skall betala eller överföra pengar.

Väl inne på din Internetbank öppnar sig en helt ny värld

Efter att du väl har kommit in på din Internetbank kommer du förvånas över hur mycket makt du har över dina pengar. Det är tex nu du skall låta bli att röra alla dessa sparpengar som ligger och väntar på att få användas, och det är väldigt lätt att bara "ta ett par tusen lappar" och överföra dom till sitt bankkort som om ingenting har hänt. Det enda som händer är ju att det försvinner ett par siffror ifrån det ena kontot som istället dyker upp på det andra, och det är nästan skrämmande hur pengarna tappar sitt värde när man ser dom som siffror via datorn.
Dock är det inte alls så negativt som det först kan låta när man skaffar sig en Internetbank, det är ju ändå en helt ny värld som öppnar sig.
Du kommer härmed ha tillgång till alla dina konton och på så sätt ha bättre översikt på vart pengarna tar vägen, vilka räkningar du har/skall betala och hur mycket pengar du har möjlighet att avsätta till pension samt annat sparande under varje månad.
Det är väldigt enkelt och simpelt att förstå sig på denna hemsidan, och det har heller aldrig strulat för mig då jag känner mig helt säker på Swedbank.se.

Du kommer självklart att kunna överföra pengar till andra människor, även till payson och andra liknande betalningssätt. En liten tanke som du bör ha i bakhuvudet när du surfar runt bland dina konton är att du alltid ser till att använda dom knapparna som redan existerar på Swedbanks hemsida, du bör alltså inte använda de vanliga "bakåt- och framåt knapparna" som sitter uppe till vänster på ramen som formar Internet.

Mina slutliga åsikter

Det är hur enkelt som helst att logga in på sin Internetbank via den fjädertunna bankdosan som medföljer gratis när man väljer att öppna sin Internetbank. Du kan även välja att öppna telefonbanken, dock får du ingen dosa som inloggningsanslutning då du istället får använda en kod som du knappar in vid användandet av telefonbanken.
Det är precis lika lätt att använda telefonbaken som det är att använda Internetbanken, dock rekommenderar jag er att lära er Internetbanken först då ni kommer att få ut så mycket mer av att ha lärt er den istället för telefonbanken.

Ibland kan det kännas lite för lätt att överföra pengarna mellan sina egna konton, men känner man att man kan ha ett sådant stort ansvar så ser jag inga problem med att skaffa en Internetbank då det underlättar väldigt mycket i vardagen.
Det går hur enkelt som helst att betala räkningar, och du kan även välja att lägga in alla räkningarna på samma dag men att du sedan avger vissa datum då räkningarna skall betalas till diverse företag.

Jag rekommenderar Swedbank.se till alla er som vill ha bättre koll på eran ekonomi, men främst till alla er som vet med er att ni har bra koll på vad gäller eran ekonomi så att ni inte får för er att röra vissa konton som helt enkelt inte är till för att röras.
Bilder på Swedbank.se
Swedbank.se swed - Swedbank.se
Swedbank.se

froggo2

froggo2

27-07-2011 13:17

Mycket bra skrivet, fast jag är ganska nöjd med handelsbanken också ;)

Stonehaven

Stonehaven

23-07-2011 16:29

kanonbra recension!

ingbac44

ingbac44

22-07-2011 14:05

Jag använder också Swedbank

Den här recensionen av Swedbank.se har fått betyget:

1. froggo2
  2. Stonehaven