Islands of Adventure har de häftigaste vattenattraktionerna!

5  24-10-2011

Fördelar:
Superroliga attraktioner, bra service, häftig park

Nackdelar:

aamaziing

Om mig: Hästar och resa, det är livet :)

Medlem sedan:14-11-2010

Den här recensionen har betygsatts av 11 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Islands of Adventure

Islands of Adventure är en jättestor nöjespark som ligger i Orlando, Florida. Den ligger precis bredvid den stora nöjesparken Universal Studios och besöker man Orlando är det helt klart värt ett besök hos båda dessa parker!

Åkattraktioner

The Amazing Adventures of Spider-Man - Här får man åka inomhus med 3D-glasögon i Spider-Mans värld. En häftig upplevelse när Spider-Man skjuter ut sina nät och tar fast skurkar!

Doctor Doom's Fearfall - En blandning av uppskjutet och höjdskräcken då man först skjuts upp i luften för att sedan släppas rätt ned! Svindlande var ordet!

Caro-Seuss-el - En barnkarusell där barnen kan välja att åka på massor av olika söta figurer.

The cat in the hat - En åkattraktion för de mindre där de får åka genom katten i hattens värld.

Dudley Do-Right's Ripsaw Falls - Flumride, släng dig i väggen! Här har vi en vattenattraktion där man sitter i en stock som tar dig nedför många branta fall och genom vattenfall. Du kommer inte här ifrån torr, utan snarare dyngsur!

The high in the sky Seuss trolley train ride - Ytterligare en barnattraktion. Här åker man på ett tåg i stillsamt tempo uppe i luften och även in genom taket på en restaurang i nöjesparken.

The incredible Hulk coaster - En galen berg- och dalbana som börjar med att man blir ivägskjuten i en rasande fart! Sedan fortsätter den i samma höga tempo och snurrar och går upp och ned på massvis med gånger!

Jurassic Park River Adventure - Ännu en grym vattenattraktion. Här sitter man i en båt och åker genom Jurassic Park och får se på de fina, mäktiga dinosaurierna. Plötsligt går något fel och de elaka dinosaurierna har kommit lös. Den största av dem alla är på väg att äta upp en när man i en ryslig hastighet åker ned för världens fall!

One fish, two fish, red fish, blue fish - En barnattraktion där man sitter i olika fiskar och åker runt, runt och upp och ned. Var även beredd på att bli blöt!

Popeye and Bluto's Bilge-Rat Bargers - En vattenattraktion som går att jämföra med colorado på Liseberg. Ännu en attraktion där man får vara beredd på att bli dyngsur!

Storm Force Accelatron - Som de snurrande kaffekopparna på Liseberg, fast värre! Håll i dig, för det går fort, fort, fort! Och åk inte denna upp du lätt mår illa..

The Wizarding World of Harry Potter

Det senaste tillskottet i nöjesparken! Harry Potter världen är som en park i parken och de har byggt upp både Hogwarts och Hogsmeade. Det finns tre åkattraktioner i parken;

Harry Potter and the forbidden journey - Här får man åka igenom Hogwarts slott och hänga med på ett spännande äventyr med Harry och Ron. Man får även träffa på Hermione, Dumbledore och andra från Hogwarts. På resan genom slottet blir man jagad av en drake, uppskrämd av dementorer och gigantiska spindlar och allting går i en väldig fart. En underbar upplevelse som inte får missas!

Dragon Challenge - En grym berg- och dalbana som ser ut som en drake. Den går i ett rysande tempo och gör ett gäng vilda loopar. Inte en berg- och dalbana för den rädda typen, utan här gäller det att vara tuff. Man kan välja att åka antingen med Chinese Fireball draken eller Hungarian Horntail draken. Båda två går undan, men de är inte likadana!

Flight of the hippogriff - En mer barnvänlig berg - och dalbana jämfört med Dragon Challenge. Även om denna har ett högt tempo så går den aldrig upp och ned

Bilder
Universal's Islands of Adventure Theme Park, Orlando Islands of Adventure
Jag är dyngsur efter Ripsaw Falls!! :)
på, men däremot gör den några skarpa svängar och man får hålla i sig!
Matställen och affärer i Harry Potter-världen

I Hogsmeade i Harry Potter-världen finns det ett gäng butiker som man inte får missa. Det finns Dervish and Banges som säljer trollkarlsprylar, Filch's Emporium of Confiscated Goods där man kan köpa Hogwarts och Quidditch souvenirer, Honeydukes som säljer sötsaker i mängder, Ollivanders där du kan köpa din egna trollstav och Zonko's där du kan köpa massor av skämtartiklar och leksaker.
Det finns ett matställe i Hogsmeade och det är Three Broomsticks. Där serveras brittisk mat och inredningen är gammal och brittisk. Klassiska rätter så som fish 'n chips och shepherd's pie serveras med en mängd annat att välja på.

Shower

På Islands of Adventure finns det tre olika shower. Den första är The Eighth Voyage of Sindbad Stunt Show. En show där man får se helt galna, sjuka och farliga stunts! Den andra showen är Poseidon's Fury- Här får man gå in i ett berg och vara i olika mörka, kalla rum. Man får se kampen mellan Poseidon och den elake Lord Darkenon och häftiga effekter så som massiva eldar och explosioner av vatten!
För barnen finns showen Oh! The stories you'll hear där utklädda karaktärer berättar historier och roar sin publik.

Matställen

På Islands of Adventure gör man av med mycket energi och givetvis måste man få mer energi! Det finns två lite finare restauranger i parken som heter Mythos Restaurant som serverar finare rätter så som köttbitar, fisk och pasta och restaurangen Confisco Grille som serverar både italienskt, grekiskt, asiatiskt, mexikanskt och amerikanskt.
Lite mer snabbmatsställen finns det gott om i parken, så som Captain America Diner, Comic Strip Café och Thunder Falls Terrace. På dessa ställen kan man beställa allt i från kyckling, pizza, hamburgare, ceasarsallad till fish 'n chips, varmkorv och spaghetti och köttfärssås!
Det finns även ett flertal stånd runt om i parken där man kan köpa dricka, snacks, frukt, sockervadd och annat smaskigt som faller en i smaken.

Butiker

Massvis med butiker finns i nöjesparken och de är sprängfyllda med souvenirer. I butiken vid Jurassic Park kan man köpa leksaksdinosaurier, vid Spider-Man kan du köpa en alldeles egen Spider-Man dräkt och varför inte köpa en väckarklocka med Betty Boop på som motiv?
Det finns verkligen mycket att välja på och något måste man så klart köpa med sig hem som souvenir från Islands of Adventure.

Biljetter

På Islands of Adventures hemsida www.universalorlando.com kan man köpa biljetter, och på så sätt komma undan lite billigare. Det blir även billigare per dag om man köper biljetter som gäller i flera dagar. Så här ser prislistan ut;

1 dag = 85 dollar
2 dagar = 115,99 dollar
3 dagar = 135,99 dollar
4 dagar = 145,99 dollar

Man kan även köpa Park-to-Park biljetter och får då även tillgång till inträde till nöjesparken som ligger precis bredvid Islands of Adventure, nämligen Universal Studios. Så här ser den prislistan ut;

1 dag = 120 dollar
2 dagar = 135,99 dollar
3 dagar = 150,99 dollar
4 dagar = 155,99 dollar

Det är väldigt smidigt att boka biljetterna på hemsidan och slippa stå i de långa köerna på morgonen innan man kommer in i parken. Här får man ett mail som man skriver ut, tar med till entrén, visar upp och sedan är det bara rätt fram. Väldigt smidigt!

Express Pass
Det finns något som heter Express Pass, vilket man kan köpa på många olika ställen i nöjesparken. Det är ett kort som ger dig förtur till alla åkattraktioner. Du får helt enkelt gå före i kön och på så sätt tjäna in tid och få ut mer av dagen. Ett Express Pass kostar endast 19,99 dollar, men dock fungerar det bara en gång per attraktion. Man kan alltså inte gå före i kön varje gång, utan en gång per attraktion.

Öppettider

Öppettiderna varierar beroende på högsäsong eller lågsäsong. Nu i oktober till exempel så öppnar parken klockan nio varje dag, och stänger vissa dagar redan vid sex, andra vid sju och vissa dagar vid åtta. Det bästa är att kolla öppettiderna på hemsidan innan man åker dit så att man går dit en dag då de har öppet som längst och kan få ut så mycket av dagen som möjligt.

Vad tyckte jag?

Nöjesparken och attraktionerna
Förra sommaren var mitt första besök till Islands of Adventure. Jag älskade nöjesparken och alla dess attraktioner. Dock blev jag så himla besviken när de höll på att bygga Harry Potter-världen och jag insåg att vi var där bara någon månad innan den skulle öppna. I och för sig visste jag inte om detta när jag åkte dit, men det var ju tråkigt att veta att min missade något som jag var helt övertygad om skulle bli en klar succé. Vad jag inte visste då var att jag nu i oktober 2011 skulle få åka tillbaka till underbara Florida och få chansen att besöka Islands of Adventure igen.
När jag besöker dessa nöjesparker i USA blir jag verkligen som ett litet barn på nytt. Vill springa och åka alla attraktioner samtidigt och vill gärna åka dem hundra gånger om och om igen. Islands of Adventure har otroligt många roliga och fantastiska åkattraktioner och är verkligen en favoritpark hos mig. Harry Potter världen uppfyllde alla mina höga förväntningar och de hade verkligen lyckats bygga upp en riktig sagovärld! Alla tre åkattraktioner var fantastiskt roliga, och speciellt den inne i Hogwarts.
I övrigt så är detta en otroligt fotovänlig park. Det finns hur mycket som helst att fota och jag vet inte hur många bilder jag knäppte nu i höst. En del av parken är helt serietidningsinspirerad och har jättemånga häftiga figurer, hus och pratbubblor som man vill ta kort på. Övriga parken är också superhäftig och det är väldigt mycket att ta in. Allting är jättestort och verkligen draget till sin spets, vilket jag älskar med USA. Här gör de inget halvhjärtat!

Mina favoritattraktioner
Givetvis blir de nya Harry Potter attraktionerna favoriter, dels för att de var grymt roliga och dels för att jag är ett stort Harry Potter fan. Men sedan har jag två andra favoriter, och det är de två grymmaste vattenattraktionerna, nämligen Dudley Do-Right's Ripsaw Falls och Jurassic Park River Adventure. Ripsaw Falls är en favorit då man omöjligt kan klara sig ur denna åkattraktion utan att bli dyngsur. Om man inte fuskar och tar på sig en poncho så klart, men som sagt, det är fusk! När jag åkte den första gången förra sommaren så visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag trodde det skulle vara en hederlig flumride, men nej då, denna är tusen gånger värre. Man åker i nedförsbackar i mörker, det forsar in vatten i stocken, man åker genom vattenfall och det sista dödsfallet är superbrant och åker ned under ett båthus. Den är verkligen helt galen och varje gång har jag blivit dyngsur och kläderna har tagit en mörkare nyans. Som tur är är Florida känt för sitt klimat och man torkar illa kvickt.
Jurassic Park River Adventure är också en fantastiskt rolig vattenattraktion. Den börjar så lugnt och stillsamt utomhus där man åker i vattnet bland alla vackra dinosaurier, som är fruktansvärt snyggt gjorda och hade jag inte vetat bättre så hade jag lätt kunnat tro att dessa dinosaurier var äkta! Efter detta fridfulla så åker man inåt, och nackhåren börjar resa sig. Kusliga ljud hörs, små äckliga och farliga dinosaurier syns till och man förstår att något hemskt är på gång. Man åker in i mörkret och åker med båten högt upp i ett hus. Den största dinosaurien av dem alla är där och sträcker fram jättegapet för att precis bita av oss huvudena när dödsfallet kommer och båten går i full fart nedför och alla skriker av skräckblandad förtjusning! En åkattraktion som man kan åka om och om igen bara för den sista delen då man får sig en adrenalinkick som heter duga!

Mat, shopping och personal
På båda mina besök hos Islands of Adventure har det varit snabbmat som gällt. Jag vill ha något snabbt och gott att slänga i mig för att sedan rusa iväg och åka fler attraktioner. Det finns en hel del olika rätter att välja på ändå, så som pizza, hamburgare, pasta, sallader m.m. Allting finns till normala priser, vilket jag tycker är bra då de egentligen skulle kunna ta mer betalt då alla faktiskt måste äta någon gång inne i parken. Det finns gott om sittplatser på de olika matställena och man får maten fort.
Även souvenirbutikerna har överkomliga priser och något litet måste man ju faktiskt köpa med sig tycker jag. Jag köpte ett shotglas förra sommaren för cirka 15 kronor, det fick räcka som souvenir för mig. Min bror däremot kollade på en tjock hoodtröja inne i en av Harry Potter affärerna. Det var en riktigt snygg tjocktröja av bra kvalitet och vi räknade ut att den bara kostade cirka 300 svenska kronor. Väldigt bra pris tyckte vi!
Personalen på Islands of Adventure är serviceminded så det finns inte! De har på sig kläder som passar till de olika attraktionerna. Till exempel på Jurassic Park så har de på sig safarikläder och Jurassic Park loggan tryckt på kläderna. På Harry Potter världen går de omkring med mantlar och trollstavar och man får verkligen den här underbara känslan av att man befinner sig i en sagovärld, fast på riktigt. Personalen är alltid glad, trevlig, entusiastisk och väldigt hjälpsamma. De går in för sitt jobb och gör allt för att vi besökare ska få ett så trevligt besök som möjligt.

Priser och köer
I år köpte vi biljetterna på hemsidan och betalade 135,99 dollar var för två dagar och vi tog även Park-to-Park biljetter (då man får springa mellan Islands och Universal hur mycket man vill under dagen). I dagsläget är detta cirka 950 kronor per person och det tycker jag helt klart att det är värt. Det blir knappa 500 kronor per dag och i det priset ingår inträde (hur många gånger som helst under dagen) och tillträde till alla åkattraktioner. Det är verkligen en fantastisk upplevelse man får och Islands of Adventure kan inte mäta sig med nöjesparkerna i Sverige.
När det kommer till köer så beror det helt och håller på säsong. Förra sommaren var vi där under högsäsongen och det var galet mycket folk. Vi köpte då Express Pass så att vi fick gå före i kön och spara in tid. I år däremot köpte vi inte sådana pass och det var väldigt mycket mindre folk då det var lågsäsong. Det absolut längsta vi fick stå i kö var 40 minuter, och det var på en av Harry Potter attraktionerna. Man märkte att Harry Potter världen, som bara är ett år gammal, fortfarande är jättepopulär och där var det helt klart mest köer. På de andra attraktionerna behövde man oftast bara vänta tio minuter eller mindre, så vi tyckte inte det var värt att köpa Express Pass i år.

Övrigt
Det finns barnvagnar, rullstolar och permobiler att hyra vid entrén.

Slutord

Islands of Adventure är en nöjespark som har så fantastiskt många och roliga åkattraktioner, både för stora som små. Allting är draget till sin spets och den här parken är banne mig perfekt. Det var otroligt kul att få komma hit och besöka parken nu när Harry Potter världen var färdig, då den hade bland de roligaste attraktionerna och en fantastisk sagovärld var uppbyggd.
Det är ett måste att besöka denna nöjespark om man befinner sig i Florida, USA, tycker jag, och det är värt varenda öre, för du kommer få upplevelser och minnen som varar för resten av livet!

froggo2

froggo2

27-10-2011 13:31

Underbar reserecension! :)

Lhasa

Lhasa

25-10-2011 22:37

Åh, härliga tider=). Så fin och användbar recension. En av dina fina upplevelseresensioner kommer att få en liten blänkande sten i kanten=)

tarzan90

tarzan90

25-10-2011 18:53

Högsta betyg :)

Den här recensionen av Universal's Islands of Adventure Theme Park, Orlando har fått betyget:

1. froggo2
  2. Lhasa
  3. tarzan90

Floridays Resort, Orlando Floridays Resort, Orlando
Hotell - 12550 Floridays Resort Drive, Orlando, Florida, FL 32819, USA
2 recensioner
Köp nu för endast 817,08 kr
Best Western International Drive, Orlando Best Western International Drive, Orlando
Hotell - 8222 Jamaican Ct, Orlando, Florida, 32819-9313, USA
1 recension
Köp nu för endast 414,78 kr
Best Western Orlando Gateway, Orlando Best Western Orlando Gateway, Orlando
Hotell - 7299 Universal Blvd, Orlando, Florida, FL 32819, USA, 7299 Universal Boulevard, Orlando, Florida, 32819-8353, USA
1 recension
Köp nu för endast 393,80 kr