Taffelberget, Kapstaden

Taffelberget, Kapstaden

Sevärdhet

Recension av "Taffelberget, Kapstaden"

publicerad 2010-05-09 | Vicepres
Medlem sedan : 2010-05-08
19 årig kille som älskar att resa. Därför kan ni hitta olika turistattraktioner, hotell, upplevelser med mera bland mina recensioner. Jag kompletterar om möjligt alltid mina utvärderingar med bilder, självfallet samtliga tagna av mig själv.
Fördelar Fantastisk utsikt, långa promenader och frisk luft.
Nackdelar Ofta blåsigt
Service
Standard/Kvalitet
Familjevänlighet

"Taffelberget i Kapstaden"

Taffelberget utsikt.

Taffelberget utsikt.

Taffelberget i Kapstaden borde nästan till höra världens underverk. Berget är inte så högt bara runt 1000 meter men trots detta är utsikten magnifik och hela Kapstaden ligger under ens fötter.

Det speciella med berget är att det är alldeles platt som ett bord.
Taffel = Bord (Tyska) Därigenom har det fått sitt namn. En fin dag rinner molnen ner över bergets kant och plötsligt ligger det en duk över "bordet"!

Färden upp till toppen tar ungefär tio minuter med linbanan, som roterar och erbjuder 360 graders utsikt över Kapstaden. På toppen finns det gott om stigar som leder till fantastiska utkikspunkter över Kapstaden, Table Bay, Robben Island (Nelson Mandela satt fången här) och Kaphalvön. Det finns även kortare promenader och guidade turer väl uppe.

Det enda minus jag kan hitta är väl priser för linbaneturen och blåsten. Ovanpå berget drar det ofta in starka vindar men det finns varningssystem som ljuder då det är dags att återvända tillbaka till linbanestationen.

Spana efter friklättrare på vägen upp!

Den här inlägget har blivit läst 1320 gånger och utvärderats till

• mattihp publicerad 2010-05-10
    Kort men kul!
  • kuligheter publicerad 2010-05-09
    Kul med en annorlunda recension. bara meningen " En fin dag rinner molnen ner över bergets kant och plötsligt ligger det en duk över "bordet"! " gör den användbar !

Produktinformation : Taffelberget, Kapstaden

Sevärdhet