TP-LINK TL-WR1043ND Ultimate 300Mbps Wireless N Gigabit Router

TP-LINK TL-WR1043ND Ultimate 300Mbps Wireless N Gigabit Router

Trådlös router - 4-ports-switch - IEEE 802.11b, Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11n (draft 2.0), IEEE 802.11g

Recension av "TP-LINK TL-WR1043ND Ultimate 300Mbps Wireless N Gigabit Router"

publicerad 2012-04-22 | b3pp00
Medlem sedan : 2012-04-17
De kommer att skrivas om lite allt möjligt men mest elektronik.
Fördelar Priset , bra signal styrka , går att installera dd-wrt
Nackdelar Började sega för mig efter 1 veckas tid.
Installation
Prestanda
Hastighet

"Helt okej router med bra signalstyrka, Billig !"

Info

Trådlös router med 4-ports switch (inbyggd)

Anslutningsteknik: Trådlös kabelansluten

Frekvensband: 2.4 GHz

Kryptering: AES, 128-bitars WEP, 64-bitars WEP, 152-bitars WEP, TKIP, WPA, WPA2, WPA-PSK, WPA2-PSK

3stycken ställbara antenner ( endast sidled och upp och ner ) Vilket gör att du kan rikta antennerna för bättre signal.

Anslutning

LAN : 4 x 10/100/1000
WAN : 1 x 10100/1000
1st usb hi-speed

Egna åsikter

Bra router med tanke på priset !
Signal styrkan är helt okej, beror mycket på hur och vars man placerar den.
Lätt att ställa in som man vill ha det. Men tyvärr inget för den som har 100mbit lina. Då den blir lite segare efter ca 1 vecka användning vet inte vad det är som gör den så men det verkar som att den blir överbelastad. Vi har 4 datorer och 2 nätverkshårddiskar kan vara därför också.

Jag använde den i ca 6månader sen bytte jag.

Jag kommer då inte köpa denna router igen, Lägger i så fall till lite mera pengar och får en som är bättre.

Installation

Vill du endast få tillgång till internet är det bara koppla in den i väggen , och kabel till wan ( nätverkskontakten i väggen eller modemet för dom med adsl )

Men jag rekommenderar att man byter lösenord på routern annars kan någon annan som har tagit sig in på ditt nät ändra hur den vill ha det. Öppna portar och sånt i den. Vilket inte är bra.

Följer med en "guide" hur man kommer in vars man ställer in den.

Att ställa in den tar ungefär 10-15minuter för en som inte ställt in en router innan.
Och ca 5 minuter för en som gjort det några/någon gång innan.

Säkerhet

Säkerheten på trådlösa nätverket är helt okej då det finns ganska många inställningar och det är inte så enkelt att knäcka.

Själva brandväggen i routern vet jag inte om det är så mycket att hänga i granen , men de finns vissa tester på nätet om man söker hur säkert skydd man har osv.
Vilket den inte klarade. Där hittade den många "hål" att ta sig igenom.

Men ska inte vara några problem för den som har ett bra antivirus program installerat.

Pris

Den här routern kostar ungefär 500kr att köpa.
Kan köpas på typ cdon.com och teknikproffset.com.

Övrigt

Det ska även gå att installera dd-wrt på den vilket är en annan programvara som är säkrare , och gör den snabbare.
Men det är inget för nybörjare. Det kräver en viss kunskap. Men allt går att lära sig. Det finns guider på youtube och nätet hur man gör. Vars man hittar programvaran.

Den här inlägget har blivit läst 1738 gånger och utvärderats till

• b3pp00 publicerad 2012-04-22
    Nu är recensionen uppdaterad. Det är ett tag sen jag hade den men kommer jag på något mera så kommer jag självklart att ändra den. Hoppas de hjälpte. Annars får du detaljera lite mera vad du vill veta så kanske jag kan fylla i dom " luckorna "
  • svanmagnus publicerad 2012-04-22
    Ganska kompakt recension (vilket inte alls är fel) men saknar mera åsikter. Hur lättanvänd är den, hur bra säkerhet tycker du man får och hur lätt är den att ställa in, lite mera sånt så kommer högre betyg från mig.

Produktinformation : TP-LINK TL-WR1043ND Ultimate 300Mbps Wireless N Gigabit Router

Produktbeskrivning: TP-LINK TL-WR1043ND Ultimate 300Mbps Wireless N Gigabit Router - trådlös router - 802.11b/g/n (draft 2.0) - skrivbordsmodell

Typ av enhet: Trådlös router - 4-ports-switch (inbyggd)

Modell: Skrivbordsmodell

Datalänkprotokoll: Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft 2.0)

Nätverks/transportprotokoll: TCP/IP, PPTP, L2TP, ICMP/IP, IPSec, PPPoE

Nätverksprotokoll: Statisk IP-routing

Protokoll för administration på distans: HTTP

Funktioner: Brandväggsskydd, DMZ-port, NAT-stöd, auto-negotiation, ARP-stöd, auto-uplink (auto MDI/MDI-X), Stateful Packet Inspection (SPI), skydd mot DoS-attacker, dynamisk DNS-server, automatisk återgång, MAC-adressfiltrering, VPN passthrough, stöd för Wireless Distribution System (WDS), URL-filtrering, överordnad kontroll, IP-adressfiltrering, fast programvara kan uppdateras, SNTP-support, MIMO-teknik, stöd för virtuell server, DHCP-server

Dimensioner (BxDxH): 20 cm x 14 cm x 2.8 cm

Allmänt

MPN: TL-WR1043ND

Typ av enhet: Trådlös router - 4-ports-switch (inbyggd)

Modell: Skrivbordsmodell

Anslutningsteknik: Trådlös, kabelansluten

Nätverks/transportprotokoll: TCP/IP, PPTP, L2TP, ICMP/IP, IPSec, PPPoE

Nätverksprotokoll: Statisk IP-routing

Protokoll för administration på distans: HTTP

Krypteringsalgoritm: AES, 128-bitars WEP, 64-bitars WEP, 152-bitars WEP, TKIP, WPA, WPA2, WPA-PSK, WPA2-PSK

Standarder som följs: IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, USB 2.0, IEEE 802.11n (draft 2.0), UPnP , FCC Klass B-certifierade, FCC Part 15

Statusindikatorer: Länkaktivitet, strömförsörjning , länk OK, system, status

Radegenskaper

Linjekodningsformat: DBPSK, DQPSK, CCK, 64 QAM, 16 QAM, OFDM

Expansion/Anslutning

Gränssnitt: LAN : 4 x 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45 ¦ WAN : 1 x 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45 ¦ USB 2.0 : 1 x 4 pin USB typ A

Antenn

Antenn: Extern löstagbar