Diamantrecension

En skiva som inte föll mig i smaken!

2  14-01-2012

Fördelar:
Några godbitar, en del bra texter

Nackdelar:
Saknar en ritkigt bra monsterhit, inte jättemånga bra låtar

sparks

Om mig: Ingen bonusfond var sämsta påhittet ever!

Medlem sedan:20-09-2010

Den här recensionen har betygsatts av 20 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Rihanna

Rihanna är en amerikansk sångerska som ursprungligen kommer från Barbados. Hon är född 1988 och är alltså ganska ung. Hennes musikstil är RnB och pop.
Förutom sin musikkarriär så har hon även figurerat en hel del i skvallerpressen, som sig bör för en sådan känd artist, bl.a misshandlades hon av dåvarande pojkvännen Chris Brown vilket givetvis blev en stor skandal. Detta är Rihannas sjätte studioalbum så hon är onekligen väldigt produktiv. Rihanna har tidigare levererat många stora hits t.ex. Disturbia, S&M, Pon de Replay, Unfaithful, Umbrella och SOS. Rihanna har en ganska gäll röst som jag inte är så förtjust i. I vissa låtar går det bra men oftast irriterar jag mig på hennes röst, jag tycker inte att den är så bra helt enkelt, utan den är snarare lite jobbig, men det är givetvis en smaksak. Men jag föredrar nog artister med lite "mjukare" röster. Det är kanske därför som jag föredrar den version av S&M där Britney är med framför orginalet där bara Rihanna sjunger.
Rihanna har en ganska kaxig stil och kör ofta sin egna grejj när det gäller kläder, hår osv. vilket jag gillar! Det är roligt att hon inte är så "flickig" utan lite tuffare men det är tråkigt att hon som så många andra anspelar väldigt mycket på sex! Allt i samhället handlar faktiskt inte om sex och som en stark kvinna borde hon kunna leverera annat än sex.
Albumet

Detta är Rihannas sjätte album och det släpptes i november 2011 på Def Jam Recordings. Den första singeln var We found love och den släpptes i september. Andra singeln You Da One släpptes i november. Den tredje singeln är Talk That Talk och den släpptes den 11 januari.På skivan blandas RnB, pop, hiphop, electro, trance, dubstep och electrohouse. Med fokus på RnB och pop.
Albumet har sålt bra och även fått mestadels positiv kritik.
Låtarna

1. You Da One - Denna låt sätter sig lätt på hjärnan, så det finns en stor risk för att den kommer att kännas tjatig fort. Lite udda rytm/melodi tycker jag men inte på ett dåligt sätt. Refrängen är härlig.

2. Where Have You Been - En av de bästa låtarna på denna platta enligt mig. Härlig melodi som passar bra på dansgolvet. Rytmen är medryckande och texten är mycket bra!

3. We Found Love - Detta är Rihannas stora hit just nu och denna spelas mycket på radio. Det är en upptempo låt som passar på dansgolvet och den är lätt att ta till sig. Jag gillar också texten om kärlek som kan uppstå överallt. Jag tror dock att jag kommer tröttna på denna låt då den nog kommer "spelas sönder" vilket såklart är lite tråkigt, men det blir ofta så med stora hits om dom inte är exceptionellt bra vilket denna inte är. Men jag kommer njuta av den ett tag till, framförallt på dansgolvet. Men kanske även på träningen.

4. Talk That Talk (feat Jay-Z) - Senaste singeln. En låt som har ganska myckert fokus på RnB och hiphop och lite tyngre rytmer. Denna typ av musik tycker jag passar Rihannas röst bra även om jag inte gillar stilen och låten så mycket.

5. Cockiness (Love it) - En ganska irriterande och jobbig låt som inte alls är min stil, väldigt mycket RnB/hiphop stil. Den känns väldigt tjatig och tråkig.

6. Birthday Cake - Denna känns lika jobbig som låten innan. Märker knappt att det blivit en ny låt faktiskt.

7. We All Want Love - Lugnare låt, fin text men melodin är inte jättebra. Man han hade kunnat göra ett pampigare arrangemang och på så sätt fått en bättre låt tror jag.

8. Drunk On Love - Fin melodi och bra text men Rihannas röst skär in i mina öron på denna låt, hon borde ge den till någon annan som inte har så skrikig och gäll röst tycker jag...

9. Roc Me Out - Känns som en ganska typisk Rihanna låt, helt okej men ingen höjdare. Känns som man lär tröttna ganska fort på denna.

10. Watch N' Learn - Ganska tjatig både när det gäller text och melodi.

11. Farewell - Mycket fin lugn låt med mycket känsla. Gillar texten skarpt.

12. Red Lipstick - Ganska jobbig melodi, inget jag gillar. Inte så himla barnvänlig text heller. (Med på deluxe edition)

13. Do Ya Thang - Trallvänlig låt med lite tuggummipop känsla. Skön rytm. (Med på deluxe edition)

14. Fool In Love - En lugn och fin låt som är lätt att ta till sig. Jag har fastnat för både texten och melodin. (Med på deluxe edition)

Min åsikt

Jag gillade Rihanna mer tidigare, framförallt hennes första hits. Pon de Replay och SOS tycker jag är riktigt bra låtar som håller än idag, speciellt SOS som jag upplever att man inte tröttnar på i första taget. Monsterhiten Umbrella måste vara en av de bästa poplåtarna någonsin, men den finns det ju också flera bra covers på så det behöver inte nödvändigtvis vara Rihannas version. Jag vet inte om hon producerar fram skivorna snabbar nu eller vad det är men det känns inte som om det är lika hög kvalité på låtarna längre. Jag gillar inte alls RnB/Hiphopstilen som det är mycket av på denna skiva, dock tycker jag att hennes röst passar bättre för det så kanske borde hon hålla sig till det så kan andra göra mer poppig musik. Jag tycker att denna skiva känns ganska tjatig och enformig, en del av låtarna är så himla lika varandra. Den känns inte som något mästerverk direkt. Har svårt att rekommendera denna, hon har gjort andra skivor som är mycket bättre. Men om man är förtjust i RnB/hiphop kanske man gillar detta, men det är inget för mig i alla fall bortsett från några få låtar, (Fool In Love, Do Ya Thang, Farewell, Where Have You Been). Dock finns det en del bra texter så den kan få lite plus för det!

Bilder på Talk That Talk - Rihanna
Talk That Talk - Rihanna Talk That Talk - Rihanna