The Sims 3, PC / Allt du vill veta och lite till !(10 års skivan)

5  04-01-2012

Fördelar:
Skapa din egen värld precis som du vill ha den .

Nackdelar:
Man kan inte ha en navelpiercing på sin Sims gubbe i spelet .

Sagoalvan

Om mig: ****Det är trevligt att vara viktig men viktigare att vara trevlig! **** Kuligheter är min pappa. ...

Medlem sedan:04-05-2010

Den här recensionen har betygsatts av 10 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Sims 3 (10 årsjubileumskivan)

Jag har spelat det här spelet en del på min laptop men då pappa nu satt sin gamla Mac i vardagsrummet frågade jag om jag kunde få installera skivan där Du kan ju alltid prova var hans svar. Det var ju lättare sagt än gjort för jag var inne i VMware fusion läget för där ligger bildprogrammet, i windowsdelen alltså vilken jag använt och använder mycket så jag tänkte inte alls på det.

Jag började installationen på windowsdelen i Mac alltså helt ovetandes och det tog ett bra tag men sedan kom jag in.(517 filer skulle laddas) Man va nej vad är detta Sims gubbarna hade bara som hål för ögonen och kläderna var alldeles grå. Jag gick och åt lunch och då slog det mig vad som skulle kunna vara felet så jag tog suspend uppe på Virtual Machine. Tryckte på eject knappen på tangentbordet så att Sims 3 skivan åkte ut och stoppade tillbaka den. Nehej det starta inte automatiskt i Mac:en , OK vad gör man då. Jag gick till Finder i Mac och hittade skivenheten där och det stod mycket riktigt Sims 3. Tryckte på Sims appen ( ja hette så kul va?). Sedan började jag installationen. *Suck efter 45 minuter var det äntligen klart men det fanns ingen icon att trycka på så jag gick in i Finder och hittade på simsprogrammet där under program. Jag högerklickade på musen och då kom det upp :”vill du uppdatera.”

Nej tänkte jag jag vill ju bara spela så jag tryckte mig in istället. OK nu hackade det fast simsgubbarna hade färg och även ögon i alla fall. Nej detta palla jag inte så ut ur programmet igen. Tog ut skivan stoppade i den och hittade programmet i Finder. Högerklickade på datamusen och bad programmet öppna. Då kom frågan igen vill du uppdatera: JA ! Ok en ny väntan men gjorde inte så mycket för jag kollade på film på min Ipad. Så äntligen gick det uppdaterade spelet igång.
Först kommer man till Sunset Valley och där väljer man att göra gubbar. Jag brukar inte ha så många Sims gubbar i gång men nu skapade jag en familj. Det är jätteroligt att skapa Sims gubbar man kan få dem att se ut hur som helst nästan .
Skapa Sims gubbar

Välj skapa sims och du får en Sims att ändra, välj vad gubben ska heta, vilket kön, dra reglage för hur tjock, smal och muskulös. Tjej Simsen kan ändra bröststorlek med.

Du väljer vilken ålder din simms ska ha, barn, tonåring, ungdom , vuxen eller gammal. Om du tar ett barn måste du ha fler sims i hushållet.
Sedan kan du välja hår, vilken typ och frisyr. Jag tycker att det är kul att välja hårfärg. Om ni trycker på paletten kan ni ändra 4 runda bollar dessa är grunderna i hårfärgen och det finns fler än svart, gul, brun och röd. Du kan ta färgsnurran och exempelvis göra håret lite coolt med gult hår och svarta toppar, eller vill du ha slingor i lila eller rosa?

Det går även att välja örhängen, armband och glasögon eller om du vill att din sims ska ha en hatt eller mössa. Naturligtvis kan du välja vilken hudfärg din sims ska ha och även huvudform, läppar, rynkor, fräknar och ögonfärg. Du kan även välja att ha ansiktsmålning eller en tatuering. Killar kan man välja kroppsbehåring på, både i ansiktet men även kroppen.

Sedan ska du välja kläder. Välj för vardag, fest, pyamas, bad och sport. Här kan man hålla på hur länge som helst för man kan ändra klädernas färger och mönster, mycket roligt tycker jag.

Därefter
Bilder på The Sims 3 - [PC]
  • The Sims 3 - [PC] snögubbe - The Sims 3 - [PC]
  • The Sims 3 - [PC] sims2 - The Sims 3 - [PC]
  • The Sims 3 - [PC] sims3 - The Sims 3 - [PC]
  • The Sims 3 - [PC] sims1 - The Sims 3 - [PC]
The Sims 3 - [PC] snögubbe - The Sims 3 - [PC]
The Sims 3 - [PC]
ska du välja lite egenskaper för din sims, det finns allt från gillar natur, humor, konst, matlagning. Simsen kan vara tursam, god ja det finns massor att välja på. Om du vill att din sims ska få vara ifred och ex. bygga välj att den är ensamvarg och geni så behöver du inte kontakt med andra simsgubbar.

Det är ju helt beroende av vad du vill göra med spelet. Ibland skapar jag en radda sims gubbar som interagerar med varandra men det blir lite rörigt men är et kul tidsfördriv. Sedan kan man gå på karriär och försöka få sin från början arbetslöse sims att få ett jobb då kan man välja att simsen är ambitiös.
Innan man är klar ska man välja något mål för simsen, sist valde jag att den skulle bli författare.

Sedan trycker du på v då får man upp en tavla på sitt hushåll och kommer sedan till Sunset Valley.
Köpa hus

Det första som händer härnäst är att man köper ett hus och flyttar in där. Lättast från början är att välja ett möblerat hus och får du dåligt med pengar till din sims kan du alltid sälja lite möbler.
Betala räkningar

Det kommer räkningar i brevlådan, det är bara att gå fram till den och ta ut räkningarna sedan kan man automatiskt när man klickar där betala sina räkningar.
Hygien

En sims behöver vara ren gå till duschen, men sälj helst den och skaffa en bättre först för annars blir simsen sur att få kall vatten över sig. Det finns flera staplar på skärmen längst ner hur din sims mår och det är lite som med tamagoothi som fanns förut att det gäller att hålla simsen nöjd.
Blåsa

Är precis det som det låter som simsen behöver kissa. Gå till en toalett och klicka på den och använd. Glöm inte gå till handfatet och klicka på det för att tvätta händerna sedan.
Energi

Energi har med simsen sömn att göra. Klicka på sängen så får du upp en ruta och kan välja att simsen ska sova. Klicka på snabbspolninsknappen medan simsen sover slipper du vänta så länge.
Hunger

Din sims behöver äta. Gå fram till kylskåpet och laga lite mat. Min sims tände eld på halva köket sist och brandkåren kom och släckte ugnsbranden. Jag fick ut 182 USd på försäkringen men det kostade 400 Usd att fixa till den så det tog ett tag, jag åt bara sallad och ute på restaurang medan jag deltidsjobbade i bokhandeln.
Maten köper du i snabbköpet. Det är enkelt välj vilken mat du vill ha och lägg i kundvagnen och betala i kassan.
Jobb

Om man inte använder fusk för att få pengar i Sims 3 behöver gubben jobba för att få pengar till mat och nöjen, fast konstmuseumet är gratis så det kan man se ändå. Det är även gratis att åka taxi.

För att få jobb kan du läsa tidningen och se vilka jobb som finns, annars går det bra att gå till kartvyn och trycka ex. på bokhandeln och ansöka om deltidsjobb där. Skriv upp vilka tider så du inte missar det. Jag kom för sent till jobbet en dag för jag var på stranden och tittade. Det kommer dock en bil och hämtar till jobbet så bara jag kryssade bort det jag gjorde åkte jag med bilen till jobbet. Jag fick såklart lägre lön då

Jag tycker att man borde få styra sin simms på jobbet med men man kan inte ens se vad simmsen gör för den är inne i ett hus som man inte har insyn i.
Underhållning

Man kan köpa en TV och titta på den, gå på konstmuseum eller på bio. Spela schack eller gå på spa. Det finns faktiskt en del att önska. Det vore ju grymt häftigt om man faktiskt kunde välja något som man tittar på på tv. Konstmuseumet är kul att se för här kan man gå runt och även fota sina ögonblick som man ser. Spa:et ser man inte utan betalar bara för olika saker, lite tråkigt, jag hade gärna att man hade gått in och sett vackra blommor, en fin badavdelning och så.
Minnen/ Fotoalbum

Allt man gör kan man fota till sitt fotoalbum som rymmer hela 300 fotografier. Man kan även dela ut sina foton på facebook men det vet jag inte hur det ser ut, men det kanske blir lite kul. Typ kolla vad jag byggt i simms.
Man fotar med att trycka på kamera knappen sedan kan man zooma in eller ut bilden
(se foto på ett av mina hus jag byggt)
Byggläge

Ok om du vill bygga då är det läge för ett fusk, för att bygga behöver man ju rätt mycket pengar. Börja med att gå till en ny stad. Tryck ändra stad. Tryck ner tangenterna shift, Ctrl och C samtidigt så pausar spelet och du kan skriva längst upp på skärmen , om du skriver motherlode får du 50.000 och skriver du kaching får du 1000, du kan göra om detta flera gånger och får då mer och mer pengar. Därefter väljer ditt hus du vill köpa.

Välj sedan tomt. Därefter ändrar du stad till Sunset Valley och trycker att din simms ska flytta ut från sitt hus, här kallas det vräkt fast man gör det av egen fri vilja. Och trycker sedan ändra stad, tryck på din simms som står uppe i vänstra övre hörnet och på ditt nya hus.

Nu är det bara att bygga.

Det finns massa byggsaker. I byggläget ser man bland annat staket, ett hus och växter. Om du klickar på husets olika delar så kommer du in på de byggstenarna. Ex först en grund, sedan golv, väggar. Välj väggbeklädnad. Jag tapetserade lite röd tapet sist, gick till inomhusläge att köpa saker och köpte två stora platt tv och stolar så det blev som en biosalong.

Ute byggde jag en pool och en fontän med olika sprutmunstycken.
Naturligtvis en snygg bil. För att kunna placera din bil måste du först köpa en parkeringsplast. Med pipett verktyget kan du ta vilken färg du vill ändra saker till. Jag ändrade lite i min fontän bland annat.

Dekor, det finns massa växter och jag la till solrosor, körsbärsträd och då jag ändrat hur marken såg ut på framsidan lät jag det växa blommor över hela kullen.
Om ni någonsin målat i Google sketchup 8 kommer ni känna igen en hel del moment med val av tegelstenar, färger och hur man kan ställa upp väggar.

Fusk

Det absolut bästa fusket är det jag använder i byggläget, jag tycker inte man ska ha fusken kanske om man vill försöka anstränga sig och göra karriär, men annars är det fritt fram. Ett roligt ”fusk” är att man kan få roliga historier direkt på skärmen. Tryck ctrl shift och c samtidigt så spelet pausas då får du en rad längst upp på skärmen att skriva på skriv ” joke please ” och du får ett svenskt skämt skrivet på skärmen.
Övrigt

Du kan byta vad din simms gillar för musik, roligast är väl att lyssna på sin egen det kan man även välja i programmet men då ska man ha lagt in musik. Du kan ändra så din simms inte åldras, annars kommer simmsen att dö. Fast när jag spelat och fått bebis då vill man ju att bebisen ska växa. Om du går in på … = alternativ och väljer spelalternativ och klickar i rutan aktivera åldrande så försvinner v:et och du blir inte äldre.

Åldersspann i Sims 3

Vuxen
21 dagar

Åldring
17 dagar

Pappa har just hjälpt mig att registrera skivan på internet med för skivan hade ju 1000 extra poäng som man kan köpa någon sak för. Varför pappa fick göra det var för att det var 16 års gräns och jag har inte åldern inne riktigt än.

Vad saknar jag

Jag skulle vilja att man kunde sätta en navelpiercing på sin sims.
I övrigt finns det flera tilläggspack att köpa, bland annat ska det komma ut en som heter ” I ramljuset ” som gör din Sims till en stjärna.
Det man saknar kan man bygga själv med Sims 3 Create a world tool, finns just nu för gratis nedladdning på hemsidan www.sims3.com, där du även kan hämta ett mönster verktyg.

Just som jag rättat alla mina simmsar tills simsar verkar det som att de ska heta simmar, oavsett svatvning så tror jag om du köper spelet kommer ha mycket kul med dina Sims gubbar, världar och alla tillbehör. Nu även med husdjur!
Köpa saker

Det går att köpa till saker direkt till sitt spel när man är inne i spelet men det kräver så klart en stor plånbok. Online kan man också köpa till saker och då jag bara har 1000 poäng att handla för( som kom med skivan) är jag lite kluven vad jag vill ha.
Vad jag skulle kunna få som jag så länge lägger i en önskelista på min Sims avatar på Community( Det blir ett antingen eller scenario då jag bara har 1000 poäng)

Slott 700 p
En hel uppsättning för att kunna bygga slott. Med tinnar , torn , fönstergluggar m.m

Lyx spa set 550 p
Lyxiga byggdelar för att bygga ett spa.

Viva Las Vegas sovrum, 950 p
Ett litet paket med lite olika kul Vegas inspirerade prylar, som en säng som ser ut som ett kortspel.

Tigerns år 100 p
Jättesöt Panda är med i paketet
Olika kategorier i affären/ store online
  • Kul & Fantasi
  • Olika samlingar, ex december pack(kostar 2400 p så det har jag inte)
  • Modern Lyx
  • Resor och världsstil
  • Fart, transport och mer.
  • klassiker, här hade de något som hette sagoboken men det var inte längre tillgängligt, tråkigt tycker jag!
  • jul och presenter – om ni skyndar er kan ni ladda hem Alla hjärtansdags paketet alldeles gratis så det har jag gjort nu. Även 2012 nyårs skål kan man ladda ner gratis just nu och ett annat paket innehåller en gratis snögubbe, vad kul ! Om du som jag letat efter något palmliknande kan du hämta helt gratis en liten minipalm, den finns under rubriken jordens dag och nu(jan 2012) helt gratis att ladda ner till sitt Sims 3 spel.

Det är ju inte Halloween riktigt än men om du går in här och under Halloween godis hittar du några saker du kan ta online gratis och ladda ner till ditt Sims 3, en liten guldgruva på Internet helt enkelt !
Fakta

Går att ha både till Mac och PC- Windows, se till att svara ja på uppdatering bara även om det tar lite tid med nedladdningen
PEGI,Åldersgräns :12Om du med den här skivan jag har blir medlem på Sims3 Communityt online kan du bland annat hämta hem ett spel för att göra husdjur i din sims värld. Man behöver installera programmet Origin från EA games först med det är gratis, storlek c:a 50 Mb Jag fick även 1000 bonuspoäng värda 68 kronor med skivan och jag är lite sugen på att köpa en tuggummimaskin till mina simsgubbar. (se bild på tuggummimaskinen).

Hemsidan är www.thesims3.com

Idé om alternativ användning

Då det blir rätt fina byggen och saker man gör kan man ju lätt bara ta en screenshot och ladda upp på sin blogg för lite extra snygga bilder.
Inköpsställe

Min skiva är köpt på Mediamarkt
Rekommenderas

Ja och det här är ju ett spel som man gör till det man vill.
Här är det bara din egen fantasi som stoppar dig.
Obs missa inte att bli medlem på Sims 3 online och hämta några gratis saker som ex en snögubbe!

Tryck på fotot för att se alla bilder !

mormortsagoalvan

Fraktavgifter: 29,00 k...

Tillgänglighet: 1-​3 Dagar

Besök butiken

cdon.com

Läs mer om den här produkten
The Sims 3 - [PC] - recension av tough-fluffy Lek med liv på ett nytt och utmanande sätt
  exceptionell
The Sims 3 - [PC] - recension av Jassah The Sims 3 - ett roligt spel!
The Sims 3 - [PC] - recension av sjubarnsmamma The Sims 3

PC - Genre: Racing - Åldersgräns (PEGI): 12+
12 recensioner
Köp nu för endast 49,00 kr
The Sims 2: Pets - [PC] The Sims 2: Pets - [PC]
Genre: Simulation, Reality - Åldersgräns (PEGI): 12+ - Utgivare:EA Games, Aspyr Media, Electronic Arts - Releaseår:2006
15 recensioner
Köp nu för endast 49,00 kr
Spore - [PC] Spore - [PC]
Genre: Strategi, Reality, Simulation - Utgivare:EA Games, Electronic Arts - Releaseår:2008
13 recensioner
Köp nu för endast 89,00 kr