Telia.se

4  28-09-2011

Fördelar:
Sidan fungerar

Nackdelar:
sidan skulle kunna utvecklas mer

Trullsa87

Medlem sedan:01-01-1970

Den här recensionen har betygsatts av 12 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Mina sidor

På telia.se kan man som telia kund logga in på ”mina sidor” och se allt man behöver om sina abonnemang hos telia. När man loggat in genom att skriva sitt användarnamn och lösenord (som man måste fixa först) kommer man till en sida med följande flikar:

Startsida
Abonnemang
Fakturor
Saldon
Nöje
Om Mina Sidor

Man kan lätt klicka på någon av dem för att komma vidare. Under fliken Abonnemang
Visas alla abonnemang man har hos telia som tex mobilabonnemang, brebandsabonnemang, mobiltbredband, tvabonnemang och fast telefoni. Under fliken fakturor kan man se sina fakturor. PÅ Du kan se vilket abonnemang fakturan gäller, förfallodag, summa, och faktura nummer. Sen kan du även klicka in på fakturan och se hela fakturan. Då ser den exakt ut som den man får i lådan.
Så det är väldigt smidigt och bra. För skulle man ha tappat bort en faktura eller vill jämföra sina fakturor utan att släpa fram sin pärm med papper kan man bara kolla det snabbt och smidigt.

Fråga Eva

Det finns en ”fråga Eva” där man kan skriva frågor. Det är en bild på en ritad tjej och så en lucka fär man kan skriva in sin fråga. När man skrivit frågan trycker man på ställ fråga. Jag har provat denna flera gånger men det ända som kommer upp är en sida med länkar som heter ”Vanliga frågor och svar”. Det kommer upp samma sak vad jag än ställer för fråga, och jag hittar inte svar på mina frågor så jag tycker dom kan ta bort denna funktion helt. Jag föredrar att chatta (vilket man kan)och få riktiga svar på frågorna. Denna fungerar tyvärr inte alls.

Chatta med supporten

Jag har provat Chatta med supporten och tycker att det har fungerat väldigt bra. Chatten är öppen vardagar 8-21 och lördag, söndag o helgdag 9-17. För arr kunna börja chatten ska man först välja vad man vill ha hjälpt med tex:¨

Bredband privat
Mobilt bredband
Bredbandstelefoni
Digital-tv
iPhone

Sen klicka man bara på det man vill ha hjälpt med. Då kommer man vidare och få fylla uppgifter. Sen är det bara att börja chatta. Jag tycker alltid dom varit trevliga och svarat snabbt när jag använt chatten.

Shoppa

Jag har bara handlat teliarifilkort på telia.se. Men det fungerar som en vanlig näthandel. Man lägger det man vill ha i korgen och man ser vad det kostar och vad man köpt. Sen går man vidare och beställer. Inga konstigheter. Dock ska man vara noga med att alltid läsa igenom avtal och likande. Jag personligen tycker att det är krångligt med abonnemang och likande. Så det kanske är bra att läsa igenom allt både en och två gånger innan man handlar. Så man vet vad som gäller.

Utseende

Sidan gåt i lila och vitt. Ganska mörk lilla faktiskt. Den ser lite tråkig ut tycker jag. Fast att det viktigaste sidan fungerar och inte hur den ser ut tycker jag att den känns lite stel och tråkig. Den är lite smårörig och jag hade gärna velat ha mindre tryck för att kolla tex priser på abonnemang och liknde. Dock fungerar mina sidor fel fritt. Men i övrig känns den lite rörig.

Butiker, återförsäljare, kotakt

Telia finns inte bara på internet utan har ett stort antal butiker och återförsäljare. Man kan söka på hemsidan vart deras butiker och återförsäljare finns. Då ser man både vilka som finns i närheten och en karta på vart dom finns.

Man kan även kontaktat telia på posadressen:

TeliaSonera Sverige AB
Box 50077
973 22 LULEÅ

Eller på :
Telefonnummer: 90 200
Från utlandet: +46 771 99 02 00

Man kan även fylla i ett kontaktformullär på hemsidan. Där man väljer vad ärendet handlar om.

Mina åsikter kring telia och telia.se

Jag har telia på min mobil och tycker att de fungerar väldigt bra så länge inget felar. Jag har oftast bra täckning på mobilen. Priserna känns okej, fast det beror mest på att de flesta andra som jag känner och ringer till också har telia. Oftast har operatörerna så att man ringer billigare om man ringer inom samma operatör. Men det finns nog billigare alternativ om man letar. Men jag orkar inte leta eftersom jag har ”telia familj” som det heter. Då betalar man bara 100 kr månaden så kan man ringa fritt mellan 5 medlemma. Det har jag och min familj tjänat mycket på. Jag kan rekommendera att ha telia familj om man tex har barn med kontantkort. För då kan dom alltid ringa inom familjen och sms:a familjen fast det är tomt med pengar på kortet. Men som jag skrev tidigare så fungerar telia bra så länge inget felar. För dom gånger det väl blivit problem har dom inte varit bra att göra med. Då har man fått ringt massa samtal, suttit i köer, blivit frånkopplad massa gånger med mera. Dom har inte varit trevliga och hjälpsamma. Oftast har dom bara kopplat runt en och när dom inte orkar det mer har dom kopplat bort en helt. Så man får sitta i telekön igen. Så deras kundtjänst via telefon ger jag inte mycket för. Små problem som man kunnat ta på chatten har fungerat väldigt mycket bättre. Men alla problem går inte att lösa via chatten och man behöver prata med någon. Så jag ger ingen tumme upp för deras kundservice. Dock har dom lite bra tjänster och funktioner som jag är nöjd med

Själva sidan är lite tråkig men fungerar. Den starka lila färgen kändes ganska fräsch i början men nu börjar den bli jobbig. Tur att dom har så mycket vitt på sidan också. Annars hade det blivit för mycket. Telia borde ta bort ”fråga Eva” som inte fungerar alls. Jag blir bara irriterad på den funktionen och ser gärna att dom tar bort den. Sen tycker jag att det är krångligt att kolla deras priser på tex abonnemang. Det blir för många tryckningar och jag får inget klar överblick vilken som är billigast och passar mig bäst. Jag hade gärna sätt alla priser i en tabell så jag lätt kunde se vilket som passar mig.

Jag tycker att mina sidor fungerar väldigt bra. Jag brukar logga in ibland och kolla vad jag ringt för, kolla gamla fakturor och mina tjänster och liknade. Det är väldigt smidigt och den funktionen har dom lyckas bra med.

Jag har alltså både bra och dåliga erfarenheter av telia men tycker ändå att det är värt att ha telia då dom känns störts inom telefoni både hem och mobil. Sen är det tråkigt att dom inte har den kundservicen jag hade önskat.

Sammanfattningsvis:
  • Telias hemsida fungerar ganska bra, men ser lite tråkigt ut
  • Det finns saker på sidan som skulle kunna förbättras
  • Dom har hyfsade priser inom telefoni (beroende på vilka man ringer till)
  • Kundservicen fungerar inte så bra(mina erfarenheter). Oftas långa telefonköer och jag känner inte att jag blir hjälpt utan bara kopplas vidare.
  • Bra utbud av tjänster

tarzan90

tarzan90

29-09-2011 13:08

Högsta betyg

Den här recensionen av Telia.se har fått betyget:

1. sparks
  2. ensanna