Ticnet är den bästa sidan för biljettköp!

4  05-09-2010 (18-09-2010)

Fördelar:
Superenkelt att beställa biljetter, Säker och smidig betalning och uthämtning, Snygg layout

Nackdelar:
Ticnet har inte tillgång till alla platser i alla evenemang

henrikwango

Om mig: Hej! Har nyligen tagit examen och har nu lite ledigt med sommar och jobb tills det rätta jobbet hitt...

Medlem sedan:08-05-2008

Den här recensionen har betygsatts av 28 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Ticnet

Ticnet är Sveriges största sida att boka evenemangsbiljetter från. Ticnet har sedan år 2004 ägts av det amerikanska bolaget Ticketmaster. Var och varannan kotte vet vad Ticnet är för sida/tjänst då de någon gång har bokat biljetter någon gång. Här kan man få tag på biljetter från sport till konserter.Jag har personligen bara använt sidan en gång till att beställa biljetter. Men jag tycker jag har kunnat skrapa ihop tillräckligt med erfarenheter för att kunna sätta ihop detta till en recension.

Hur gör man för att boka biljetter?

Så här går du till väga för att beställa/boka biljetter till ett evenemang:

• Du måste först och främst veta vilken artist eller festival du vill gå på för att söka på den längst upp. Sökraden är centrerad långt upp på sidan, under en reklamannons. Men innan man gör det och är säker på att beställa är det givetvis lättast att skapa konto direkt om man inte redan har något. Detta ligger på samma rad som sök-raden, och det tar bara ett par minuter att skapa sitt konto. När du har gjort det är det bara att börja leta.
  • När du har sökt på artisten eller evenemanget listar ticnet alla möjliga evenemang med artisten eller evenemanget. I de flesta fall så brukar ticnet bara hitta ett par evenemang, vilket är bra. Ju färre och precisa, desto bättre.
  • När valet av konsert och dag är utfört är det dags att välja positionering i arenan/konserthuset. Sittplats eller ståplats? Över läktare, undre läktare? Sidosikt? Alternativen kan skifta från arena till arena. Självklart så skiftar priserna beroende på om man väljer över eller undre läktare o.s.v. Sådant som är självklart.
  • När man har valt plats och hittat lediga biljetter så går man vidare och utför beställning och betalning. Biljetterna hålls till dig i 5 minuter. Vill man ha dem så kan det vara bra att betala för dem så snabbt som möjligt så ingen annan tar dem efter 5 minuter, om det är eftertraktade biljetter är chansen liten att de finns kvar efter 5 minuter.
  • När betalning är utförd och uthämtningsalternativ är valt så får man en bekräftelse till mailen och kan efter det gå till sitt ATG-ombud och hämta ut biljetterna.
Design

Ticnet bjuder på en ganska enkel men klockren design på deras internetsida. Blått i olika nyanser både i över och underkant av sidan. Resten på sidan är i vitt, eller i alla fall någon ljus färg, och detta tillsammans bildar något helt fungerande. Det är enkelt att titta på och är för övrigt ganska lätt att hitta på sidan. Mer tycker jag inte att det finns att säga om sidans utseende. Kan tillägga att utseendet get ett mer eller mindre seriöst intryck. Ticnet är ett väldigt seriöst ställe och designen är snygg och genomarbetad. Många mindre sidor som dessutom har en mindre välgjord design ser inte så seriösa ut. Som det ser ut idag så står Ticnet på täppan.
Fungerar Ticnet bra? Seriös sida?

Jag har själv beställt biljetter från Ticnet som ni kanske har förstått. När jag först besökte ticnet.se förstod jag knappt hur man skulle beställa biljetter. Men genom att bara söka på olika evenemang och biljetter fick jag en bra blick över det hela och kunde lite senare beställa det jag var ute efter. En sak man ska tänka på är att Ticnet inte erbjuder varenda biljett till ett evenemang. Ticnet får del av 1/3 av en arenas alla tillgängliga platser. Detta beror förstås på vilket evenemang det gäller, men för de flesta så har Ticnet inte alla platser.

Det blir inte mycket svårare än så här faktiskt. Enligt min upplevelse så lärde jag mig hur man beställer från Ticnet vid första försök och beställning.

På något sätt blir man lite inspirerad av att gå på ett visst evenemang eller konsert när man besöker ticnet.se och ser deras utbud av biljetter. Även här finns dock hög och lågkonjunktur, mest med avseende på antalet evenemang. Nu i sommar har jag sett att det har varit jättemånga evenemang. Dock har jag inte haft tid eller ro att se något.

Vad jag har hört från andra som använt Ticnet så har de aldrig stött på problem. Systemet är väldigt säkert och det är svårt att det går fel vid biljettbeställning. Anger man bara rätt mailadress som uthämtningskoden kommer till så är det inga problem.Men det är helt omöjligt att göra fel här eftersom man skapar kontot först av allt till denna adress. Stämmer det inte börjar man förstås om. Ticnet.se är Sveriges mest omtalade och kända ställe för biljettbeställning och det finns ju en anledning till det.

Varför måste man betala serviceavgift?
Svaret är enkelt: Serviceavgift tillkommer som en avgift vid förbokning av biljetter och som underhållning av de maskiner som ATG-ombuden använder sig av för att man ska kunna hämta ut sina biljetter.
Betalning

På Ticnet kan man välja att betala direkt via Bankkonto, där bankerna SEB, Handelsbanken, Swedbank och Nordea är godkända. Eller så kan man betala via ett VISA-kort eller ett Kreditkort i form av American Express eller Mastercard. För mig som inte har ett VISA-kort så är bankkontoalternativet det enda för mig, men jag kan säga att det fungerar felfritt. Det är självklart en väldigt säker sida man kommer till för att betala, en SSL-krypterad sida där intrång är bland det ovanligaste. Men har du ett VISA-kort är det bra mycket smidigare att bara ange kortnumret än att leta efter internetdosan, logga in och bekräfta köpet. Vad man än väljer för betalningssätt så är det av högsta säkerhet.

Slutsats

Av alla de artister som spelat under sommaren valde jag denna artist, som har sin spelning sent i höst. Det jag väntar på är att kalendern ska slå om till 19:e november kl 19:30. Det är nämligen då jag kommer att nyttja mina biljetter jag beställde från Ticnet. Vilket evenemang det är jag ska se kanske ni redan har sett. Vem och var kommer ni få reda på antingen få reda på visuellt eller skriftligt. Annars finns nog en ledtråd på en av de bifogade bilderna.

Men för er andra som är sugna att gå på ett evenemang/konsert så är ticnet.se en glasklar rekommendation för biljettbeställning. Förutom att sidan är snygg och lätt att navigera i, så är den väldigt seriös och väldigt säker att beställa biljetter från. "Är det verkligen så här lätt att beställa biljetter?", tänkte jag när jag betalade för mina biljetter och skulle ge mig ner till vårt ATG-ombud och hämta ut dem, och ja, det är så lätt.

Det enda som jag kan se som nackdel på ticnet.se är att man inte riktigt kan välja mellan alla tillgängliga platser till evenemang, och att priserna ofta skjuter iväg. Men man gör det vad det blir till, vill man ha bra platser får man ge mer och vise versa. Mina nota på Ticnet gick på närmare 3000kr (2910kr) för tre biljetter. 945kr + 45kr i serviceavgift. Dessa serviceavgifter har skapat några sura miner. Men jag tycker att serviceavgiften är ganska hög faktiskt, men denna avgift varierar från vad biljetterna kostar. På biljetter som kostar över 600kr tillkommer en avgift på 45kr. Den minsta serviceavgiften får man om man köper en biljett för under 100-lappen.

Bilder på Ticnet.se
Ticnet.se Ticnet.se
Bild över det som jag har köpt från Ticnet.se

Flygarn

Flygarn

26-09-2010 19:25

bra sammanfattat av ticnet! har själv aldrig använt ticnet förut.

terrestrial_alchemist

terrestrial_alchemist

21-09-2010 17:06

Tillägget noterat, betygshöjning gjord.

Scharlie

Scharlie

18-09-2010 18:03

Jättebra beskrivet :)

Den här recensionen av Ticnet.se har fått betyget:

1. Flygarn
  2. terrestrial_alchemist