Hansapark i Tyskland- en annorlunda temapark nära Sverige.

4  04-05-2010 (20-06-2010)

Fördelar:
Ligger nära Sverige och hela familjen hade kul  !

Nackdelar:
Att man blir rätt böt i deras Flume ride  :  - ) .  .  .

kuligheter

Om mig: Stolt tvillingpappa till Sagoalvan och Fiskelyckan här. : - ) ( Blogg :http://sagoalvan.blogspot....

Medlem sedan:10-04-2010

Den här recensionen har betygsatts av 15 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar
Hansa park

Hansapark är en temapark i norra delen av Tyskland- en bortglömd pärla helt klart värt éntren- den har hissnande åkattraktioner och vi åkte hit då jag varit här som ung och då åkt i min första berg och dalbana med loop- fast då hette parken Hansaland

Hansapark adress :
HANSA-PARK
Freizeit- und Familienpark GmbH & Co. KG
Am Fahrenkrog 1
D-23730 Sierksdorf

Hitta hit :

Från Hamburg ( efter man kör genom Danmark)
Tag motorväg A1 i riktning mot Lübeck/Puttgarden
Tag sedan avfartsväg nummer 14 kallad "Neustadt i. H./Mitte"
Det var bra skyltat.

Entrépris

c:a motvärde 200 kr för barn ( prisuppgift 2010 )
c:a motvärde 250 kr för vuxna (lite beroende såklart vad EUR kursen är ).

Öppet tider

01. April till 24. Oktober 2010 dagligen från 9.00 till 18.00
God idé

Kolla gärna in åkattraktionen innan du ställer dig i kö, vi hade länge stått i kö till
deras flume ride och det visade sig att denna åkattraktion blev man väldigt blöt i
( rätt OK en varm dag som vi var där men annars ska man nog skippa denna åkattraktion- om man inte är ett gäng tonårs killar :-)...)

lite historia…

Hansapark när jag var ung hette alltså Hansaland och hade en av Europas första bergochdalbaner med loop- nu hade parken växt och hade flera bergochdalbanor och även bergochdalbana med loop.

Olika Tema världar

Det finns nu 11 stycken temavärldar på Hansapark- och vi hann i ärlighetens namn inte göra något i alla men vi gick igenom fina miljöer som bland annat Mexico, västern stad och piratland.
Några intressanta åkattraktioner

Barracuda Slide
Detta är en vattenvågbana – kör igenom utan att bli våt.
Från 8 år

Blomsterhav-båtstur
En avkopplande båtstur genom blomsterhav.

Crazy Mine
Äkta godsvagnar tar en på en hissnande färd genom mörka schakt in till 1800-talets guldgrävarvärld.
Från 110 cm
Från 9 år

Flygande hajen
Den gungas upp i luften , stannar upp så du hänger huvudstupa upp och ned ett ögonblick och tumlar den ner
flera gånger i rad .

(åksjuke varning- tips tag åksjuke tabletter innan sådana här Temaparker- alla får så mycket roligare !!

Flygande hajen
Från 140 cm
Från 8 år

Flygande holländare
Här gungarsman i ett piratskepp högt upp i luften.

Forsfärd

I en trädstam. Kör genom brusande forsar och ett landskap som påminner starkt om den amerikanska vilda västern. Vid den hisnande nedstörtningen från 15 meters höjd dyker båten in i en smal kanal med skimrande dimma med fina vattendroppar i luften. Bli lite blöt :- )

Holstein-tornet
100 m upp och njut av utsikten.

Indian River
För mindre barn, detta gjorde inte vi .
”Förbi kväkande grodor och äkta indiantält. Indian River är lämpad för alla gäster, som föredrar en mer sportig upplevelse i motsats till „forsfärden“ och super-splash.” enligt hemsidan
Från 4 år

Klockan
Pendlar fram och tillbaka.
Från 125 cm

Nessie
Här är den super berg och dalbanan .
Upp till 195 cm !!!
Jag höll på att missa deras bästa åkattraktion då jag är rätt lång. Nessie ska man vara strax under 1,95 cm för- den var verkligen hisnande - rekommenderas starkt.

Rasant Roland
Ännu en bergochdalbana- ser ut som ett gammaldags tåg.
en 18 meter hög fyr...

Rio Dorado

Åk en rund gummiflotte som på en riktig River rafting. Väggarna är höga som på en BOB bana och jag upplevde att vi snurrade runt fort

Space Scooter

Denna åkte vi inte men enligt hemsidan
” Medan piloten styr fordonet i en intergalaktisk bana och accelererar, har codrivern till uppgift att leda honom in i planeternas 9 dockningsstationer, så att han med lätthet kan genomföra manövern framgångsrikt.”
Verkar intressant.
Från 10 år

Super-Splash

Nedstörtningen från cirka 20 meters höjd.

Torre del Mar
Upp högt i luften på en gigantiskt stor slänggunga som snurrar. Stolarna sitter i kedjor .

Prickskjutning från häst

Åk runt på en plast häst och skjut på måltavlor som kommer upp
- väldigt roligt för hela familjen ( se bild )

Nyhet 2010

Jag var inne på deras hemsida: http://www.hansapark.de sök och det verkade som de hade en nyhet 2010, ännu en bergochdalbana- kanske får vi åka dit igen !

Bilder på Temaparker värda att besöka i Tyskland
  • Temaparker värda att besöka i Tyskland hansaparken1 - Temaparker värda att besöka i Tyskl
  • Temaparker värda att besöka i Tyskland hansaparken2 - Temaparker värda att besöka i Tyskl
  • Temaparker värda att besöka i Tyskland Hansaparken3 - Temaparker värda att besöka i Tyskl
  • Temaparker värda att besöka i Tyskland hansaparken4 - Temaparker värda att besöka i Tyskl
Temaparker värda att besöka i Tyskland

Honeybun

Honeybun

21-06-2010 20:02

Bra skrivet :)

Fiskelyckan

Fiskelyckan

21-06-2010 16:48

Diskuterade med en annan här ( tror det var mattihp faktiskt ) att montezumas hämnd med vattensprut i ansiktet finns på denna temaparken.

jessicak44

jessicak44

20-06-2010 21:15

Exceptionellt! Har tyvärr slut på betyg...återkommer i morgon eller i övermorgon:O)

Den här recensionen av Temaparker värda att besöka i Tyskland har fått betyget:

1. Fiskelyckan
  2. Honeybun