PC baserat diagnosverktyg VCDS Pro-Kit

5  16-02-2012

Fördelar:
Fungerar strålande .  Hela 11 . 000 felkoder ingår .

Nackdelar:
Rätt dyrt .  ( Men tror att det betalar sig i längden  :   -  ) )

kuligheter

Om mig: Stolt tvillingpappa till Sagoalvan och Fiskelyckan här. : - ) ( Blogg :http://sagoalvan.blogspot....

Medlem sedan:10-04-2010

Den här recensionen har betygsatts av 16 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
VCDS Pro-Kit

Det här är ett datatillbehör som är PC baserat. Det är ett diagnosverktyg för VW/ Audi/ Seat och Skoda bilar från 1990 till dagens nya bilar.

Ibland blir inte saker riktigt som man tänkt sig. En anledning till att jag ville ha nyare bil var att mekartiden i garaget skulle bli mindre. Det kan man säga gick i stöpet direkt för det första beslutet jag och frugan gjorde var att behålla min gamla bil. Detta för att vi har två ungdomar som inom några år kommer ha körkort och då känns det som att slänga pengar i sjön att sälja bilen för bara några tusenlappar. Detta betyder att sonen och jag jobbat lite på bilen.

Sedan köpte jag en Audi A8, och ni anar inte vad en nyare bil kostar med all service och liknande, men det kan jag nu berätta. En standard service går på i runda slängar runt 30.000 kronor : - ) Inte så jättekonstigt då att jag beslöt mig för att köpa det här diagnosverktyget. Det här är ingen billig produkt och kanske inget jag rekommenderar om du inte som jag har lite motorolja i blodet och gillar att meka med bilar. Jag gav 5170 kronor för VCDS pro-kit men jag är faktiskt väldigt nöjd. Programmet har massa möjligheter och det var kul att kunna printa ut felkoder där det står att felkod inte funnen.

Nu står jag framför hur jag ska göra med att byta bromsarna. Det stod nämligen ofullständigt värde på dem. Här kan jag tänka mig att man kanske har bytt bromsarna själv och inte på verkstad tidigare. Nu är det ju så med nya bilar att du måste tala om allt i datorn för dem vad du gör. Nu hissas bilen upp. Nu byts bromsarna osv för att inte datorn ska tycka att det är något fel.

Jag har inte heller lyckats listat ut riktigt hur jag ska bete mig med tankmätaren som visar att tanken är nästan tom när jag fyllt bensin i bilen och när lite mer än halva tanken gått visar den rätt värde. Min gissning är att det sitter två tankmätare i tanken. Det här är inget jätteakutfel eftersom man ju har mätarställning på bilen och det bara är att nollställa den vid varje tank så har jag ändå koll på när jag måste tanka.
Det här verktyget har över 11.000 felkoder i sig.
Vad får jag med ?

Det PC baserade verktyget VCDS består av två delar. Windowsprogrammet VCDS som ska installeras på datorn( OBS en laptop för du ska ha den med ut till bilen : - ) ) samt adapterkabeln som förbinder datorn med bilen.
1 ) En adapter godkänd av Ross-Tech.

2 ) VCDS 10.6.5 svenskt programpaket på CD-skiva. Här ingår program, felkoder, samtliga textfiler (labels) och bruksanvisning som är på svenska

3 ) Ett häfte i fyrfärgtryck på svenska med en ordentlig instruktion på 20 sidor ( skrivet på båda sidorna så totalt 40 sidor). Häftet är inplastat.

4 ) Alla sladdar som behövs mellan bil och dator. (USb till datorn)

Övrigt
De lämnar 5 års garanti på produkten. Obs att ingen dator medföljer utan du behöver ha en egen lap-top. Spara i logs filen så kan du printa ut dina värden efteråt.

Inköpsställe och pris

E-mail : info@vag-com.se
Hemsida :www.vag-com.se
Tel 08-590 318 38
Mobil : 070-590 24 64

Pris 5170 kronor (Dyrt men i längden en investering ).

Om du är osäker om detta är något för dig eller inte tycker jag att du ska höra av dig till återförsäljaren som alltså är Svenska VAG

Alla delar , CD-skivan och instruktionshäftet ligger i en snygg blå hårdplastförpackning i blått med gult knäpplås. Känns faktisk som riktig lyxig produkt och jag måste säga att jag känner mig lite moderniserad i mitt garage nu. Men så är det ju dagens bilar är väldigt databaserade och att då inte känna till vilka fel bilen har är ju inte kul. Visst kan man få felsökningsdelen exempelvis på en verkstad men det kostar ju en slant varje gång för att inte tala om hur olägligt det alltid känns att bli av med bilen en dag.

Jag behöver min bil rätt ofta i arbetet för kundbesök och möten så för mig är bilen mycket viktig.

Vad finns ex. att hitta i programmet ?

Felkoder för Audi samt Skoda,VW och Seatbilar
Mätvärden
Accelerationsmätning
Transportläge
Readiness(här kollar man avgasreningen).
Adaption, här kan man ex ändra känsligheten på kupéövervakning i larmsystemet- kan ju vara intressant om larmet är för känsligt och startar av att en lastbil körs bredvid :-) .

Jag tycker att instruktionshäftet som medföljer är fullständigt, har man andra problem är det bara att maila VAG då gratis support ingår.
Kan man använda VCDS när man kör?

Ja det går bra, men man ska vara två då så att den som kör inte behöver kolla på datorn. Här får inte personen som är med sitta vid en aktiv krockkudde. Enklast är väl kanske att personen sitter i baksätet då. Jag har inte fårr frugan med på detta tåget ännu hon är lite ”stelbent” vad gäller bilar och kör helst bara sin egen bil.

Övrigt

Kom just på en sak, ha ha tänk om man har den här med sig med sin lap-top när man köper bil( gäller Audi(VW/Skoda och Seat). Väldigt svårt nuförtiden att bara kolla under huven när man köper bil. Installera programmet i din dator tryck i sladden i bilen ( under ratten ungefär) och kolla själv om det är fel på bilen du köper. De 5170 kronorna skulle ju snabbt kunna betala sig om man säger så : - )

Överlag är det här en enkel produkt att använda, men kanske inte helt nödvändig för en person som ändå inte vet vad de ska göra med informationen man får av programmet, kanske mer än ovanstående då ifall man ska köpa bilen eller inte.
För mig kommer produkten i längden spara mig många kronor och vem försökte jag lura egentligen, jag ville ju ha hus med garage bara för ATT kunna meka med bilen :-) lättare. ( Sen att det blev en Audi A8 som ska mekas hade jag väl ingen tanke på : - ))
Rekommenderas

Ja är du ett bilfreak (som jag : - ) ) på Audi/VW/Skoda eller Seat är det här en produkt för dig som vill kunna hitta bilens fel med hjälp av den nya datatekniken.
Bilder på VCDS Pro-Kit
  • VCDS Pro-Kit vcds7 - VCDS Pro-Kit